– Господин полковник, как се постигат 4000 летателни часа на вертолети и още 300 часа на самолети?
– Постигнах тези летателни часове с огромна трудност. Тренирал съм много дни и нощи. И много колеги съм обучил. Това са часове, които в съвременната авиация на ВВС, предвид ресурсното осигуряване, е много трудно да се постигнат. Но го желая на всички.
– Участвали сте в много аварийно-спасителни дейности и в гасеното на пожари. Кои са били за вас най-трудните и опасни моменти?
– Винаги е било трудно. Но когато се подхожда с необходимата сериозност и отговорност към изпълнението на задачите, след това удовлетворението е голямо. Вярно е, изпълнявал съм много специални задачи. На не един и два живота съм помагал да се спасят. Летял съм в трудни условия, над планини и гори, нощем, с всички типове вертолети. И наистина за мен е огромно признание, че през 2013 г. бях обявен за „летец на годината” от командването на ВВС и авиационен клуб „Криле”.
– Коя беше последната ви специална задача?
– Тя беше при наводненията на Албена през юни т.г. Заминахме с командира на авиобазата бригаден генерал Златко Златев с два вертолета „Кугар”. Успяхме да помогнем за евакуацията на 93-ма участници от международната конференция на картографи от 42 държави. Започнахме да пренасяме по 10 души, а след това продължихме и по повече. Работехме във взаимодействие, както през последните години – при пожарите, при наводненията в с. Бисер и Свиленград…И успяхме да се справим. Спомням си емблематичните пожари на Витоша и на Рила, когато беше застрашен от опожаряване Рилският манастир. Има една местност в Стара планина до Беклемето, дето само кози ходят. Неслучайно е наречена „Козята стена”. И там съм кацал със спасителен отряд от Пловдив и Троян…Но това са само щрихи.
– Бяхте разочарован и малко изнервен, когато търсихте наскоро загубилите се момчета в Стара планина. Какво се случи тогава?
– Не е хубаво да се подиграват с хората, които дават всичко от себе си, когато те работят изключително професионално и използват най-модерната апаратура в страната. Може би малко съм си изпуснал нервите. Но тези момчета просто ги нямаше там. Категоричен съм – на сто процента. Имам записи от апаратурата. Нямаше ги там. Къде са били, не зная. Но това е един епизод.
– Случило се е нещо подобно, все едно да потърсиш спешна помощ напразно. Скъпо ли е повикването на вертолет?
– Да не коментираме числата, защото са несъизмерими. Но няма нищо по-важно от човешкия живот Ако спасиш един човек, всичко остава на заден план.
– Какви чувства изпитвахте след последния си полет като офицер от ВВС?
– Вълнувах се много. Емоцията бе силна. С хората от авиобазата съм преминал през какво ли не. Да, имало е радостни моменти, но и много трудности. Животът не ми спести и онази катастрофа през 2003 г., когато край Разлог загинаха мои колеги.
– Какво ще кажете на тези, които продължават службата си в 24-а авиобаза?
– На тях им предстои не по-лесен от моя път. Ще имат трудности, ще работят в недоимък, ще липсват вертолети, гориво…Това е авиацията. Въпросът е да не се подават на никакви странични чувства и да крачат напред. И като се обърнат след време, да кажат – да, трудно беше, но се справихме според възможностите.
Цончо Драгански