Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

На „Тракийско лято 2014” бяха изпълнени 1300 парашутни скока

[post-views]

tr_liato2Съвместната българо-американска подготовка „Тракийско лято 2014” се проведе от 12 до 27 юли. Тя бе част от плана за т.г. по прилагане на споразумението за сътрудничество в областта на отбраната между България и САЩ. Това споразумение осигурява значителни възможности и на двете страни за провеждане на съвместни подготовки и учения. Съвместните подготовки от типа на „Тракийско лято”, „Тракийска пролет” и „Тракийска есен” започнаха от 2008 г. и по традиция действията им се развиват в района на Пловдив.

Кои бяха нашите представители в „Тракийско лято 2014”?

От българска страна участваха личен състав от Министерството на отбраната и структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната, формирования, сили и средства от Силите за Специални операции на Сухопътните войски и ВМС, сили и средства от ВВС на България, зенитно-ракетен дивизион и екип за авиомедицинска евакуация. Използвани бяха самолет „Спартан”, вертолети „Кугар” и Ми-17. В подготовката взеха участие около 600 български военнослужещи.
tr_liato116-а транспортна авиационна група участва в съвместните българо-американски подготовки от 2008 г. със самолети Ан-26 и Л-410, а екипажите на самолет С-27J „Спартан” се включват от 2010 г. По време на съвместните тренировки се отработваха различни тактики и техники:
полети на малки и пределно малки височини; полети над планински райони; полети за отработване на маньоври за преодоляване  на ПВО на противника; полети в група; полети за десантиране на парашутисти; излитане и кацане от полуподготвени (грунтови) полоси; изпълнение на съкратени тактически заходи за кацане.
За участие в пълния спектър от мисии по време на тези тренировки се планира придобиването на способности за прецизно десантиране на товари и полети с прибори за нощно виждане.
По време на „Тракийско лято 2014” бяха изпълнени и дневни и нощни учебно-тренировъчни и бойни парашутни скокове. Формирования от Специалните сили извършиха задачи по инфилтрация и ексфилтрация.
tr_liato3Тренировъчните полети на самолетите „Херкулес” и „Спартан”, и вертолети „Кугар” и Ми-17 бяха в интерес на подготовката на екипажите от САЩ и българските ВВС.
Екипаж за авиомедицинска евакуация от ВМА тренира оказване на първа помощ на място и последващи специализирани грижи. Зенитно-ракетен дивизион от състава на ВВС изпълни задачи по зенитно-ракетно прикритие на стратегически обекти от критичната инфраструктура на страната.
Подполковник Том Улмър от американските Въоръжени сили обясни, че САЩ участват в тренировката с 60 души, които представляват 20 различни специалности. Използвани три самолета С-130 „Херкулес”. Основната американските военни е споделянето на техники от тактическия въздушен транспорт. Съвместните действия включват стоварване на личен състав,  летене на ниска височина, операции с прибори за нощно виждане и операции, свързани с излитане и кацане на грунд.
Полковник Уилмър определи съвместното учение като напълно успешно.

Каква е ползата от съвместните подготовки?

Те са от решаващо значение за българските Специални сили. На тях нашите военнослужещи подобряват тактическите си умения, обменят опит по изпълнение на различни задачи, техники и процедури и подобряват оперативната съвместимост със стратегически съюзник от НАТО. Тази съвместна подготовка дава възможност да бъдат отработени елементи от подготовката на личния състав и повишава оперативните способности на формирования, декларирани за участие в операции на НАТО, заяви ръководителят на „Тракийско лято 2014” от българска страна полковник Явор Матеев – началник на отдел „Съвместни съоръжения” в Министерството на отбраната.
tr_liato4Такива учения и подготовки, продължи той, с използване на реални войски и съвместно споделяне на ресурси като „Тракийско лято”, се явяват реален пример за приноса на България и САЩ към инициативите на НАТО за интелигентна отбрана и свързаност на силите. Специалните операции са съвместни по природа. Учения и подготовки като тези ясно и категорично показват, че оперативно съвместими сили за специални операции могат да бъдат развивани и поддържани чрез провеждане на постоянна съвместна подготовка, единна и ясна структура за командване и управление, адекватен бюджет и използване по предназначение.
Полковник Явор Матеев отбеляза задоволството си от постигнатото на „Тракийско лято 2014”. От името на българските и американските участници той изказа своите специални благодарности към колегите му от 24-а авиобаза и командването на ВВС за изключителната им подкрепа, а също така, и към персонала на летище „Пловдив”.

Динамичен показ

По време на динамичния показ на ВИП-деня бе създадена съответна тактическа обстановка. След десантиране на Сили за специални операции, трябваше да бъде осигурен периметър около летец, който е претърпял инцидент. След като се увериха, че периметърът е чист, те подадоха сигнал за идване на вертолет „Кугар”.
tr_liato5
От него се приземи екипаж за авиомедицинска евакуация. Целта на екипа бе да окаже първа помощ на бедстващия пилот и след това да го подготви за транспортиране по авиомедицински способ. Екипът извърши най-належащите операции, като шиниране. Носилката бе вкарана във вертолета и след това екип отнесе пострадалия до най-близкото медицинско заведение или полева медицинска болница.
На показа вертолет Ми-17 изпълни атака по земни цели (бронирани машини и жива сила на противника) с бордовото стрелково въоръжение: НУРС (неуправляеми ракетни снаряди) и бордна картечница „Калашников” за прочистване на външния параметър и прикриване на действията на десанта.
Командир на екипажа бе майор Йордан Йорданов, пилот – капитан Васил Василев, борден техник – офицерски кандидат Георги Петров, борден спускач – старшина Петко Кирков и борден стрелец – редник Димитър Николичев.
От вертолет AS -532 AL „Кугар”, подходил скрито на пределно малка височина, бе извършено десантиране на група от Силите за специални операции по способа „бързо въже” със задача да неутрализира действащите в района противникови сили.
Командир на екипажа бе капитан Марин Тасков, пилот – капитан Ангел Рангелов, борден техник – капитан Пламен Мицев, борден спускач – старшина Пламен Минков и борден лекар – майор Мария Георгиева.
От самолет С-27J  „Спартан” бе показано десантиране на парашутисти. Командир на екипажа бе капитан Пламен Дончев, помощник-командир – капитан Бойко Ичев, борден инженер – капитан Пламен Пенчев и  борден механик – капитан Огнян Лидански.

Share

Най-ново

Единична публикация

Избрани