Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Договорът България – САЩ 2006 г.: Фактите такива, каквито са

[post-views]

Включването на тежки въоръжения от САЩ и други наши съюзници от НАТО в съвместните учения у нас през изминалия месец предизвикаха бурна обществена дискусия. За съжаление повечето коментари по темата бяха изцяло плод на политически пристрастия, не съдържаха необходимата фактология и аргументация. За да подпомогнем коректните коментатори и анализатори, и не на последно място, за да лишим възбудените тролове от опорните им точки, ви предоставяме най-важните моменти от сключения през 2006 г. договор между България и Съединените щати, както и свързаните с темата членове и параграфи на Закона за преминаването през и пребиваването на територията на Република България на съюзнически и чужди въоръжени сили. Надяваме се да ви бъдем полезни в търсенето на истината и постигането на национален консенсус за евроатлантическото настояще и бъдеще на страната ни. 

parvanov_usa………………………………………..

Член IV 
Използване на съоръженията и обектите 

1. При пълно зачитане на суверенитета и законите на Република България, чрез консултации и при отчитане вижданията на двете Страни, на силите на Съединените щати, на изпълнителите по договори със Съединените щати и техните служители, както и на моторни превозни средства, плавателни и въздухоплавателни средства, използвани от или за нуждите на силите на Съединените щати, се разрешава достъп и се дава възможност да използват договорените съоръжения и обекти за подготовка, транзитно преминаване, поддържащи и други свързани с тях дейности, презареждане на въздухоплавателни средства, временна поддръжка на моторни превозни средства, плавателни и въздухоплавателни средства, настаняване на личен състав, комуникации и за разполагане и развръщане на сили и материални средства, с цел провеждане на учения по сътрудничество в областта на сигурността, смесена/съвместна подготовка, хуманитарни дейности и дейности за оказване на помощ при бедствия, многовариантни операции и други мисии, включително такива, предприемани в рамките на Северноатлантическия договор. 

2. При поискване, изпълнителният агент за България ще съдейства на силите на САЩ за улесняване получаването на временен достъп до земя, която е собственост на държавата и не е част от договорените съоръжения и обекти; до земя, която е собственост на общини, както и до частна земя за извършване на маневри и подготовка на силите на САЩ. 

3. Числеността на силата и цивилния компонент на Съединените щати, намиращи се на територията на Република България, не може да надвишава 2500 души. Тази численост може временно да бъде увеличавана с не повече от 2500 души. Подобно временно увеличение няма да продължава повече от 90 дни. За временно увеличение над тази численост и период от време е необходимо разрешение от компетентните български власти.
 
4. При предоставянето за ползване на договорените съоръжения и обекти, както и при ползването на същите, Страните надлежно ще отчитат оперативните съображения и съображенията за сигурност.
 
5. България предоставя на силите на Съединените щати без заплащане на наем или други подобни разноски, всички договорени съоръжения и обекти, включително съоръжения и обекти, използвани съвместно от силите на Съединените щати и българските сили. Силите на Съединените щати заплащат всички необходими разноски по използването и поддръжката, свързани с използването на договорените съоръжения и обекти.
 
6. При използването на договорените съоръжения и обекти при условията на настоящото Споразумение, Съединените щати зачитат напълно международните задължения на Република България. 

7. Силите на Съединените щати могат да извършват строителни дейности и да правят промени и подобрения на договорените съоръжения и обекти. Изпълнителният агент за България улеснява тези дейности, осигурявайки необходимите разрешения от българските власти за строителство, изменения и подобрения на договорените съоръжения и обекти. Силите на Съединените щати се консултират с българските власти по въпросите, отнасящи се до това строителство, изменения и подобрения с цел да се осигури съответствие едновременно с американското и българското законодателство, на техническите изисквания и строителните правила и нормативи за всеки проект, осъществяван директно или възложен от силите на Съединените щати. Силите на Съединените щати могат да извършват строителни дейности с членове на силата. 
Kalfin-usa8. В случаите, когато договорените съоръжения и обекти са построени или подобрени за изключително ползване от силите на Съединените щати, това строителство или подобрение, както и свързаните разходи по използването и поддръжката, са за сметка на Съединените щати. 
9. В случаите, когато договорени съоръжения и обекти са построени или подобрени за съвместно ползване, това строителство или подобрение, както и разходите по използването и поддръжката, се поделят между Страните пропорционално на ползването, според взаимно договореното. 

