Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Поетът Владимир Левчев за новата си книга: Авангардът е старомоден

[post-views]

Галерия „Натали“ на ул. „Гурко“ беше средище за премиерата на най-новата стихосбирка „Любов на площада“ (изд. „Скалино“, 2014) на Владимир Левчев.

lavchev_kniga Тя е странен хибрид между текстове, писани през 80-те години и създадени в съвременен контекст. И е концептуален акт срещу „отживелия“ постмодернизъм и модернизъм с иронична жилка – да се преоткрие като топлата вода истина, която дори на българска почва е с давност отпреди десетина години. В политическата и личностната си последователност авторът заема уникално място по времето на самиздата и ярките знакови жестове отпреди 1989 г. Емблематично е списанието „Глас“, с което се пренасяха подтекстовите послания за оспорване на кухата идеологическа догматика. Но днешното общуване със стиховете носи риск – метафоричният, езопов език на онова време беше приучил публиката да декодира конкретните политически събития и послания по начин, почти непознат за съвременния читател. Дали е възможен днес или текстовете се преобразяват с неподозирани за автора им смисли? Експеримент, в който читателите са съучастници вече и съавтори.
Домакин на събитието беше Биляна Генова, галерист и куратор на изложба, в чиято сърцевина картините осъществяваха образна симбиоза с текстове от известни поети на тема „Вятърът“. Издателката Емилия Миразчийска представи мотивите на книгата, свързали политическата позиция на автора, с най-важната дума „любов“. Ключът любов – според нея, е невидима нишка към спасителното състояние да не сме сами чрез невидимата канава на изкуството. Ани Илков пък определя стихотворенията в памет на Данила и Атинула като малки шедьоври. Почитатели на автора сред публиката бяха известни писатели: Митко Новков, Иван Христов, Роман Кисьов, Хубен Стефанов, Милена Фучеджиева, Михаил Григоров, художникът Владимир Пенев и др.
Ето мотивите за създаването на книгата, които Владимир Левчев сподели.

„Нещата са с различна стилистика – класически, свободен стих, есета. В есетата съм премислил всяка дума – и съм убеден, че жанровите разграничения са ясни. Книгата ми не е изкуство за изкуството, а за изкуството с мисия. Любовните стихове са посветени на конкретни хора. Има политически стихотворения, с различно звучене и няколко мистично-религиозни творби – за нещо отвъд поезията като такава. Книгата е пародия на авангардистките манифести, според която постмодерното е старомодно и скучно. Модерното с девиза си „изкуство за изкуството“ е по-малко скучно, но също старомодно.
Когато Марсел Дюшан слага тоалетна чиния в изложбена зала, това е шок – провокира. Преди дни бях в Лондон – в Музея за модерно изкуство – пълно е с инсталации. Скучно. Човек иска да види класическа картина. И може би е вярно това, което Езра Паунд казва в едно стихотворение „неговата Пенелопа беше Флобер“. Цялата Одисея на модернизма води пак обратно към предмодерното, към предгутенберговото. Не съм антимодернист, но времето е друго, в което дори постмодерното е вече в миналото.
Затова съм сложил и стари стихотворения – дали по същия начин, или не ще се възприемат днес – не знам. Някои са с обяснителни бележки – за 80-те години те вече имат и някаква историческа ценност, ако имат ценност изобщо.“

Лъчезар Лозанов

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани