Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Генерал-майор Румен Радев, командир на ВВС: Продължаваме да летим по Air Polising

[post-views]
Favicon_File

Михаил Григоров

След една изпълнена с динамика и предизвикателства година за българските военновъздушни сили е естествено медийният интерес към годишния анализ на командира на ВВС да бъде засилен. По тази причина генерал-майор Румен Радев след анализа отдели достатъчно време и за журналистите, за да отговори на въпросите им. Преди всичко обаче той отправи своята човешка и командирска благодарност към личния състав на ВВС. Към хората, които в условията на силно ограничени ресурси, успяха да изпълнят всички задачи, поставени от висшето военно и политическо ръководство на Министерството на отбраната. Тези хора бяха в кабините на самолетите и летяха при трудни условия, с удължен ресурс на авиационната техника. Те не допуснаха да спрат да се въртят радарите и денонощно да има картина на опозната въздушна обстановка като част от интегрираната система за Противовъздушна отбрана на НАТО. Това са и хората от разчетите на Зенитно-ракетните войски, както и всички специалисти от комуникационно-информационните и навигационните системи, и логистиката. На всички тях командирът на ВВС благодари за чудесната работа през изминалата година.

Rumen Radev– Господин генерал-майор, как беше усвоен бюджетът за 2015 г.? 
– За миналата година ние усвоихме даже повече от това, което ни беше отпуснато, като сключихме договори с процент авансово плащане, а останалата част ще бъде изплатена през тази година. Най-важното обаче е, че успяхме да съхраним способностите. 
 

– Как ще коментирате съвместния Air Polising?
– Нормално и логично е да има такъв. Ние като лоялен член на НАТО сме за и създаваме всички необходими условия да има такъв  Air Polising. Нашето виждане е, че българските самолети трябва непременно да участват в тази мисия на НАТО. В това отношение представихме вижданията си за предложените промени в чл. 130 от Закона за отбраната и въоръжените сили, които се отнасят до съвместната охрана на въздушното пространство. Тези виждания са прости и ясни. Ние се стремим към повече способности заедно с нашите съюзници, но в никакъв случай не трябва да се създават предпоставки за отказ от участие на нашата изтребителна авиация в този съвместен  Air Polising. 

– Държите ли ние да бъдем водещите фигури?
– Нормално е да бъдем водещи. Все пак това е задача на наша територия и България е отговорна за тази част от пространството в интегрираната система за ПВО на НАТО. Досега, дори и при крайно тежки условия, не сме допуснали да не можем да излетим. И тази година ще продължим да излитаме по Air Polising  и аз давам гаранция за това. 

– В каква степен е необходима подкрепа за ВВС?
– Най-голямата подкрепа за нас е осигуряването на необходимите ресурси за изграждане и поддържане на една модерна и боеспособна българска военна авиация. 
За 2016 г. се осигуряват, и то в значителен обем, целево, финансови средства. Осигуряването на тези средства е израз на сериозна загриженост и внимание от страна на държавното ръководство към проблемите на ВВС.  Въпросът е, че докато се сключи второто междуправителствено споразумение с Полша и докато стартират процедурите по Закона за обществените поръчки, ще мине време. Доставките и ремонтът ще могат да започнат най-рано в началото на 2017 г. Това означава, че през 2016 г. ще продължим да удължаваме изтичащия технически ресурс на авиационната техника изцяло с наша експертиза и с помощта на Института по отбрана.

2-2
Фото ВВС
Тук рискът е технически, но и организационен. Имам предвид това, че хората от инженерно-техническия и осигуряващия състав, които трябва да осигуряват полетите, ще бъдат привлечени в несвойствени дейности. Защото нашата работа не е да удължаваме ресурси и да извършваме ремонти. Това са сериозни неща. При тях става дума за хиляди работни човекочасове. Затова те са задължение на други структури. 
Ние трябва да организираме и провеждаме полетите. А удължаването и ремонтът е не само труд, а и непрекъснат контрол, за да няма риск за здравето и живота на летателния състав. Удължаването на ресурса, разбира се, не включва само двигателите, а и други важни агрегати.

– Как стои въпросът с проекта за придобиване на нов боен самолет?
– Истинското решение за бъдещето на българската изтребителна авиация, за нашата надеждност, за изпълнението на съюзническите ни ангажименти е придобиването на нов тип боен самолет и внасянето на проекта час по-скоро. Ако до края на тази година договорът не бъде подписан, определените целеви средства няма да могат да бъдат използвани. 

– Имаме ли ресурс да поддържаме МиГ-29 и да придобиваме нов изтребител? 
– Неминуемо ще минем и през такъв период. Този нов тип изтребител не идва наведнъж. Не се изсипват накуп 8, 12 или 16 самолета. Те идват на етапи, по години. Това е дълъг и сложен процес на придобиване и усвояване, и на достигане на ниво за оперативно използване на самолета. Така че през това време при всички случаи ще си служим и с МиГ-29. За да имаме ясна визия какво точно ще вложим в МиГ-29 през този период като ресурси, трябва конкретно да знаем какъв самолет ще придобиваме, в какво количество и кога.

– В анализа видяхме, че има готовност за възстановяване на Висшето военновъздушно училище, какви са перспективите?
– Тази готовност е налице от една година. За съжаление проектът за разкриване и акредитация на Висшето военновъздушно училище още не е стартиран. Ние обаче не стоим със скръстени ръце. Мога да кажа, че с помощта на Министерството на отбраната и на изключително конструктивния диалог с ръководството на Националния военен университет предприехме сериозни стъпки за оптимизиране на системата за военно авиационно образование. Имам предвид това, че през миналата година за първи път върнахме нашите курсанти да се обучават още през първия семестър в Долна Митрополия. Разработихме съвместно с ръководството на НВУ детайлни учебни планове и програми, които ще влязат в сила от първи септември тази година. В тях делът на авиационните дисциплини е много голям, образованието е много по-сериозно и се надяваме, че това ще даде много по-качествена подготовка на завършващите специалисти. 

(Използвани са и въпроси на други медии)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани