Да се опитаме да помогнем на създадения със заповед на служебния министър на отбраната Велизар Шаламанов Консултативен експертен съвет, който трябва да предложи модел за пенсиониране на военнослужещите.
Заданието е на социалното министерство
Консултативният съвет за оптимизиране на осигурителната система (КСООС) при министъра на труда и социалната политика проф. Йордан Христосков вече се произнесе по въпроса и си написа предложенията, които ще остави за изпълнение от следващото, т.е. от редовното, правителство. Обяснението е, че се изпълняват препоръките на Съвета на ЕС за постепенно премахване на възможностите за ранно пенсиониране. Съветът при социалния министър е категоричен, че трябва да се въведе възраст, освен 27 години осигурителен стаж, от които две трети, изслужени по съответните закони, за придобиване право на пенсия от военнослужещите, полицаите и останалите служители в специалните ведомства.
Реакцията на Министерството на отбраната
Още в средата на август излезе заповедта със списъка на членовете на КСООС. Там нямаше представител нито на МО, нито на другите специални ведомства, включително и на тези, които по закон имат синдикални организации. На въпросното заседание на служебното правителство в края на септември, когато се прие докладът за изпълнение на препоръките на Съвета на ЕС, включително за промяна на чл. 69 на КСО, като се въведе възраст за пенсиониране, министърът на отбраната не взе отношение. На 7 октомври МО излезе със становище, в което се посочваше, че промените при пенсионирането могат да доведат до сериозни последици, но не каза нито „да“, нито „не“ на въвеждането на възраст. Дори акцентираше върху разработването на нов модел за пенсиониране на военнослужещите.
На 17 октомври министърът на отбраната Велизар Шаламанов издаде заповед за създаване на Консултативен експертен съвет за разработване на модел за пенсиониране на военнослужещите. „Задачата на този орган е да анализира предложението на Консултативния съвет за оптимизиране на осигурителната система (КСООС) към министъра на труда и социалната политика, за постепенно увеличаване на възрастта за пенсиониране на военнослужещите и ефектите от неговото въвеждане, като не по-късно от 10 декември 2014 г., предложи на министъра варианти за промяна на реда за пенсиониране на военнослужещите.“До 10 декември съветът трябва да направи своите предложения.
Вариантите
Според експертите в осигурителната система при специалните ведомства, включително в армията, няма място за вариране. По различните елементи на пенсионната реформа съветът при министър Христосков предлага по 2-3 варианта. За военните и полицаите обаче не е така. Казано е, че ще се въведе възраст. Тук няма нулев вариант, т.е. запазване на сегашното положение. Има обаче указание пенсионирането да става при различна, т.е. диференцирана, възраст в зависимост от длъжността и тежестта на изпълняване на функционалните задължения. Таблица или нещо подобно, което да разграничи труда на военнослужещите, трябва да подготви съветът при министър Шаламанов.
Очаквани последици
Поредно напрежение в армейската общественост. „Защо не аз, а той?“ Този въпрос ще бъде задаван много често, включително на тези, които ще се нагърбят с идеята да разделят военнослужещите по някакви признаци на условия на труд. Не е изключен отлив от длъжности и специалности, както и демотивация за кариерно израстване. Ще се наложат сериозни промени във военното законодателство, което изисква доста време. Тук не говоря за напускане на армията, което някои вече го правят.
Възможни решения
Има две решения, които са най-чисти. Първото – запазване на сегашните условия, т.е. само осигурителен стаж без възраст. Второ – промените да важат за тези, които тепърва започват службата си по Закона за отбраната и Въоръжените сили. На този етап, при тази нагласа на управляващите и при липса на обществена подкрепа по принцип за военната професия тези две решения са повече в сферата на фантазията.
Третото възможно решение може да бъде наречено успокоително. Предлага го и съветът при министър Христосков. Става дума за въвеждане на преходен период от 3 до 5 години. Според някои експерти трябва да бъде твърдо 5 години. Има се предвид срокът за обучение във висшите военни училища с оглед постигане на някаква приемственост.
Четвъртото възможно решение, което ще бъде най-коварното, е гласуване на промяната на КСО в края на тази година и влизането му в сила от 1 януари следващата. Така тези, които решат да се уволнят по сегашните условия, ще бъдат лишени от тази възможност.
Ако има промяна, тя трябва да бъде комплексна
Консултативният съвет при социалния министър прави предложения, разсъждавайки единствено от интереса на осигурителната система. Съветът при военния министър обаче трябва да има много по-широк поглед. Ако има промяна, тя трябва да бъде комплексна. Въвеждането на възраст означава отнемане на едно, и то много важно социално право на военнослужещите. То трябва да бъде компенсирано. Например с премахване на някои ограничения за военнослужещите, които са регламентирани в Закона за отбраната и Въоръжените сили. Или с компенсация в сериозно парично изражение. След като се иска 27 години осигурителен стаж, нека еднократното парично обезщетение при уволнение да бъде до 27 заплати. Разбира се, ще се наложи и коренна промяна на системата за кариерно развитие във Въоръжените сили.
Без диалог не може
Органите на Министерството на отбраната и Българската армия, в чиято компетентност е вменено това, трябва да създадат условия за възстановяване на диалога извън този между началник и подчинен. В момента в това отношение министърът на отбраната няма партньор. Липсва авторитетна професионална организация на офицерите, сержантите и войниците. Тя, разбира се, не би трябвало да бъде със синдикални функции, но при определен регламент, който впрочем е заложен в Закона за отбраната и Въоръжените сили, може да работи с политическото и военното ръководство на армията.
Прогноза
Наложилата се след предсрочните парламентарни избори политическа обстановка у нас не дава голям шанс на привържениците на замислените промени в чл. 69 на КСО. На първо място, няма достатъчно време За да заработи подобна промяна, не е достатъчно само изменение на един или друг законов текст. Второ, очертаващото се правителство под доминантата на ПП ГЕРБ е, макар и да звучи парадоксално за някои, определена гаранция, че няма да се случи най-лошото. Бойко Борисов вече мина по този път през есента на 2012 г. и не може да няма едно наум. А и заради ярко изразената необходимост от парламентарна подкрепа едва ли управляващите ще се препънат точно тук. Съветът при министър Шаламанов би трябвало да обсъжда и такава перспектива. В края на краищата у нас всичко става по силата на политическата воля на управляващите. Не е съвсем ясно обаче кои ще са те.
Авторът е полковник от запаса, военен журналист, бивш главен редактор на в. „Българска армия“.