Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Ивайло Калфин: Взаимната зависимост Москва-Брюксел е висока

[post-views]
Ивайло Калфин
Ивайло Калфин

-Г-н Калфин, колко дълго ще продължи, според вас, украинската криза, която предопределя сега и кризата в отношенията ЕС-Русия?

-Украинската криза ще има различни фази. Не съм сигурен, че тя е стигнала до най-острата си фаза. Като трайно нерешен проблем тя ще продължи дълго. Украйна дълго няма да е спокойна, единна, стабилна. Било заради анексирането на Крим, било заради изострящата се непрекъснато ситуация в Източна Украйна. И там политическите напрежения ще са гарантирани години напред. Международната  общност трябва да търси да се спре горещата част, военните действия на конфликта, да се поддържат пътища за диалог и за формиране на съгласие. Но трайното решение още не е обозримо.

-А каква е ситуацията там, независимо дали я гледаме от Брюксел или от Москва?

-Асиметрията в икономическите отношения на ЕС с Русия е факт. На практика Русия е много по-зависима от ЕС, отколкото ЕС от Русия. Взаимната зависимост вече е висока. И това е една съзнателно водена политика от края на Студената война насам, отпреди 1989 г., когато целта на Запада беше да ангажира Русия в сътрудничество, в икономически връзки, да я сложи на масата за преговори, да започне с нея диалог. Това се прави откакто дойде Горбачов в Москва. През трите десетилетия тази политика постигна много тесни връзки на Русия с Европа. И ако за Европа руският газ е около 45% от вноса на газ, за Русия Европа поема над 70% от газовия й износ. Ако за ЕС внесеният руски нефт е около 30% от общия внос, за Москва това е 88% от износа й на нефт. Ако погледнем външнотърговския обмен на Русия, то тя прилича на страна –членка на ЕС. И 65% от износа й е към ЕС, и 55% от вноса й е оттам, икономиката й е интегрирана с ЕС. Пренастройването й на други икономики ще отнеме доста усилия. Чисто руски проблем е, че тя не е технологична, че Русия внася повече технологични стоки и изнася повече суровини. Но според числата, зависимостта на Европа от руски  доставки е много по-малка, отколкото приходите на Русия от износ в ЕС. По подобен начин стоят нещата с инвестициите. Европейските инвестиции в Русия са около 190 млрд.евро общо до този момент и това е над 75% от преките чужди инвестиции в Русия, т.е. всеки 3 от 4 евра идват от ЕС.  А обратно, руските инвестиции в Европа възлизат на 76 000 евро,  абсолютно пренебрежим процент. В продължение на 30 г. усилието да се интегрира руската икономика в Европа е довело до успех. В този смисъл не е нормално и не е сериозно сега да се говори за налагане на икономическо ембарго или нещо подобно.

-Няма ли за пострадат и двете страни?

-Да, Русия ще пострада по-тежко, но и всички ще пострадат. Теоретично Брюксел може да използва доста по-широк инструментариум по отношение на Москва. От началото на украинската криза Русия е загубила около 280 млрд.евро капитализация на регистрираните в Русия фирми на фондовите борси. Това е чиста загуба, защото на практика акциите на руските компании струват толкова по-малко-моментална загуба за руската икономика. Това, което се случва в Украйна и в Крим, ще въвлече руската икономика, която сама има достатъчно  проблеми, в огромни разходи, свързани с поддържането на военна готовност в Крим, на инвестиции и т.н. В момента руският бюджет се инвестира от държавния дълг на 9% годишна лихва. Т.е. за руския бизнес лихвата става 15-20% годишно, невъзможна лихва за правене на нормален бизнес. Така че, вече заради кризата в Украйна на практика руската икономика страда в момента.

-Както през Студената война – СССР, принуден да поддържа високи военни стандарти…

-Да, но тогава СССР беше в доста по-изравнени възможности със Запада и тежестите бяха равномерно разпределени. Сега няма Студена война и няма основание за Студена война. Но икономическите инструменти на Запада са много по-силни от тези на Русия. Не е полезно и за двете страни те да влизат в сблъсък едни с други, а да се използват за сътрудничество. Затова не разбирам г-н Йотингер, европейският комисар по енергетика, който казва, че е много притеснен за доставките на нефт през Украйна през зимата. И в същото време спира проекта „Южен поток”, а той е алтернативен път за газ от Русия и то в големи количества. Така че има много  възможности от тези икономически инструменти да се търси по-скоро общ интерес и съгласие, което продължава логиката на последните 30 г.

