Като ресорен заместник-министър за мен е изключително важно да продължава реализирането на политиката на ръководството на Министерството на отбраната в сферата на инфраструктурата. Всичко, което е постигнато до момента, е благодарение на опита и професионализма на експертите от ГД „Инфраструктура на отбраната” и структурите й в страната.
За да се постигне максимално изпълнение на заложените приоритети, ще бъда взискателен към повишаване на ефективността в организацията на дейността. Така ще можем да отговорим реално на изискванията на армията, свързани с инфраструктурата.”
– Г-н Исмаилов, каква е общата картина на инфраструктурата на отбраната в момента?
– Министерството на отбраната управлява голям ресурс от недвижими имоти. Една част от тях са предоставени в управление на военните формирования от въоръжените сили като самостоятелни юридически лица. Друга част са имотите от жилищния фонд на министерството. Те са предоставени в управление на Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-почивно дело“. Немалка част от имотите в управление на Министерството на отбраната е освободената инфраструктура, която е с отпаднала необходимост за ведомството и Българската армия.
За политическото ръководство на министерството приоритет в управлението и изграждането на инфраструктурата на отбраната е да бъдат осигурени реалните нужди на армията. Инфраструктурата с отпаднала необходимост е друго предизвикателство, което наложи да бъдат предприети енергични действия за освобождаване от тази собственост. До началото на ноември 2015 г. освободените войскови имоти са 1033, а освободените подблокови пространства – 123.
Ресурсът от освободени войскови имоти дава възможност както за реализиране на значими обществени проекти, така и за реализиране на инвестиционни проекти от страна на частния бизнес.
– В кои формирования през последната година са извършени ново строителство или по-големи ремонти на сгради и съоръжения?
– Въпреки ограничените финансови средства – близо 25 млн. лв. за тази година, както вече посочих, наш приоритет е подобряването на условията на работа на военнослужещите и цивилните служители от Въоръжените сили, а също и реновирането на жилищния фонд на ведомството. През тази година успяхме да ремонтираме апартаменти в 4-и и 6-и блок в ж.к. „Полигона“ в София.
Извършихме и строително-ремонтни работи на апартаменти в гр. Казанлък и гр. Пловдив. Изградихме хранилище за временно съхранение на елементи и източници на йонизиращи лъчения във в. ф. 22960 – Царева ливада. Успяхме да направим частичен ремонт на покрива на сградата на Министерството на отбраната на ул. „Дякон Игнатий“ № 3 в София.
В процес на изпълнение са газификацията на войскови район в Горна баня за поделение 28610 – София, текущото поддържане на писта за излитане и кацане, пътеки за рулиране и местостоянка във военно формирование 28000 – Граф Игнатиево; изграждането на районен водопровод и комуникации във войскови район 2295 – Варна; ремонтът на хранителен блок във военно формирование 22180 Казанлък; изместването на трафопост във военно общежитие „5-и километър“ в София.
В скоро време ще започне и реконструкцията на още три обекта – основен ремонт на 7 сгради и част от ограда във войскови район в Ямбол; реконструкция на сграда на Центъра за изследване, изграждане и усъвършенстване на способности на НАТО за управление на кризи и реагиране при бедствия, както и основен ремонт на основната административна сграда на в.ф. 26050 – София.
– Каква беше ролята на Главна дирекция „Инфраструктура на отбраната“ за изграждането на Щабния елемент за интегриране на силите на НАТО в България? Той напълно завършен ли е от строителна гледна точка, или са останали довършителни дейности?
– Щабният елемент за интеграция на силите на НАТО е единственият от всички шест (освен в България, такива елементи на НАТО е предвидено да има в Румъния, Полша, Литва, Латвия и Естония – б. р.), който е изцяло изграден като инфраструктура. В момента продължаваме изграждането на комуникационно-информационната система. Стойността на проекта е около 4 млн. лева, като тези финансови средства се осигуряват от НАТО.
– Как се реализират проектите от Програмата на НАТО за инвестиции в сигурността (NSIP) у нас?
– За 2015 г. са реализирани 6 проекта, от които 4 – за авиобаза „Безмер“, и 2 – за Щабния елемент за интеграция на силите на НАТО.
