На пресконференцията в Холдинг „Български държавни железници” ЕАД бяха обсъдени проблемите с масовата кражба на гориво и мерките, които ще бъдат взети във връзка с този проблем. Управителят на товарни превози Любомир Иванов предостави обобщени данни от 2012 г. насам.
А именно – средният разход на гориво се е увеличил с около 2 литра, което ще рече реален преразход от над 2 млн. лв. за държавния холдинг. Също така беше съобщено, че във всеки един от действащите 53 дизелови локомотива има инсталирани GPS системи, като от тях действат само 16, а от десетте камери, монтирани на местата за зареждане на гориво, не работи нито една.
Мерките, които ще предприеме държавната железница бяха оповестени от Любомир Илиев, управител на БДЖ „Товарни превози”. Той обясни, че на 60 локомотива ще бъдат монтирани камери, които да следят машинистите и движението на влаковете.
Те ще бъдат снабдени и с „черни кутии“, като тези на самолетите. На местата, където се зареждат локомотивите с гориво, също ще се поставят камери.
Илиев допълни, че злоупотребите се състоят само в източването на гориво, а и в надписването на пътните листи и маневрената дейност, която се измерва на час. Като пример беше посочено, че само за декември месец извънредният труд е бил на стойност 400 хиляди лева.
„От този момент, когато един служител бъде хванат да злоупотребява, няма да има предупреждение, а ще бъде дисциплинарно уволняван”, заяви Илиев.
Новосъздаденото звено за превенция на посегателствата и анализ на риска ще сформира 3-4 екипа за цялата страна с контролни функции, които ще включват специалисти от експлоатационната дейност и юристи. Всички предприети дейности ще целят осъществяването на по-комплексни проверки и намаляване на кражбите в българските железници.