Цончо Драгански
Ако може само с няколко думи да се охарактеризират дейностите на логистиците в Българската армия, те вероятно са – отговорност, разнообразие и трудност. Определенията важат в пълна сила за военнослужещите от 110-и логистичен полк с командир полковник Радослав Янев. Новите задачи, които бяха поставени наскоро пред формированието, са оказване на помощ на Гранична полиция по превозване на хора и ремонт на автомобили.
Първият модул на границата бе от логистичния батальон, командван от подполковник Иван Иванов.
На 27 април изпратихме първия екип от военнослужещи за границата. Те бяха с наша автомобилна техника, включително и бензиновоз с 3000 литра гориво. Ремонтчиците трябваше да окажат съдействие на колегите си от Гранична полиция, тъй като те имаха трудности с тяхната техника поради усиленото й използване, обясни подполковник Иванов. Той е с богат опит в логистичната дейност, заемал е длъжности като началник на продоволствена служба, началник на отделение за материално-техническо осигуряване, началник-щаб на батальон, а от 1 юни 2013 г. е командир на логистичен батальон.
Военнослужещите от първия модул под командването на капитан Петър Петров, са изпълнявали задачи от 27 април до 11 май. Изборът на капитана не е бил случаен, тъй като в батальона той е командир на рота за ремонт и евакуация. Ротацията е била извършена с втората група, водена от лейтенант Илия Илиев. Тя е била на границата до 25 май, а следващите екипи – до 22 юни, са вече от логистичния батальон на подполковник Спас Вълков.
Имат ли модулите някакво отношение към оградата на границата? Не, нашите ремонтчици работят в базата на Гранична полиция в Любимец. А шофьорите ни извозват бежанци, тъй като имаме високопроходима техника, отбеляза подполковник Иванов.
Кои са първите военнослужещи от полка, които са отишли в помощ на Гранична полиция? В първия модул, отговори неговият командир капитан Петър Петров, майстор по ремонта беше старши сержант Ванко Димов, ремонтчици – ефрейтор Атанас Пърев и редник Иван Маврудиев, а шофьори – сержант Марин Митев и редниците Иван Янков, Иван Иванов, Стайко Ганчев, Венцислав Петров и Делян Палазов.
Капитан Петров е завършил военното училище във Велико Търново през 2000 г. Започнал е офицерската си служба в мотострелковия полк в Симеоновград като заместник-командир на рота по техническата част. След закриването на формированието е постъпил в 110-и логистичен полк на длъжност командир на взвод в инженерна рота, а след това е станал и заместник-командир на рота. От 2008 г. е командир на рота за ремонт и евакуация.
Преди да заминем, уточни капитан Петров, проведохме занятия с шофьорите по кормуване. Военнослужещите са били разпределени на три места. Ремонтчиците са работили в тиловата база на Гранична полиция в Любимец. Там са се грижили предимно за техниката на полицаите, но и за автомобилите от полка. Нямали са проблеми с резервните части. А на две някогашни застави са били шофьорите, които със ЗиЛ-131 са извозвали бежанци. Понякога им се е налагало да издърпват и закъсали автомобили на Гранична полиция.
Извозвах бежанци и извличах техника на Гранична полиция. Проблемите бяха най-вече, когато валеше дъжд, при сухо време всичко беше наред. Има големи коловози и пътищата са много разбити, сподели редник Венцислав Петров – шофьор, участвал в дейността на първия модул.
Друг шофьор от първия модул – редник Стайко Ганчев, отчете, че в началото не са знаели местностите и са били придружавани от хора от Гранична полиция. След това са били наясно с всички особености на релефа. Войникът е на служба в 110-и полк от 7 години. Завършил е Професионалната гимназия по битова техника в Пловдив. След това е изкарал курсове за шофьор и е постъпил в армията. Подчерта, че е доволен от избора на професията си.
Ние заминахме с три автомобила УАЗ-469, два – ЗиЛ-130, и един ЗиЛ-131 (работилница). Нашите дежурства бяха по 12 часа. Спяхме в Свиленград и оттам ни извозваха с автобус заедно с полицаите. Ремонтчиците бяха в тиловата база в Любимец. Те разполагаха с достатъчно резервни части, тъй като там има и складове. Работеха заедно с ремонтчиците от Гранична полиция. Техниката се повреждаше, защото теренът е лош. А шофьорите превозваха бежанци – като се съберат по двайсетина души, ги караха от самата граница до граничната база, сподели командирът на втория модул лейтенант Илия Илиев. В полка той е командир на взвод за ремонт на автомобилна техника. Завършил е НВУ „Васил Левски преди две години.
В полка се занимават и с друга дейност, свързана с бежанците. От 1 април т.г. военнослужещите изпълняват задачи в Центъра за бежанци в Харманли. Групите от готвачи, заедно с тези от 68-а бригада „Специални сили“, се ротират през 10 дни.