Член V 
Предварително разполагане на военно оборудване, припаси и материали 

1. Силите на Съединените щати могат предварително да разполагат военно оборудване, припаси и материали в рамките на договорените съоръжения и обекти и на други места, взаимно договорени в споразумения по прилагането на настоящото Споразумение. Силите на Съединените щати уведомяват предварително България относно вида, количествата и схемите за доставка на военно оборудване, припаси и материали, които силите на Съединените щати възнамеряват предварително да разположат на територията на Република България, както и относно съответните изпълнители по договори, които ще извършват доставките.
 
2. Това военно оборудване, припаси и материали са за изключително ползване от силите на Съединените щати и собствеността върху цялото това оборудване, припаси и материали остава изцяло на Съединените щати. Силите на Съединените щати контролират използването и разпореждането с военното оборудване, припаси и материали, които те складират на територията на Република България и имат правото да ги изнасят от територията на Република България. 

3. Силите на Съединените щати и изпълнителите по договори със Съединените щати имат безпрепятствен достъп до складовите помещения за всички дейности, свързани със складирането на военно оборудване, припаси и материали, включително доставка, управление, инспекция, използване, поддръжка и преместване на това оборудване, припаси и материали. Въздухоплавателни средства, моторни превозни средства и плавателни средства, използвани от или за нуждите на силите на Съединените щати, имат право на достъп до въздушни и морски пристанища в България и до други взаимно договорени места, за доставка, съхранение и поддръжка, и за изнасяне от територията на Република България на военно оборудване, припаси и материали. 

Член VI 
Собственост 

1. Всички постройки, непреносими структури и конструкции, прикрепени към земята в договорените обекти и съоръжения, включително тези, които са преустроени или подобрени от силите на Съединените щати, остават собственост на България. Трайни постройки, построени от силите на Съединените щати, стават собственост на България при построяването им, но се използват от силите на Съединените щати дотогава докато повече не са необходими на силите на Съединените щати. 

2. Силите на Съединените щати връщат на България като нейна изключителна и необременена с тежести собственост, всяко договорено съоръжение или обект, или част от тях, включително трайно закрепените към земята структури и конструкции, построени от силите на Съединените щати, веднага след преустановяване на ползването им от силите на Съединените щати в състояние, годни за ползване, при условие, че това няма да породи разходи за Съединените щати. Страните или техните изпълнителни агенти се консултират относно условията за връщане на всяко договорено съоръжение или обект, включително относно възможна компенсация за подобренията или строителството. 

3. Съединените щати и изпълнителите по договори със Съединените щати запазват правото си на собственост върху цялото оборудване, материали, припаси, преносими структури, и друго движимо имущество, които са внесли или придобили на територията на Република България във връзка с настоящото Споразумение. 

4. Съединените щати и България могат да се консултират относно възможно предоставяне или закупуване на оборудване, определено като излишно, при условията, предвидени в законодателството и нормативната база на Съединените щати. 

Член VII
Командване и функционални взаимоотношения 

Договорените военни съоръжения и обекти са под командването на силите на Република България. Подробностите относно присъствието на силите на Съединените щати на територията на договорените военни съоръжения и обекти, както и функционалните взаимоотношения между командирите от силите на Съединените щати и от въоръжените сили на Република България, се уреждат в Споразумения по прилагането на настоящото Споразумение. 

ЗАКОН за преминаването през и пребиваването на територията на Република България на съюзнически и на чужди въоръжени сили 

 Обн., ДВ, бр. 102 от 20.12.2005 г., изм. и доп., бр. 35 от 12.05.2009 г., в сила от 12.05.2009 г., бр. 23 от 22.03.2011 г., в сила от 22.03.2011 г. 