Изпълнението на проектите, свързани с авиобаза „Безмер“, ще осигури възможността летището да се използва от транспортната авиация на НАТО. Финансовите средства за „Безмер“ са около 60 млн. лв., от които нашата страна плаща само 7 млн. лв.
За тази година съотношението планирани/разходвани средства по програмата е 98%. Доказваме, че сме лоялен участник в политиката на НАТО по осигуряване на оперативни способности.
За 2016 г. е предвидено изпълнението на три проекта с финансови средства, предоставяни от НАТО и от България. За проект за Съвместното командване на силите 95,6% от разходите се осигуряват от НАТО, 4,4% – от нашата страна. За проект за Военноморските сили съотношението е 50%/50%, и за проект за Военновъздушните сили Алиансът осигурява 75%, а нашата страна – 25%.
Проектите ще осигурят оперативна съвместимост с НАТО на системата за командване и управление на СКС и на двата вида въоръжени сили. Общата стойност на проектите е около 60 млн. лв.
– С какви темпове върви процесът на актуване на имотите на МО и освобождаването от имоти с отпаднала необходимост за ведомството и Българската армия?
– С ускорени темпове върви процесът на актуване на имотите в управление на Министерството на отбраната и на тези, предоставени на структурите към него. От началото на годината до ноември са съставени 147 акта за публична държавна собственост, от които 98 – за освободени войскови райони, а 49 – за действащи войскови райони (като 41 са първично съставени).
Процесът по актосъставянето е изключително динамичен. Преактуването на имотите се изисква във връзка с непрекъснато увеличаващия се брой на одобрени кадастрални карти за България, разделянето и окрупняване на имоти и др. обстоятелства. През 2015 г. влезе в сила и Българска геодезична система 2005 г., което налага и поправки на вече издадени актове за публична държавна собственост.
– Какви са тенденциите в продажбите на имоти с отпаднала необходимост – нарастват ли броят им и печалбите от сделките с тях? Какви са основните проблеми в това отношение?
– Способите за освобождаване от ненужна инфраструктура са два – продажба на имоти чрез търг и безвъзмездно предоставяне на общини, областни управители и ведомства.
За осъществяване на разпоредителни действия (продажба) с имоти, в управление на Министерството на отбраната, през 2015 г. е изготвен и утвърден от министъра на отбраната график. Графикът на имоти със статут на частна и публична държавна собственост с отпаднала необходимост за МО, предвидени за осъществяване на разпоредителни действия през 2015 г. включва 266 имота.
Разработени са тръжни документи за 152 имота. От тях към настоящия момент са проведени 74 тръжни процедури, от които за 19 имота на обща стойност 8 334 302,59 лв. има определен купувач.
– Министерството на отбраната нерядко дарява на общините имоти с отпаднала необходимост за армията. Как ще продължи този процес? Възможно ли е МО да дарява някои имоти с условие, те да се използват за определени цели от обществен интерес – примерно за изграждане на паркове, градинки или социални центрове, а не веднага да бъдат препродавани от общините на частни лица?
– Безвъзмездното предоставяне на имот в управление на МО не следва да бъде самоцелно, а в зависимост от икономическата целесъобразност, каквито са насоките на правителството.
При заявен интерес за безвъзмездно предоставяне от общини, ведомства, областни управители, се поставят приоритетите за обществените нужди пред пазарния подход, само при доказан обществен интерес – реализиране на общинската инфраструктура, проекти с регионално значение, изпълнение на общински проекти с европейско финансиране, постигане на социален ефект за населението чрез увеличаване на заетостта и намаляване на безработицата; социалния отдих, жилищна политика, социалните грижи.
В Министерството на отбраната има редица заявени искания за безвъзмездно предоставяне на имоти на общини и ведомства, които към настоящия момент се обработват документално, включително и със съответната санкция на съответния областен управител по местонахождението на имота. Този процес е отворен в рамките на годината и ведомството ще прецени процедурите по безвъзмездно предоставяне при спазване на доказан обществен интерес на държавни и общински инфраструктурни проекти.
Към ноември 2015 г. по 8 решения на Министерския съвет безвъзмездно са предоставени на общини и ведомства 18 имота.