текст Пламен Блесков
Възможно ли е било да се попречи на помощник пилота Андреас Любиц да разбие самолета на Джърмануингс в Алпите през март – инцидент при който загинаха всичките 150 души на борда? Предварителният доклад показва, че пилотът самоубиец на няколко пъти е слагал настройка на самолета, която позволява започне на неразрешено приземяване. Сякаш е репетирал катастрофата. Не трябва ли такава маневра да бъде засечена и да се включи някаква аларма? Според Маркус Вал, говорител на Асоциацията на германските пилоти по-скоро не.
Разследване след катастрофата показва, че Любиц е бил в болнични през този ден, а на домашния му компютър са намерени доказателства, че е разглеждал различни методи за самоубийство. Самолетната компания е критикувана, че не е взела под внимание душевното състояние на Любиц. Бившият пилот Джийн Серат не смята, че е възможно компанията да е знаела за състоянието му заради системата, по която се преглеждат хората.
Най-голямата авиокомпания в Европа Луфтханза, чиято дъщерна компания е Джърмануингс продължава със своята политика за бюджетни съкращения. Това обхваща и ликвидирането на Джърмануингс, която ще бъде заменена от вече установения бранд Евроуингс.