Реалното изпълнение на тренировъчната мисия по непознат, различен „нарушител“ е не само първа по рода си инициатива на Командването на ВВС. Със своя реализъм тя доказа, че нашите пилоти и всички специалисти по веригата на дежурните сили и средства на ВВС са в състояние да противодействат ефективно на всеки тип нарушител на въздушното пространство на страната. И то в условията на интензивен въздушен трафик. С реализирането й ние повишихме ефикасността в използването на ограничените ресурси на ВВС, което ще доведе до икономии за нашата авиация.
С тази инициатива българските ВВС поставиха ново начало на партньорството със съюзническите ВВС от НАТО. Колегите от командването на авиокрилото за стратегически въздушни превози на Алианса, базирано в авиобаза Папа (Унгария), приеха изключително положително нашата инициатива. Това се вижда и от публикацията за събитието в официалния сайт на авиокрилото – /www.heavyairliftwing.org/.
Реалната тренировка и проиграните съвместни действия на симулатора доказаха на практика ефективността на споразумението за взаимодействие между ВВС и ДП „РВД“ при изпълнението на мисията Air Policing.
Имаме твърдото намерение да продължим и развиваме това сътрудничество.
Това е коментарът на командира на ВВС генерал-майор Румен Радев, специално за вестник „Българска армия“. Поводът е проведената обща тренировка на ВВС и ДП „Ръководство на въздушното движение“ със симулатор и извършения за първи път прехват от дежурните ни изтребители МиГ-29 на различен „самолет – нарушител“.
Ето какво се случи.
През изминалата седмица Военновъздушните сили извършиха подготовка на дежурните сили и средства на новия тренажор на Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение“ в София. В подготовката участваха ръководители на полети „Бойно управление“ (РПБУ) от Базата за командване, управление и наблюдение, гражданските ръководители на полети и пилоти от 3-а авиобаза „Граф Игнатиево“, които носят бойни дежурства по Air Policing. Тази първа по рода си подготовка е резултат от
споразумението между ВВС и ДП „РВД“
за взаимодействие при изпълнение на мисията Air Policing, подписано през 2014 г.
Симулаторът предлага възможност на ВВС да тренират в реална въздушна обстановка. Досега тренировките се провеждаха във временно отделени зони, като в ролята на „нарушителите“ влизаха учебните самолети „Пилатус“ и транспортните „Спартан“. Но те са с ограничени височинно-скоростни характеристики и не позволяват проиграването на реални действия по нарушител, летящ в горното въздушно пространство – каквито самолети прелитат със стотици на денонощие в трасетата над България. След подготовката на тренажора български изтребители МиГ-29 за първи път отработиха прехват на различен „нарушител“. В ролята на нарушителя дебютира стратегически военнотранспортен самолет на НАТО С-17 Globemaster, който излетя
от летище Папа в Унгария за Кабул, Афганистан
Идеята е прелитащи над наша територия военнотранспортни самолети на НАТО да се използват като цели и да участват в тренировките по Air Policing. Целта е повишаване на нивото на реализъм в подготовката, разширяване на сътрудничеството със съюзниците, икономии на ресурси от нашата авиация и подобряване на координацията с ДП „РВД“.
Командир-инструктор на С-17 (нарушителят) беше старши лейтенант Николай Чапразов, който е помощник-директор по операциите на ескадрилата за стратегически въздушни превози на НАТО в база Папа. На МиГ-29 летяха капитаните Стефан Гецов и Димитър Метаксов, ръководители на полети от „Бойно управление“ бяха старши лейтенант Милен Танев, асистент – лейтенант Радослав Балдев, инструктор майор Даниел Пройчев, ръководител на полети „Контрол“ в сектор „Организация на въздушното движение“ – капитан Константин Марков. Всички те се справиха отлично със задачата по прехващането на нарушителя. В същото време това беше и тренировка за борба с потенциална цел тип „Ренегат“. Така се нарича граждански самолет, който е завладян, за да се използва с терористични намерения.
Силвия Желеваь
Ивайло Пашов
Михаил Григоров
Фото Огнян Стефанов и Венелин Пастармаджиев