Глава първа 
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ 
………………………………………….
 Чл. 3. Преминаването през и пребиваването на територията на Република България на съюзническите и/или на чуждите въоръжени сили се осъществява при спазване на законодателството на Република България, целите и принципите на Устава на Организацията на обединените нации и другите международни договори, в сила за Република България, и принципите на международното право при отчитане на националните интереси. 

parvanov_riceЧл. 4. Този закон не се прилага при обявяване на положение на война, военно или друго извънредно положение. 
Чл. 5. (1) Преминаването на съюзническите и/или на чуждите въоръжени сили през територията на Република България е транзитен преход, който се извършва след разрешение от компетентния държавен орган и при посочените в него срокове и условия. 
Чл. 6. Пребиваването на съюзническите и/или на чуждите въоръжени сили на територията на Република България е фактическото им разполагане на територията на страната за срока и при условията съгласно решението на компетентния орган по чл. 10 , както и използването на инфраструктура, стоки и услуги, необходими за неговото осъществяване. 
………………………………………….Чл. 8. Компетентните органи информират обществеността за всяко разрешение за преминаване през или пребиваване на територията на Република България на съюзническите и/или на чуждите въоръжени сили, като спазват законодателството на Република България за защита на класифицираната информация и международните договори в сила за Република България. 
Чл. 9. Действието на разрешението за преминаване през или пребиваване на територията на Република България на съюзническите и/или на чуждите въоръжени сили може да бъде прекратено от компетентния за неговото издаване орган, ако това се налага от съображение за сигурност и защита на националните интереси, при спазване на международните задължения. 
Глава втора 
КОМПЕТЕНТНИ ОРГАНИ 
Чл. 10. Разрешение за преминаване през или пребиваване на територията на Република България на съюзническите и/или на чуждите въоръжени сили се дава от: 
1. Народното събрание; 
2. Министерския съвет; 
3. министъра на отбраната. 
Чл. 11. Народното събрание разрешава преминаването през и пребиваването на територията на Република България на съюзническите и/или на чуждите въоръжени сили с политико-военен характер. 
Чл. 12. Министерският съвет по предложение на министъра на отбраната разрешава: 
1. преминаването през и пребиваването на територията на Република България с невоенен характер на съюзнически и/или на чужди въоръжени сили; 
2. преминаването през или пребиваването на територията на Република България с политико-военен характер на съюзнически въоръжени сили за изпълнение на съюзнически задължения, произтичащи от международен договор, ратифициран, обнародван и влязъл в сила за Република България, с който се създава съюз с политико-военен характер. 
Чл. 13. (1) (Изм. – ДВ, бр. 35 от 2009 г., в сила от 12.05.2009 г.) Министърът на отбраната разрешава преминаването през и/или пребиваването на територията на Република България с невоенен характер на: –
1. отделни военнослужещи и/или формирования до 1000 военнослужещи от съюзнически въоръжени сили; 
2. чужди въоръжени сили в състав до 120 военнослужещи; 
3. (изм. – ДВ, бр. 23 от 2011 г. , в сила от 22.03.2011 г.) военни кораби и/или военни подводни кораби, и/или до 15 военни въздухоплавателни средства включително от съюзнически въоръжени сили с щатното въоръжение, без ядрени енергийни установки или въоръжени с ядрено оръжие на борда, с техните екипажи във връзка с участието им в мероприятия и военни учения, свързани с изпълнение на задължения, произтичащи от членството на Република България в международни организации и съюзи, по договори, ратифицирани, обнародвани и влезли в сила за Република България; 
4. до 5 военни кораба и/или един военен подводен кораб, и/или до 3 въздухоплавателни средства включително от чужди въоръжени сили с щатното въоръжение, без ядрени и енергийни установки на борда, с техните екипажи…
Чл. 16………………………………………
(2) В случай на съмнение относно характера на преминаването през или пребиваването на територията на Република България на съюзническите и/или на чуждите въоръжени сили се произнася Народното събрание. 
Чл. 17. Конкретните параметри на преминаването или пребиваването се определят след разрешението по чл. 11, 12 или 13 от органите, в чиято компетентност е изпълнението му. 
Чл. 18. Органите по чл. 10, т. 2 и 3 уведомяват незабавно за своето решение Народното събрание и президента на Република България, като министърът на отбраната уведомява и Министерския съвет, министъра на външните работи, министъра на вътрешните работи и министъра на транспорта. 
Чл. 18а. (Нов – ДВ, бр. 35 от 2009 г., в сила от 12.05.2009 г.) (1) Министърът на отбраната определя условията и реда за преминаване през и/или пребиваване на територията на страната на чужди и/или съюзнически въоръжени сили, когато са в изпълнение на международен договор, ратифициран, обнародван и влязъл в сила за Република България, в който са посочени целите, периодът на пребиваване и съставът на въоръжените сили. 

Хронологията

На 24 март 2006 г. официално е обявено, че преговорите между България и САЩ са  приключили успешно и предстои ратифициране на договора от двете страни. Договорът беше подписан на 28 април 2006 г. в София от държавния секретар на САЩ Кондолиза Райс и от външния министър Ивайло Калфин след двwугодишни преговори.  Тогава г-жаза Райс се обърна към Калфин с думите „Thank You, Ivailo!”  
Споразумението със САЩ за сътрудничество в отбраната и съвместно ползване съоръжения в областта на отбраната е ратифицирано от 40-то Народно събрание на неговото сто и двадесето заседание, открито в 9.03 ч  в петък, 26 май 2006 г.
Дебатите продължават близо пет часа. Ето част от стенограмата:

ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Поставям на гласуване на първо четене Законопроекта за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Съединените американски щати за сътрудничество в областта на отбраната.
Моля, гласувайте.
Гласували 179 народни представители: „за” 155, „против” 22, „въздържали се” 2.
Законопроектът е приет на първо четене. (Ръкопляскания.)
Следва прегласуване, на което се получава същият резултат. Следва процедурно предложение он НДСВ на основание чл. 67, ал. 2 от второто гласуване да бъде проведено в днешното заседание, което е прието. След това Мая Манолова от БСП предлага удължаване на времето на заседанието до приемане на следващата точка от дневния ред. И това предложение се приема. 
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Поставям на гласуване на второ четене Закона за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Съединените американски щати за сътрудничество в областта на отбраната с член единствен.
Моля, гласувайте. 
Гласували 172 народни представители: „за“ 150, „против“ 20, „въздържали се“ 2.
Законът за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Съединените американски щати за сътрудничество в областта на отбраната е приет окончателно. (Ръкопляскания от всички парламентарни групи без „Атака” и независими народни представители.)
Припомняме, че тогава на власт е тройната коалиция БСП, НДСВ и ДПС. В 40-то НС са още ДСБ, ОДС,  БНС и Атака. „За” ратификацията са гласували управляващите без шестима от БСП – Александър Паунов, Андрей Пантев, Костадин Паскалев, Трифон Митев и Янаки Стоилов, дясната опозиция ДСБ, ОДС и БНС, против са от „Атака” и седем независими.
Бившият външен министър Соломон Паси, през чийто мандат започнаха преговорите, сравни разполагането на базите с „военна академия, изнесена на българска територия”. Паси вметна още, че „вече 2 години сме в НАТО и нито един американски войник не е откраднал от мазе компот или туршия”. Христо Кирчев от СДС пък каза, че като слуша депутатите от „Атака”, се чувства „като пионерче, което чете как гадните янки се напиват с кока-кола”. Според лидера на ДСБ Иван Костов събитието е добро, защото „хората разсъждават така: щом дойдат американците, няма да дойдат руснаците”. 
През 2008 г. президентът Георги Първанов награди Кондолиза Райс с орден „Стара планина – първа степен” за заслугите й за развитието на отношенията между Република България и Съединените американски щати.

Share

Най-ново

Единична публикация

Избрани