Център за киберзащита ще бъде изграден в Стационарната комуникационна и информационна система (Стационарната КИС). Това стана ясно при откриването на новата учебна година в Комуникационно-информационния център (КИЦ), на което присъства заместник-министърът на отбраната Орхан Исмаилов. Това е петото поред откриване на учебната година в Стационарната КИС, чийто елемент е КИЦ.
В Министерството на отбраната правим всичко възможно да подкрепяме вашите идеи, защото много добре съзнаваме в каква среда живеем, обърна се заместник-министър Исмаилов към личния състав на КИЦ. По думите му в националната програма и плана за развитие на отбранителните способности 2020 е предвидено на базата на КИЦ, на елементи от него и други структури от Стационарната КИС да бъде изграден център за киберзащита. Новото звено ще дежури непрекъснато, за да наблюдава отделните мрежи и информационни системи.
КИЦ, Стационарната КИС, дирекция „КИС“ са едни от най-важните елементи в Българската армия, изтъкна Исмаилов. Убеден съм, че сте едни от най-добрите специалисти в тази област, вие сте много важен елемент в структурата на БА и ВС, обърна се той към присъстващите.
При нас работят едни от най-подготвените специалисти – програмисти, администратори, техници и експерти в структурите на МО и БА, каза началникът на КИЦ полковник Бисер Грозданов. Той посочи, че се прилага три вида обучение на хората в центъра – на новоназначения личен състав, колективна и индивидуална подготовка. Обучаваме не само нашите специалисти, но и всички комуникационни и информационни специалисти в МО и БА, изтъкна началникът на най-големия стационарен център в армията.
Развитието на способности за киберзащита е едно от основните направления, по които ще работим през 2016 г., заяви командирът на Стационарната КИС полковник Васил Събински. По думите му, системата и досега е поддържала способности за киберотбрана. Но не е имало изградена структура. Необходимо е способностите да бъдат надградени и да се обособи звено за киберотбрана, категоричен беше полковник Събински.
За в. „Българска армия“ той поясни, че в центъра ще работят хората, които ще взимат решения при кибератака да бъдат предприети мерки, с които да се отрази атаката, да се прекъснат мрежите и да се предприемат действия за изчистването им, ако е проникнал вирус или зловреден код. При това ще може да се реагира на атаки както отвън, така и отвътре, защото повечето проблеми идвали от недисциплинирани действия на потребителите. Често с флашки, с различни магнитни носители, те пренасяли вируси и не само вируси, които атакуват системата отвътре.
По думите му една от целите на Стационарната КИС е да се изгради единна информационна среда на МО и БА, която да бъде използвана по-ефективно, да бъдат прилагани съвременни технологии, като така ще се повиши ефективността на управлението, взаимодействието между структурите и качеството на подготовката.
Сред постиженията на системата от 2015 г. полковник Събински открои учението на НАТО „Cyber Coalition 2015“ в Естония през ноември, в което били тренирани въпроси по киберзащитата и отразяването на кибератаки. Българският тим се е представил много добре, като първи е давал решения на поставените учебни задачи.
Считаме че предизвикателството на 2016 г. ще е човешкият ресурс, каза пред присъстващите заместник-директорът на дирекция „КИС“ полковник Людмил Стоянов. Той апелира да се обърне внимание на този въпрос и изрази надежда, че в КИЦ и Стационарната КИС проблемът ще бъде преодолян успешно.
Като друго предизвикателство през започващата година полковник Стоянов посочи предложенията за промени в ЗОВС, по които в момента се правят последни корекции, преди да бъдат гледани от Съвета по отбрана.
В момента стартира и вътрешноведомствена процедура по присъединяване към мрежата за обмен на данни за операциите на ЕС. По думите на полковник Стоянов, това ще позволи да се обменя класифицирана информация с другите страни от Евросъюза.
Новости в услугите,
тестове за хора и мрежи
Три нови или обновени зали на КИЦ – за развитие на предоставяните услуги, за тестване на личен състав и за проверка на работата на комуникациите и мрежите, бяха представени по време на откриването на учебната година. Всички те са изградени или обновени със собствени сили – от хората от КИЦ. При това не са изразходвани допълнителни средства.
Първите новости са в Центъра за обслужване и отстраняване на технически проблеми към КИЦ. Това звено приема средно по около 400 заявки от потребителите месечно и ги препраща към изпълнителските групи за решаване на възникналите проблеми.
Има два начина за подаване на заявките в колцентъра, обяснява заместник-началникът на КИЦ подполковник Венцислав Видинов. Първият е чрез отговорниците на структурите. Те се обаждат по вътрешната връзка на номер 144 и подават заявки, примерно за получаване на комуникационно и информационно имущество, за смяна на телефонни апарати, промяна на телефонни номера и т. н. Другият вариант е на разположение на всички потребители, които просто звънят на 144 и обясняват какъв им е комуникационно-информационният проблем. Хората от колцентъра насочват заявките към някоя от 19-те изпълнителски групи и проблемът се решава.
По думите на подполковник Видинов общата идея е да се върви към обединяване на тези услуги и да има единен номер за сградите на МО, което ще е голямо улеснение за потребителите.
Във второто обновено помещение са оборудвани с компютри няколко учебни места. Това е залата за провеждане на изпити. Взрени в мониторите, неколцина военнослужещи решават тестове. Използва се информационната система „Изпити“ за оценяване на знанията и уменията им. Софтуерът е разработен от хората от КИЦ.
Базата данни непрекъснато се попълва с нови изпитни въпроси, които по някои специалности достигат 700. Тестовете обикновено са с 4 възможни отговора, от които обучаваният посочва един. Накрая софтуерът веднага отчита резултатите и посочва оценката, гарантирайки абсолютна обективност. Тази система се използва за проверка на знанията както на новопостъпилите, така и на всички останали служители – например при провеждането на изпити за класна специалност и за завършване на периодите на учебната година. Когато се прави тест по специалността, обикновено въпросите са 60, а при проверка на знанията по общовойсковите дисциплини – 30. Според хората, разработили системата, тя може да се използва за обучение и проверка на знанията във всички формирования в БА, като се въведат подходящи въпроси по отделните армейски специалности.
В третата обновена зала пък се помещава полигон за тестване на LAN, WAN и криптирани мрежи. При заявка за дадена услуга хората от този пункт правят опитна постановка, „навързват“ компютрите, изучават и проверяват как работи съответната система. Наскоро, например е трябвало да се търси вариант за обмен на криптирано видео през айписреда. Тук се решават всички въпроси, възникнали пред функционирането на определени комуникации и мрежи.