-Т.е.украинската криза осветли някои проблеми в сътрудничеството, които например, идват с разрастването на БРИКС (Бразилия, Русия, Индия, Китай и ЮАР)?

-Кризата само катализира някои процеси и ги пренасочи. ЕС търси лостове и за политическо, и за икономическо въздействие върху Русия. Неизбежно е Русия да потърси алтернативи, защото икономическата й обвързаност с Европа е огромна. Няма нищо лошо да търси по-добро сътрудничество в рамките на БРИКС, нито в рамките на Евразийския съюз. То едва ли е особено перспективно, но никой няма право да спира Русия да прави това, което смята за полезно. Отделен въпрос е, дали ще е по-добре, ако тя се обвърже с пазар като китайския. Защото европейският пазар е скъп и демократичен. Всеки иска да продава на скъп пазар, по пазарни механизми, а не в страна, в която дали ще ти купуват газа или не и на каква цена, се решава в един кабинет… Не мисля, че Китай ще замести ЕС, европейският пазар винаги ще бъде по-атрактивен за руския износ от който и да е друг. „Газпром” има много повече интерес да продава на Европа, отколкото на Китай.

-Ще катализира ли кризата едно по-технологично развитие на руската икономика?

-В Русия отдавна има хора, които разбират, че развитието на руската икономика не е трайно. Тя се развива бързо, но на основата на износ на суровини. Конфликтът в Украйна генерира военни разходи, а Олимпиадата в Сочи беше огромно финансово усилие от 50 млрд.евро. Сега се появяват допълнителни тежести за икономиката и за да я преструктурираш трябват допълнителни инвестиции. Със заеми на 10% лихва годишно това е невъзможно. Но Русия има огромен икономически потенциал. И аз не бих прогнозирал, че я очакват задължително много тежки години. Зависи от това как ще се развият отношенията й със света, включително и с Европа. Ако тя бъде вкарана в спирала на военни и непродуктивни разходи, на икономическа борба с Европа, икономиката й ще изпита огромни сътресения. Това не е добре обаче нито за Русия, нито за Европа.

-В първата линия сме, ако се спре „Южен поток”, затова кои са полезните ни стъпки?

-България има ясно определени интереси, които трябва да защитава в ЕС и Русия, разбира се по европейски правила. По неизвестни за мен причини прехвърлихме преговорите по проекта на ЕК, а това е български интерес, какъвто имат и другите 5 държави. Да, трябва да се адаптират договорите. Но това е наша работа, а не на еврокомисаря, който има други функции като представител на ЕК. На България й липсва последователна, целенасочена, ясна и аргументирана позиция, но и действия. Другото е слабост на политическата позиция и тази слабост си има цена.

-Ще има ли наистина ключово значение за развитието на Европа този мандат на ЕП?

-Това е изключително ключов период за Европа. В него се вижда краят на икономическата криза, но трайните решения не са намерени. На много места се поставя под въпрос самото основание за съществуването на ЕС, което поражда национализъм. Това е период, в който се появяват нови разделения в Европа не само на Изток и Запад, а и между Севера и Юга, разделения на еврозона и страни извън нея. Европа, не само институциите, а страните и гражданите трябва да намерят новия смисъл за себе си в ЕС, който да е изкаран извън емоциите. От най-бедната до най-богатата не може да се справи по-добре, ако е извън ЕС. Той създава допълнителни възможности и допълнителна стойност. И не ЕС е виновен за националните проблеми. Но солидарността между страните тепърва трябва да се изгражда с аргументи. Защо за Германия и Холандия е важно да плащат вноските си в европейския бюджет, защо за Великобритания е важно да стои в ЕС, защо ЕС не трябва да бъде разделен на еврозона и на периферия. Това са дебати, чиито отговори ще определят бъдещето на Европа. В националните общества, и България е тежък пример, се появяват огромни неравенства. Това създава липса на единност, на кохеренност в самите национални общества в ЕС и това се пренася и на европейско равнище. Така че темите за равенството и неравенството-от национален до европейски план, за ножицата, която се отвори при кризата, е приоритетен въпрос. И включва сигурност, икономика и потенциал тези страни да се развиват. При разделени общества  потенциалът го няма.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани