Д-р Добромир Тотев е завършил ВВУАПВО „П. Волов“ гр. Шумен, профил „Радиотехнически войски“. Той е инженер по радиоелектроника, магистър по военно дело от ВА „Г. С. Раковски“, магистър по икономика на сигурността и отбраната от УНСС и доктор по „Икономика и управление“. До 2004 г. е зам.-директор на дирекция „Отбранителна политика и планиране“ в Министерството на отбраната (МО), след което до 2006 г. е военен експерт в постоянното представителство на България в ООН, Организацията за сътрудничество и сигурност в Европа и други международни организации. Бил е директор на дирекция „Планиране, програмиране и бюджет“ в периода 2009 – 2013 г. В момента е постоянен секретар на МО.
– Господин Тотев поздравления. Бихте ли дали по-детайлна информация за нашите читатели?
– Благодаря. Министерството на отбраната може да се похвали, че със своя принос в развитието на инфраструктурата за пространствена информация е в основата на този успех. По същество това постижение е свързано с изпълнението на успешно приключилия проект на МО за „Изграждане на информационна система за предоставяне на публичен достъп до пространствените данни и услуги на Министерството на отбраната“. Проектът беше финансиран от Оперативна програма „Административен капацитет“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. Едната от трите специфични цели на проекта беше именно удовлетворяване на изискванията на Директива 2007/2/ЕО на Европейския парламент на Съвета на Европа за създаване на инфраструктура за пространствена информация в Европейската общност (INSPIRE). Съгласно изискванията на директивата INSPIRE, страните членки са длъжни да предоставят пространствени данни и метаданни за тях, съгласно Приложение I, II и III на документа. Чрез публикуваните мрежови услугипространствените данни на Министерството на отбраната се включват в мрежата за обмен на информация между националните инфраструктури за пространствени данни по 34 тематични области. Това става при определени от Европейската комисия (ЕК) стандарти и изисквания за оперативна съвместимост. За съжаление България беше една от малкото останали държави, които не притежаваха инструмент за това и не предоставяха такива данни.
– С други думи, с реализирането на този проект МО изпълни изискванията на Директива 2007/2/ЕО INSPIRE на Европейския парламент на Съвета на Европа.
– С въвеждането на системата в редовна експлоатация МО изпълни своите задължения да предоставя данните и услугите, на които е държател, в определения формат. Това обаче съвсем не беше достатъчно за изпълнението на поетите ангажименти от Република България по Директивата. Практически тези данни трябваше да бъдат обобщени от Национален портал за пространствени данни, който чрез осигуряване на услуги и метаданни за пространствените данните на всички организации, производители и държатели на пространствени данни да осигури връзка с европейския геопортал.
Оказа се, че изграждането на Национален портал за пространствени данни изостава, а сроковете на поетите ангажименти по INSPIRE, са на път да бъдат просрочени.
За преодоляването на тези неудобства беше свикано заседание на Междуведомствения съвет по пространствени данни, на което се взе решение информационната система на МО да изпълнява временно ролята на национален геопортал, през който да се осъществява връзка с инфраструктурата за пространствени данни на ЕС. Ние приехме това предизвикателство. Беше сключено рамково споразумение за сътрудничество между Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) и МО за сътрудничество за функционалното използване на Информационната система за предоставяне на публичен достъп до пространствените данни и услуги на МО като национален портал за пространствени данни.
Информационната система на МО е разположена във Военен географски център (ВГЦ) – гр. Троян, териториално производствено звено на Военногеографска служба (ВГС). Последваха организационни мероприятия и технически решения от страна на експертите от ВГС – МО и ИА „Електронни съобщителни мрежи и информационни системи“ (ЕСМИС) – МТИТС, с които информационната система на Министерството на отбраната беше адаптирана към възникналите обстоятелства. Допълнително бяха подготвени и валидирани 7 класа данни и метаданните за тях, които да се достъпват чрез описаните в директивата 3 вида услуги за търсене (Discovery service), разглеждане (View service) и изтегляне (Download service). Това беше финалният щрих, с което информационната система на МО постигна пълната функционалност на национален портал. На практика порталът на МО започна да функционира като национален портал, през който реално започна обмен на пространствените данни с европейския геопортал.
– Какви са ползите от направените промени в информационната система на МО?
– Ползите с въвеждането на промените в информационната система са от национално значение.
На първо място беше постигната оперативна съвместимост с европейския геопортал при пълна хармонизация на пространствените данни. Създадена е функционалност, с която се надгради и усъвършенства съществуващата стандартна информационно-комуникационна среда, чрез която бяха удовлетворени изискванията на директива 2007/2/ЕО INSPIRE на Европейския парламент на Съвета на Европа. По този начин беше избегната наказателна процедура за неспазване на поетите от българска страна задължения за изпълнението на регламентите на Европейската комисия по прилагането на Директивата.
Направените промени доведоха и до осъществяване на по-тясно взаимодействие с ведомствата, използващи геопространствени данни, което от своя страна създаде предпоставки за намаляване на дублирането на данни, за спестяването на средства, а оттам и за повишаване на ефективността. Беше постигната и по-голяма видимост за потребителите за наличните фондове от пространствени данни. Създадоха се условия за мултиплициране на идеите и резултатите от проекта и сред останалите заинтересовани министерства и ведомства.
Не на последно място поуките от предизвикателствата при изпълнението на този проект послужиха като база за въвеждането на редица мерки, свързани с промяната на вътрешните процеси и правила в МО. Бяха натрупани опит и експертиза в проектния мениджмънт във ведомството. В тази връзка искам да изразя своята благодарност на членовете на Интегрирания проектен екип за проявената всеотдайност, чувство на отговорност и висок професионализъм в работата по този проект.