– Комодор Медникаров, как върви кандидатстудентската и кандидаткурсантската кампания във ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“?
– Нашата кандидатстудентска кампания за 2016-2017 учебна година завършва. В момента училището е попълнено на около 90 на сто от двете вълни на ранен прием. Пазим малко количество бройки, за да може нашите кандидати, които няма да бъдат приети за курсанти, да получат своето удовлетворение и да се обучават като студенти. Реализирахме и първата вълна, първата кампания на ранен прием за курсанти. Явиха се кандидати в съотношение 5:1 за обявените места. В момента 70 на сто от местата за курсанти вече са попълнени. Разбира се, там процедурата ще бъде финализирана, след като обучаемите депозират своите дипломи и в съответствие със заповедта на министъра на отбраната за организирането на кампанията, нашата заключителна сесия ще бъде през юли, когато по същество имаме да попълним единични бройки. Големият проблем пред нас е как да удовлетворим желанието на хората, които искат да се учат във ВВМУ. Имаме съвместна програма с Висшето транспортно училище, с което заедно приемаме хора за обучение. Ще търсим и възможности за съвместно обучение с колегите от НВУ, но това трябва да бъде регламентирано чрез съответната процедура.
– По какви специалности ще се приемат курсанти през тази година?
– В училището през тази година се приемат курсанти в три специализации. Специалността е „Организация и управление на тактическите формирования“. Специализацията е „Корабоводене за ВМС“, „Корабни машини и механизми“ и „Военноморски комуникационни и радиотехнически системи“. По отношение на студентите специалностите са „Корабоводене“, „Корабни машини и механизми“, „Електрообзавеждане на кораба“, „Мениджмънт на водния транспорт“, „Информационни и комуникационни технологии в морския транспорт“.
Имаме и специалност, по която също извършваме прием – „Корабоплаване“. Тя не е регулирана специалност. Но е специалност за прием на тези студенти, които не са направили своя избор. Обикновено хората, приети в „Корабоплаване“ след първата година на обучение избират в коя от регулираните специалности да продължат своето образование. Това е удачна форма, защото има колебания у младите хора. Понякога те са тласкани от традицията – баща му е бил, да кажем, корабен механик, много настоява той да стане корабен механик, но студентът иска да стане капитан.Това нещо се случи и с мен на времето – горе-долу тази драма се разигра в моето семейство.
Затова създадохме и тази опция – да имат една година за ориентиране и след това да изберат своя път, да се профилират.
– По какъв начин съобразявате обучението на курсантите с нуждите на ВМС?
– За нас съобразяването на учебните програми с реалната потребност на ВМС е перманентна задача. Тя, между другото, непрекъснато се поставя и от ръководството на МО, от началника на отбраната, от Дирекция „Управление на човешките ресурси“. В момента тече поредният преглед на нашите учебни планове и програми.
На базата на създадената организация всяка учебна програма за отделните специализации има отговорен офицер от ВМС, който я координира. Провеждаме периодични срещи с Командването на ВМС, до ниво командири на кораби трети ранг, за да чуем техните виждания за програмата на нашите курсанти. И в отговор на подобни препоръки въведохме нова система за лидерска подготовка на нашите курсанти. В момента в училището функционира така нареченият курсантски дивизион, който се управлява от курсант-петокурсник. В него работят 6 курсантски екипажа от втори до пети курс и нашите първокурсници са в отделна структура. В училището в момента тече едно голямо състезание между курсантите по най-различни направления – и по отношение на техните резултати в учебния процес, резултатите в бойната подготовка, строева, физическа подготовка и, разбира се, участието им в научни форуми. Нашето виждане е те да бъдат поставени непрекъснато в условията на състезание, съревнование, за да могат да се научат да взимат решения и най-важното – да носят отговорност за решенията, които взимат.
– Ще има ли промени в таксите за обучение?
– Този въпрос при нас е изключително актуален, защото буквално преди няколко седмици ИА „Морска администрация“ прие специален регламент за ново съдържание на образованието на студентите в съответствие с последните изменения на международната конвенция за подготовка и освидетелстване на морските лица. Беше детайлизиран и форматът на новото обучение. На базата на тези промени в момента сме длъжни в регулярното обучение да прибавим и няколко квалификационни курса, чиято пазарна стойност е над 2000 лв. Толкова струва сега на нашите випускници да бъдат дообучени. Търсим различни решения за оптимизирането на новото обучение.
Морската администрация изисква обучение по определени теми да се извършва в групи не повече от 4 човека. Това изисква съответния ресурс. Поради тази причина ще предложим две възможности за нашите студенти. Едната – с това допълнително обучение. Затова ще се наложат повече такси. Макар че на тях категорично ще им излиза доста по-евтино отсега. А втората ще бъде по старата система, като няма да поемаме отговорност за тази допълнителна сертификация. Това е съгласувано с морската администрация и с Министерството на образованието и науката.
Между другото, един от фундаменталните проблеми на морското образование, този проблем стои и пред авиационното образование, са много ниските кофициенти на формиране на таксите. А изискванията за оборудването са изключително високи, например за 2700 евро, еквивалентът му е около 5300 лв. В момента нашите студенти за цялото си обучение плащат под 4000 лв. Няма такова обучение, в което само с една заплата можеш да си покриеш образованието. Нека да вземем пример от американския прзидент Барак Обама, който чак в първите години от мандата си успя да си покрие студентските кредити.
– Очаквате ли да Ви потърсят при реализирането на проекта за нов патрулен кораб за ВМС?
– Това, което училището е направило по този проект или по-скоро – по тази идея, е на първо място да развием тезата за необходимостта от такива платформи. В находището „Хан Аспарух“ има между 100 и 500 млрд. куб. м газ. А по някои оценки на експерти има и петрол. Консумацията на България в момента е около 3 млрд. куб. м. Успешното сондиране, което ще започне след броени седмици от „Тотал“, означава един век енергийна независимост при това състояние на икономиката. Тези ресурси трябва да бъдат пазени. ВМС на всички държави – и от запад, и от изток, се занимават основно с това. ВМС на България трябва да разполагат с няколко платформи, така че поне една от тях да стои 24 часа в този район. А районът е между 200 и 300 км отдалечен от нашия бряг. Там никой друг освен кораб на ВМС не може да оперира. Катерите на „Гранична полиция“ нямат тази мореходност, тази автономност. Това беше първата наша обосновка, по която доста сериозно работихме.
Освен че създадохме един перспективен модел на кораб, на базата на нашите симулационни комплекси, мои колеги участваха и в съвместната работна група на Института по отбрана, ВМС и ВВМУ за формулирането на тактико-техническото задание за новия кораб. Готови сме след избора на потенциалния корабостроител да създадем реален модел на този кораб на нашия симулационен комплекс и да започнем отработване на управлението на този кораб с екипажа, докато плавателният съд се строи. Имаме и възможности за работа от гледна точка на интегриране на някои от системите му през областта на наблюдението и управлението на оръжията.
– Новият кораб ще наложи ли промени в учебните програми?
– Категорично, категорично! Нашата амбиция е още със започване на строителството на новия кораб да създадем модел на неговата комбат-мениджмънт система в училището. Дори сме готови да си купим такава конзола, защото нашите курсанти трябва да бъдат обучени за експлоатация на елементите на новия кораб.
Използвани са и въпроси на други медии