Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

През 2014 г. Военновъздушните сили участваха в 12 международни и 6 национални учения. Изпълнението на плана в авиацията е 88 процента. За подпомагане на населението ВВС извършиха шест полета за търсене и спасяване, 28 полета за трансплантация и 38 полета за оказване на помощ при наводнения.
Това показа Анализът на войсковия ред и дисциплината във ВВС през учебната 2014 г., представен от командира на Военновъздушните сили генерал-майор Румен Радев.
Пред журналисти той очерта най-важните проблеми и постижения във ВВС през миналата и основните задачи за тази година.

Генерал-майор Румен Радев награди отличили се военнослужещи от ВВС.
Генерал-майор Румен Радев награди отличили се военнослужещи от ВВС.

Военновъздушните сили изпълниха най-важните си задачи в условията на крайно ограничени ресурси, неизправна авиационна техника, застаряващ летателен състав, напускане на подготвени специалисти, липса на възможности за подготовка на млади летци и специалисти, технологична изостаналост.
В същото време ВВС постигнаха ръст, както по количествените, така и по качествените показатели. Повиши се общият нальот за годината, увеличи се броят на задачите по бойно използване на авиацията и броят на класните летци. Повдигна се нивото на бойните способности.
Независимо от успехите ситуацията е критична и Командването на ВВС реши да не работи за запазване на статуквото, а

да върви напред

като се проучи и приложи водещ световен опит. Разработени бяха иновативни подходи за повишаване на способностите.
Няколко важни неща се случиха във ВВС за първи път. За първи път у нас се проведе учение на европейската военнотранспортна авиация, което протече с успех и обогати подготовката на българските екипажи. Беше сертифициран извън България модулът за авиомедицинска евакуация от база „Крумово“, и то с много високи оценки.
Проведена беше съвместна тренировка по „Еър полисинг“ с екипаж от съюзническа държава – учението на двата изтребителя МиГ-29 и военно-транспортния самолет С-17, летящ по маршрута от база „Папа“, Унгария, за Афганистан.
За първи път беше разработена и приведена в изпълнение програма за трансформация на летателното обучение за интензивна подготовка на млад летателен състав. Летателната подготовка беше структурирана по нов начин. При нея вече не става дума само за увеличение на летателните часове, а за нов модел на обучение, който досега не е прилаган у нас.

В ход е новата програма за обучаване на пилоти

Като пример за уникалността на програмата командирът на ВВС посочи фактът, че през тази седмица след приключването на „полетите на минимума“ (най-малката безопасна височина) младите пилоти започват подготовка с нощните полети. За сравнение – по-старата програма за подготовка останалите пилоти не стигат до тези полети на 39-годишна възраст, докато 10-те млади летци по новата програма ги получават на 25 години. Програмата им осигурява за година и половина по 350 часа нальот и подготовка да придобият класна специалност „Военен пилот – първи клас“.
За първи път беше проведено учение с пребазиране и формиране на

авиационна групировка на гражданско летище

с участието на всички родове войски от ВВС, не само на авиацията – РТВ, ЗРВ, КИНС, Логистика. В същото време се работеше в тясно взаимодействие с РВД, местната власт и гражданските организации. Става дума за авиошоуто на ВВС „Това сме ние“ на летище Враждебна в столицата, което беше наблюдавано от десетки хиляди и се превърна в най-масовото обществено събитие в страната за 2014 г. То допринесе за издигането престижа не само на българските ВВС, но и на Българската армия пред обществото.
В същото време ситуацията в изтребителната авиация остава тревожна. Липсата на финансиране поставя под въпрос

продължаването на бойните дежурства

по „Еър полисинг“. През миналата година с огромните усилия на инженерно-техническия състав, чиято главна задача е да поддържа самолетите на старта, е удължен ресурсът на изтребителите. Този вид ремонти по принцип се извършват от лицензирани заводи и по този начин са спестени на държавата огромни средства. На огромните усилия и ентусиазмът на хората се разчита и при поддържането на техниката в РТВ и ЗРВ.
С тревожната тенденция на нулево финансиране на авиацията рискът от тежки авиационни инциденти, загуба на критични способности и на въздушен суверенитет, нараства неимоверно, подчерта генерал-майор Радев. Той изрази увереност, че в крайна сметка положително решение ще бъде намерено и ще има разбиране на проблемите на всички нива, за да не се стигне до спирането на „Еър полисинг“.
Ще се прави всичко възможно за постигане на способности дори и при сегашното състояние на ресурсите. В тази насока е разработен и проект за закупуване на

леки витлови самолети

Такива се използват във всички развити държави, защото са много по-евтини от изтребителите и по-ефективни при набирането на първите 100 летателни часа от младите летци. Проектът е с ниска себестойност, но с голям оперативен и икономически ефект.
В същото време вниманието на командването през тази година ще бъде насочено главно към личния състав. Основната грижа ще бъде запазването на здравето и живота на хората. Планирано е уникално национално учение, наречено

„Тиха буря“

В него ще участват всички родове войски на ВВС и ще бъде ангажирана цялата система за командване, управление и наблюдение. В това учение ще бъде проверено състоянието на всички оперативни и тактически нива във ВВС и ще се повиши тактическата подготовка на екипажите и разчетите. Учението ще се проведе през юни и ще бъде отворено за участие и на съюзнически сили, ако по време на учението има такива на наша територия. Очакват се интересни и ефективни стрелби на полигон „Шабла“, по разнообразни мишени, включително и по надводни цели.

Михаил Григоров

фото Красимир Тодоров

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани