Начело на група депутати, председателят на парламентарната Комисия по отбраната (КО) наблюдава учението „Бриз 2015“ в деня за ВИП-гости от борда на фрегатата „Верни“. Целта ми е да подготвя целия 20-членен състав на комисията по военнотехническите дисциплини, сподели той за в. „Българска армия“.
– Г-н генерал, каква е оценката Ви за учението „Бриз – 2015“?
– Днешното учение за мен има и историчност, и приемственост, като първо искам да изразя своето възхищение. Още от началото на последното десетилетие на миналия век ВМС на България стартираха първите интеграционни процеси. Ученията „Бриз“ започнаха през 1993 г., а както добре знаете, чак през 2004 г. бяхме приети за членове в НАТО.
Една година след /бризовете бяхме приети в „Партньорство за мир“ като подготвителен етап за пълноправното ни членство в Алианса. Така че модерното мислене на тогавашното командване на ВМС, както и на днешното, ме окуражава. Виждам, че както на вода, така и при снемането и акостирането на корабите командният състав е подготвен. Тоест – владее машините. Имал съм възможност да наблюдавам това в моята активна служба.
Радвам се, че и военноморската авиация се чувства доста уютно. Макар и малка, с този тип вертолет („Пантер“– б. р.) те се справят отлично. Считам, че дори са готови и способни да кацат на палуба.
По спасяването на бедстващи на вода доказаха изключителна подготовка. При, според мен, 2-3 бала вълнение, военнослужещите успяха да покажат умения в рискова ситуация. Маньовърът с корабните групи от НАТО, противоминната и ударната група показаха надеждно управление на личния и команден състав. Не става въпрос само за езикова подготовка. Става въпрос за владеене на оперативната обстановка в нашата акватория.
– Какво е необходимо за развитието на ВМС?
– Мисля си, че ако всички, когато разсъждават за някакво бъдеще, би следвало да започват от кадрите, от подготовката на кадрите за ВМС. Добре знаем, че ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ готви надеждни кадри за тактическо, оперативно и стратегическо ниво.
Както виждате, началникът на отбраната е от ВМС – вицеадмирал Румен Николов. Това показва, че кадърът е налице.
Техниката би следвало да се модернизира. Много неща се изговориха и написаха по отношение на закупените фрегати. Както виждате – надеждно плават. Държат се добре на вода. Взаимодействат с другите кораби. Но липсва достатъчно модерно въоръжение, а също радиолокационни средства по разузнаване. Мисля, че е поносимо за нашия бюджет – на МО и на държавата, за да бъдат модернизирани.
– Прави впечатление, че КО извършва действен парламентарен контрол, като много живо и отблизо се информира за състоянието на нещата във Въоръжените сили…
– …Повече от 8 изслушвания имаме в комисията на министъра на отбраната, неговия екип и началника на отбраната по важни теми. Говорим основно за бюджета. Моята цел като председател на КО заедно с моите заместници е да подготвя целия 20-членен състав на комисията по военнотехническите дисциплини. Много от нашите политици в парламента знаят партийната дисциплина, но нямат представа от военната дисциплина. С тези визити, които правим като изнесени заседания – на полигона в Ново село при сертифицирането на 6-ата батальонна бойна група, днес при сертификацията на корабни формирования, мисля, че народните представители – членове на комисията, придобиват по-ясна представа и ще бъдат по-ясни и категорични от парламентарната трибуна и бих казал – ще бъдат и по-принципни. А не безпринципни.
– Можем ли да очакваме при обсъждането на бюджета за 2016 г. народните представители да гласуват за едно по-голямо финансиране за войската?
– Надявам се, надявам се! Защото и вие като човек, и аз като човек, имаме своите нрави. Когато видиш лице в лице униформени и знаеш за какво са си говорили на борда на кораба или на брега, би следвало в залата вече да имаш тази необремененост, този морал, за да си спомниш, че и ти си човек, разговарял с тези, които плават на вода, имат тези рискови способности, които изживяват и пилотите, и, разбира се, сухопътните командири, за да не загубят човек при толкова боеприпаси – остарели, ненадеждно проверени и прочие.
На трите вида ВС са нужни средства! Добре разбирам, че екипът на МО и началникът на отбраната са затруднени – на кого по-напред и колко да се даде. Не може да се дели пропорционално.
