Полско предприятие, което има богат опит в ремонта и модернизацията на хиляди бойни и граждански самолети от различен тип, ще ремонтира българските изтребители МиГ-29. Това ще стане в цеховете и халетата на Военноавиационния завод № 2 (Wojskowe Zaklady Lotnicze No. 2, съкратено – WZL Nr 2 SA), който е разположен в град Бидгошч. Преди дни българското правителство одобри проектоспоразумението с Полша за логистична подкрепа на нашите изтребители МиГ-29 в Полша. Кабинетът даде мандат на министъра на отбраната Николай Ненчев за подписване на документа. Споразумението ще осигури летателната годност на нашите самолети МиГ-29, като предвижда договорености за ремонт на 6 двигателя, а също и временно ползване на 2 полски двигателя за период от 2 години. Договорената цена за ремонт е 1 023 000 евро на двигател. Транспортните разходи са за сметка на полската страна. Първите два полски двигателя ще бъдат предоставени до 20 дни след влизане на споразумението в сила. В документа се уточняват и въпросите по гаранцията за качество на ремонта зад който застава полската държава. След като министър Ненчев подпише споразумението, то ще бъде внесено за ратификация в Народното събрание.
Във WZL Nr 2 SA работят повече от 600 души. По-голямата част от тях са висококвалифицирани специалисти. Заводът, разположен на площ от 265 593 кв. м, е едно от най-големите авиационни предприятия в Полша. Той има стратегическо значение за полската икономика и отбрана.
Полските авиоремонтчици се гордеят с 65-годишния опит на предприятието си по ремонта и обновяването както на Су-22 и МиГ-29, така и на поддръжката на различни други типове летателна техника, например на полските военнотранспортни самолети C-130 Hercules. Заводът има съвременна прецизна техника и апаратура за извършване дори на най-сложни поправки и модернизация на изтребители. Основен клиент на предприятието е полското министерство на отбраната. С него през 2011 г. е сключен договор, на чиято основа Полша ремонтира и обновява 16 от своите 32 самолета МиГ-29. При това ангажиментът на завода не е само за поправка на двигателите, а за цялостна модернизация, увеличаване не бойните и функционалните възможности, както и продължаването на срока на експлоатация на изтребителите. Нещо повече. Чрез монтирането на нова авионика се осигурява оперативната съвместимост на миговете със закупените от поляците F-16. От тях страната вече има 48 броя. Отделно от това друга голяма полска фирма е спечелила държавната поръчка за производство на тренажор за обучение на пилоти за МиГ-29.
Предприятието се стреми да поддържа лидерските си позиции в индустрията чрез етични бизнес практики, добре образовани работници, социални и регионални партньорства, както и чрез подобряване на стандартите за безопасност и опазване на околната среда, става ясно от сайта на завода. Във WZL Nr 2 SA се извършват научни изследвания и развойна дейност. Фирмата е оборудвана със съвременните съоръжения и машини с цифрово-програмно управление. Повечето от монтажните линии са напълно автоматизирани. Използват се модерни и прецизни измервателни уреди. В завода се ремонтират и модернизират също тренировъчни самолети TS-11, хеликоптери Ми-17, Ми-8, Ми-2, а също летателни средства на гражданската авиация.
Началото е през 1945-а
Историята на Wojskowe Zaklady Lotnicze No. 2 SA в Бидгошч е неразривно свързана с изграждането и развитието на полската военна авиация, като началото на фирмата е през 1945-а година, макар пистата и съоръженията да датират още по-отрано – от 1923 г. В първите години след Втората световна война заводът ремонтира и обновява самолети, съветско производство като По-2, Як-9, Ил-2, Ил-10, Ту-2. Предприятието се разширява, дейността му се засилва. Важен момент настъпва през 1957 г., когато заводът започва да извършва основен ремонт на реактивни самолети. През хангарите преминават за поправка и обновяване изтребители МиГ-15 и МиГ-17, както и други машини. В пика на Студената война предприятието в Бидгошч работи на пълни обороти. Тогава ежегодно през халетата на предприятието преминават за основен ремонт по около 100 самолета. Усилената работа на завода е свързана с интензивните полети на полската военна авиация, която тогава наброява към 1000 самолета от различни типове. Сегашното си наименование заводът носи от 1982 г. През 80-те години на 20 век в халетата започват да постъпват за ремонт и поддръжка новозакупените изтребители МиГ-29 и щурмоваците Су-22. В завода в Бидгошч се извършва обновявянето и модернизирането на изтребителите МиГ-29, които Полша купи от Германия през 2004 г. Предприятието извършва ремонт и поддръжка също на гражданските самолети PZL-101 Gawron, PZL-110 Hummingbird и PZL-104 Wilga. В халетата на завода са ремонтирани самолети от други страни, като МиГ-15 и МиГ-17 от Сирия, Египет и бившата ГДР, Су-22 от Германия и самолети от Индия. Промени в предприятието настъпват през 2008 г., когато полското министерството на отбраната, в хода на отбранителната трансформация, се заема да комерсиализира всички подчинени фирми. От този момент нататък заводът участва в пазарната конкуренция наравно с всички останали фирми. Благодарение на опита си, натрупан през десетилетията, авиоремонтчиците от Бидгошч печелят търгове за ремонт на военна летателна техника, получават обществени поръчки. Вече в пазарна среда предприятието заема мястото си сред основните икономически партньори на полските ВВС.
БА