Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Капитан втори ранг Петко Якимов, командир на фрегата „Смели”: Добър моряк се става на море

[post-views]
Капитан втори ранг Петко Якимов е роден в град Монтана през 1975 г. Завършва ВВМУ „Н. Й. Вапцаров” през 2000-та година.  Офицерския си път започва като щурман на корвета „Решителни”. Последователно е щурман на фрегата „Смели”, дивизионен щурман, помощник-командир на корвета „Решителни”, командир на „Решителни”. Две години учи във ВА „Г. Ст. Раковски”, а след като я завършва е назначен за дивизионен специалист по артилерийско и ракетно оръжие. От 2012 г. е командир на фрегатата „Смели” - до 1 юли тази година. От същата дата е назначен на длъжността началник-щаб на първи дивизион патрулни кораби. Тъй като все още няма подготвен командир, който да поеме командването на кораба, продължава да изпълнява длъжността командир на фрегатата „Смели”.
Капитан втори ранг Петко Якимов е роден в град Монтана през 1975 г. Завършва ВВМУ „Н. Й. Вапцаров” през 2000-та година.
Офицерския си път започва като щурман на корвета „Решителни”. Последователно е щурман на фрегата „Смели”, дивизионен щурман, помощник-командир на корвета „Решителни”, командир на „Решителни”. Две години учи във ВА „Г. Ст. Раковски”, а след като я завършва е назначен за дивизионен специалист по артилерийско и ракетно оръжие.
От 2012 г. е командир на фрегатата „Смели” – до 1 юли тази година. От същата дата е назначен на длъжността началник-щаб на първи дивизион патрулни кораби.
Тъй като все още няма подготвен командир, който да поеме командването на кораба, продължава да изпълнява длъжността командир на фрегатата „Смели”.

– Г-н капитан втори ранг, на празника на Военоморските сили (ВМС) се състоя производството на офицерите от „Випуск – 2014” за военния ни флот. При вас ще дойдат ли да служат нови лейтенанти?

– Да. За наша радост офицерският състав на кораба се попълва с двама лейтенанти. Единият ще е командир на свързочната бойна част на кораба. Другият ще бъде командир на бойна част 1 – щурман.

– Има ли сред тях момичета-лейтенантки?

– Не, за съжаление. Но ние си имаме към момента един лейтенант – Мария Енева, която е командир на зенитно-ракетна батарея.

 – Какво е състоянието на фрегатата „Смели”?

– Корабът е в отлично състояние. Миналата година премина доков ремонт, по време на който бяха ремонтирани много механизми и системи.
Тази година фрегатата има активна плавателна кампания. Върхът, венецът на бойната подготовка беше участието на кораба в националното учение с международно участие „Бриз – 2014”. Тогава „Смели” беше и флагман на съединението на море. Тук беше развърнато управлението на цялото съединение.

 – През последните години като че ли повече се пише за фрегатите втора ръка, които България закупи от Белгия. Има ли „Смели” някакви предимства пред тях?

– Абсолютно да! „Смели” през годините се е доказал, че е достоен да бъде флагман на ВМС. Нашият кораб и фрегатите от проект Е-71 като бойни единици са съпоставими. Каквито задачи можем да решаваме и изпълняваме на нашия кораб, такива задачи могат да изпълняват и те.
„Смели” обаче има много по-големи възможности за борба с подводници на противника. Това е единственото предимство което отличава фрегатата от другите.

 – През последната година какви основни плавания и участия имахте?

– Тази година започна с тактическо учение на единичния кораб. След това се проведе тактическо учение на дивизиона патрулни кораби. После имаше тактическо учение на Военноморска база – ВМС. Венецът беше участието на кораба в „Бриз – 2014”.

 – Какво ви предстои в скоро време?

– През септември предстои тактическо учение на единичния кораб, което е последното планово плаване за кораба по бойната подготовка за годината. С това ще закрием плавателната кампания на кораба. Но „Смели” носи бойно дежурство като дежурен кораб по ВМС. Така че по всяко време, при нужда, ще излезе и ще изпълни каквато и да е задача на море.

 – Имате ли достатъчно средства и резервни части за ремонти?

– Средствата винаги са недостатъчни. Но към момента нямаме някакви големи затруднения с осигуряването. Искам да изкажа своята благодарност на командването на ВМС, командването на военноморската база, за това че каквото е нужно, се осигурява за нормалното провеждане на бойната подготовка и поддържането на кораба в добро техническо състояние.

 – Какъв е екипажът, сплотен колектив ли е?

– Екипажът е 110 човека, от които 10 са офицерите. Нямаме принципно голямо текучество на екипаж, на хора. Повечето от старшините са с над 15 години служба, които имат голяма рутина и опит. Много се гордея, че това е един от най-сплотените екипажи във флота. Просто е удоволствие да се плава с такъв екипаж и такъв кораб!

 – Имали ли сте критични, трудни моменти?

– Не бих казал чак критични моменти. Понякога се получават малки задръжки или така наречените „адмиралски ефекти” по време на стрелби и бойни упражнения. Но всичко се решава в рамките на нормите и без да се достига до някакви големи аварии и повреди.

 – Хората осигурени ли са в социално-битов план? Получават ли всичко, което им се полага по закон?

– Да. Социалната политика на министерството през последните години се активизира. Всички нуждаещи се, които нямат квартири, са настанени в жилища към МО. Така че нямаме някакви битови проблеми, които да спъват нормалната работа и служба на кораба.

 – Имате ли семейства от военнослужещи, които служат на борда?

– Не, нямаме. Във ВМС има доста семейства, в които и мъжът, и жената са военнослужещи. Но във флота по принцип не е прието и мъжът, и жената да служат на един и същи кораб.

 – В приветствията по време на празника на ВМС стана ясно, че флотът ще има нови кораби в следващите години. Хората от екипажа на „Смели” подготвени ли са да овладеят и да работят на по-нов тип кораби?

– Разбира се, че ще отнеме известно време. Но идеята е най-накрая да стартира тази програма за нови многоцелеви корвети. Един път като тя стартира, съответно хората ще започнат и подготовка на екипажите. Така че не виждам проблем. Офицерският състав на 100 процента е покрил нормите за СТАНАГ, изискванията за владеене на английски език. Всички офицери знаят английски език, някои – немски. По-голямата част от старшините също знаят английски. Така че никакъв проблем не е да усвоим нова техника, от ново поколение.

 – Случва ли се на кораба често да се смеете, да се шегувате?

– Разбира се! За да тече службата и ежедневието по-леко, често си позволяваме по-неформални отношения, особено по време на по-дълги и по-тежки плавания. Всечко е с цел да се разведрява обстановката. Разбира се, в нормите на приетото и допустимото.

 – Какво е най-важното за военноморския офицер, как, например, младите лейтенанти, които сега навлизат във флота могат да направят успешна кариера?

– Най-важното за младия лейтенант е да попадне на кадърни, добри командири, за да може да бъдат насърчени, мoтивирани да останат на служба. Практиката е показала, че ако попаднат на командири, които самите не са мотивирани за служба, много скоро и на лейтенантите им секва желанието за служба, пускат си рапортите, и, за съжаление – напускат редиците на флота и тръгват да плават по търговските кораби. Така че, много е важно е да попаднат на добри, кадърни командири, които да ги мотивират. От там нататък вече всичко си зависи от младия офицер. Трябва упорита работа, много четене! И плаване, разбира се. Добър офицер, добър моряк се става на море!

Андрей Рангелов

Най-ново

Единична публикация

Избрани