-Г-н Каракачанов, кой според Вас беше най-важният акцент от разговора и решенията на заседанието на КСНС при президента?
– На заседанието се казаха много важни неща. Изслушахме обединения доклад на специализираните служби за състоянието на сигурността – на служба „Военна информация“ и на Държавна агенция „Разузнаване“. Важното беше, че се говори много откровено за проблемите, каквито са. А не да си измисляме проблеми като заплахи от Русия, например. Защото Русия не изнася ислямизъм, радикализъм и тероризъм. А това се случва от други региони и това е основната заплаха за националната сигурност на България, а и на Европа. Аз изразих позиция, че Европа трябва да изгради своя собствена външна политика, а не „да се привързва“ според интересите към някоя от големите европейски страни. Европа трябва да играе ролята на балансьор и посредник за решаване на конфликта между САЩ и Русия. Защото Европа няма конфликт с Русия. Конфликтът възниква от противоборството между двете големи сили и около тях се оформят приятелски групировки: около САЩ – в по-голямата си част европейските държави и около Русия-Китай и страните от БРИКС. Така че Европа трябва да влезе в ролята си на стария мъдър континент и да води собствена външна и своя собствена отбранителна политика. Отдавна има наченки на такава обща отбранителна политика. Европа трябва да бъде самостоятелен фактор в световната политика и да отстоява собствените си интереси. Защото от конфликта в Украйна и цялостното му развитие, защото Крим беше последица от една друга политика, която се водеше в Украйна, Европа е потърпевша и с наложеното ембарго, американските инвестиции в Русия нарастват, но европейските намаляват. Ембаргото засяга основно европейските държави и фирми.
– Т.е., на заседанието нещата са наречени със собствените им имена?
– Това беше и моят призив: стига с клишетата. Истинският, сериозният проблем на сигурността на България е ситуацията в Близкия Изток и Африка от гледна точка на продължаващите военни действия, които пораждат напрежения и вълната от емигранти, заливаща Европа. Европа не може вечно да издържа на това. И ако 1-2 европейски държави като Германия, например, имат нужда от евтина работна ръка, то за други, включително за България, това е огромен проблем, защото няма работа за собствените им граждани. Отделно, това предизвиква промяна на етническия и религиозен баланс в тези държави. България е застрашена от демографската криза. При двеста хиляди нелегални емигранти тази демографска криза, както някои ни успокояват, че в това няма нищо страшно, в перспектива е бомба, която ще взриви България. Говорихме свободно за това, а докладите на службите бяха много добре подготвени. Полезен за всички участници беше разговорът на заседанието. Разузнавателните служби дадоха достатъчно добър фундамент, стига да има воля за вземане на правилните решения.
– Кои са правилните решения на фона на обсъжданията в КСНС?
– Взе се решение да се създаде национална структура по киберсигурност. Освен това, да се създаде специализиран закон за противодействие на тероризма. Защото борбата с тероризма трябва да има и единна законова рамка. Законът трябва да дава определени правомощия на службите за сигурност, на органите на реда, на правораздавателната система. Има няколко европейски държави с подобно антитерористично законодателство, има практика и в САЩ, и в Русия. Практики има, но такъв закон трябва да е съобразен със спецификата на българското законодателство и българските институции, които ще го прилагат. Да не остане само едно „едно копи-пейст“ от някой чужд закон.
– Ако се абстрахираме от протестите на полицаите…
– Защо да се абстрахираме, протестите си бяха абсолютно основателни. И нито военното министерство, нито вътрешното трябва да се прикриват зад това, че военнослужещите и полицаите нямат право на протест и стачка. Не можеш да засегнеш правата на служителите си и да очакваш те да стоят мирно. На практика ти ги ограбваш. Така че защо да не говорим за това, то е много важен въпрос. Подобна атака срещу сектора сигурност, направена отвън, би предизвикала огромен шум. Но направена от българския министър на финансите и подкрепена от българското правителство, е абсурд. И всякакви международни терористи ще ни ръкопляскат на подобен саботаж, който сами си организираме. Абсолютно безумие е в ситуация, в която светът води война срещу тероризма и наблизо до България се водят военни действия, ти да саботираш армията, полицията и всъщност – целия сектор сигурност, да им дадеш повод да излязат на улицата и да мислят за бита си, който ще бъде ощетен, вместо за работата, означава, че в България има може би добри счетоводители, но няма добри държавници. Защото проявата на министъра на финансите беше проява на счетоводител, а не на държавник. И според мен, грешката беше, че силовите министри заплашиха подчинените си с наказание, а не ги защитиха. Като изискваш тези хора да са лоялни и да те уважават, а не ги защитаваш, когато абсолютно безотговорно някой орязва правата им.
– Имате ли въпроси по повод внесения бюджет за отбрана?
– Те въпросите тепърва предстоят. Започва обсъждането в комисиите по отбрана и по вътрешна сигурност и обществен ред. Още от миналата година се допусна нелепата ситуация да се намали бюджетът на Министерството на отбраната и на МВР. Въпреки обещанията, че нещата ще се променят и визията за бюджета на силовите ведомства ще е друга. Това не бива да се позволява. Ако искаш да направиш икономии, направи ги от сектора с обществените поръчки, където изтичат обществените пари. Защото не бива полицаите да носят обувки за 30 лв., а по фактурите официално да са 65-70 лв. Някой краде от парите за сигурност, тук спри изтичането на средства за сигурност. А не да вземеш от социалните придобивки на служещите. Така че реформа в сектор сигурност е необходима, но тя да мотивира личния състав и да го накара да работи по-пълноценно и по-добре. А това, което ни се случи, не е никаква реформа в сектора.
– Всъщност, в какво състояние е системата за сигурност?
– С една дума, в разклатено състояние. А какво трябва да се прави е въпрос, зададен още от Чернишевски. Просто реалността трябва да се мисли компетентно, грамотно, като се отчитат националният интерес и проблемите пред сектора сигурност. А не да се говорят общи приказки и да се прави експеримент. Министрите в ресора трябва да предлагат сами решения, не само да се оправдават със своя колега, предложил едно безумие за служителите от сектора.
– Като човек, съпричастен към темата сигурност, какво Ви тревожи в ситуацията днес?
– Тревожи ме това, че армията не е на нивото, на което трябва да бъде. За 25 г. заради абсолютно субективни политически причини армията и полицията бяха разбивани и омаломощавани под формата на „реформа“. За това време тези реформи доведоха на практика армията да бъде поставена в ситуация да не може да изпълни своето конституционно задължение въпреки професионализма на своите военнослужещи. Това е истината. Дори ремонтирането на няколко МиГ-а в Полша не решава проблема. Защото 25 години не се мисли стратегически за отбраната на България. И дори някои началници на Генералния щаб през годините носят своята вина, защото прекалено много мълчаха. И превърнахме Българската армия в институция, в която военнослужещите да не могат да направят нищо повече, защото в съвременния свят без материални ресурси и само с гол патриотизъм нещата не се случват. Още Наполеон е казал, че един морално подготвен войник се равнява на 12 физически подготвени. Но морално подготвеният не са го изпратили на война, въоръжен с гега, а с модерно въоръжение. С въоръжение от 70-те години на ХХ век не можеш да имаш съвременна и боеспособна армия. Затова правителството не бива да гледа на армията и полицията като на тежест, а като на инструмент, щит и меч, на българската национална сигурност и на българската държавност. Икономията е майка на мизерията, когато е за сметка на сигурността.
Цвета Георгиева