Трябва да има надеждна оценка от позицията на военното разузнаване – кои са реалните заплахи за България като коалиционен партньор и съюзник. И на кого всъщност ще се наложи преди всичко да участва с респект, с мощ, като фактор, а недай Боже, може би и като реално използване.
Знаете, че участваме в няколко международни формирования – BLACKSEAFOR, Seabrig, и всички те предполагат надеждни сили и средства, за да се включим като съюзник. Знаете, че дори отказваме участие на наши кораби поради известната им „слепота“, невъзможност да разузнават и да нанасят ответни удари.
– Как виждате перспективите за развитие на модернизационните проекти за ВМС и СВ, в които значително участие може да има и българската отбранителна индустрия?
– По отношение на военната политика си казахме няколко неща, по военното строителство – също. Но по отношение на отбранителната промишленост трябва сериозно да се помисли. Що се отнася до законодателни инициативи, би следвало да се активира дейността на междуведомствените съвети – в Министерския съвет (МС) и в Министерството на икономиката (МИ) – тези, които дават лицензите за производство на въоръжение и техника, и тези, които дават разрешенията за износ на такава техника.
Мисля, че този въпрос е тясно свързан със загубата на отделни родове войски. Вие днес, както и аз, видяхте подводницата под турски флаг. И сигурно всеки от нас си е помислил – колко жалко, че ние вече нямаме подводен флот.
Второ – би следвало нашата промишленост да помисли с каква замяна ще подходим, за да може надводните сили, които се борят с подводници, да имат ясни цели. Досега нашите подводници – една, бяха две, бяха надеждна цел за тренировки на надводните ни сили. Сега турската подводница няма да е безплатно и безцелно тук, а тя ще има своите цели около нашето крайбрежие.
Надявам се, че военната промишленост, не само ТЕРЕМ, което се ръководи с принципал министъра на отбраната и неговата администрация, но и МИ, всички наши заводи трябва да се съсредоточат върху перспективата. Задавал съм този въпрос и в КО. Получил съм доклад за състоянието на ТЕРЕМ от предишното негово ръководство.
Обижда ме и ме възмущава фактът, че при всяка смяна на ръководството на МО, се сменя и ръководството на ТЕРЕМ. И тези хора нямат нуждата поради ненадеждна кадрова политика, да се задълбочат какво биха направили за модернизацията на нашия флот.
„Флотски арсенал“ е добър пример. Той ремонтира и кораби на съседни държави. Може да ремонтира и нашите, ако има перспективата за оперативна съвместимост. Има капацитет.
За авиацията да не говорим – заводът в Пловдив капитулира. Още повече, че той беше подпомаган от Цветан Василев, и то – с добро. Но той капитулира. В момента ремонтира самолети Л-39, а можеше да ремонтира МиГ-29.
Сухопътните войски – погледнете Търговище („ТЕРЕМ – Хан Крум” – б. р.), да не говорим за други заводи.
Най-тежкото и обидното за СВ е, че техниката за обслужване, за логистика е грохнала. Тя дори няма акумулатори! И когато говорим за План-2004, където имахме планирани 560 танка, което е две бригади, днес имаме планирани по това, което министърът сподели, съгласно Бялата книга – 80 танка. Ама могат ли 80 да излязат утре? Аз не съм убеден…
– За разлика от ВМС и СВ, които могат да се модернизират с участието на българската отбранителна индустрия, за ВВС обаче неизбежно трябва да купуваме техника от чужбина. Какъв тип многоцелеви самолет да избере МО и да предложи за утвърждаване на МС?
– Много добре казвате, че МО трябва да избере. Знам разговори и на предишни ръководства на това същото наше министерство, които са казвали – вие не назовавайте типа самолет, вие дайте параметрите, които искате да притежава бъдещият функционален или многофункционален самолет. Това е неправилно. Аз също съм възразявал пред ръководството на ВВС – вие си позиционирайте три самолета. Ако МО и политическото и държавно ръководство каже – не първият, а вторият, естествено, че ще приемете. Но да казвате – всяка година избираме самолет, нова комисия го оценява и сега отново министърът има, както се казва – мандат, да води разговори за нов самолет, според мен, тук има нещо не съвсем коректно.
Нека да помисля и да поработя по темата – какъв е мандатът, защото не съм го видял. Според мен е даден мандат за разговори за втора ръка употреба самолети. Но се казва и че можем да говорим със страни-производители.
Андрей Рангелов