„НАТО говори с факти, не се занимава с пропаганда. НАТО и Русия имат дълбоки разногласия, това остава непроменено. Западът заговори за нова студена война, но за руснаците тя вече е започнала“.
Това каза Стивън Меринджър, ръководител на отдела за комуникационни дейности в дирекция „Публична администрация“ на НАТО, по време на лекцията си в Централния военен клуб. Тя мина под мотото „НАТО: Надпреварата в социалните мрежи“ и представи дигиталния опит на Алианса в изграждането на цифрова инфраструктура, която да отразява очакванията на аудиторията. Стивън Меринджър бе у нас по покана на Дипломатическия институт при министъра на външните работи и Дигиталната национална коалиция.
„На всяка дезинформация от страна на Русия НАТО се противопоставя с факти, а не се занимава с пропаганда. На когато Русия използва информацията като оръжие, НАТО готви отговор, категоричен бе Меринджър.
Той допълни, че за популяризиране на политиките на Алианса се използват всички комуникационни канали, включително и социалните мрежи. Съществува и рубрика „Да уточним нещата“, в която при дезинформация от НАТО публикуват своята позиция и данни. НАТО спазва стандарти, не може да си позволи и една крачка встрани от тях и няма да го направи, обясни Меринджър и допълни: „НАТО не иска да се занимава с пропаганда. Ние оставяме това на нашите конкуренти. Това, което обаче правим, е да се борим с дезинформираността и използване за тази цел факти. Срещу всяка дезинформация слагаме реалния факт. Тоест ние представяме истината. За популяризирането използваме дигиталните канали използваме именно тази рубрика и точно там публикуваме тези данни“.
Руската аудитория обаче не била целева група за НАТО и организацията няма за цел информацията, която популяризира, да стигне там. „Полагаме усилия да образоваме за политиката на Алианса рускоезичните хора, които живеят в страните, граничещи с Русия. А ако някой руски гражданин желае да научи повече за НАТО може да го направи, защото информацията е общодостъпна“, сподели още той.
НАТО се опитва да бъде гъвкава и отворена организация и затова използва всички възможни начини за комуникация – уебсайт, телевизионен канал, социалните мрежи. Дигиталните технологии дават възможност да се достигне до повече хора и в социалните мрежи Алиансът вече има милион и половина последователи, каза още ръководителят на съюзническия отдел „Комуникационни дейности“.
Според него е невъзможно пропагандата да се бори с пропаганда, изобличаваща руската лъжа в профилите си в социалните мрежи. Русия разполага с огромна пропагандна мрежа от фалшиви профили, които целят впечатление за широко разпространение на пропагандните гледни точки.
Сайтът на НАТО е атакуван от хакери всеки ден понякога по стотици пъти на ден. Хакерите организират атаките си чрез социалните мрежи си по цял свят и дори правят видеа в youtube, за да съберат повече хора. Страницата на Алианса във Фейсбук пък се напада организирано с коментари, които са били и стотици. Въпреки това НАТО не е махнала опцията за коментиране, като според Меринджър самите потребители изобличават лъжливите пропагандни коментари.
„Когато цифровите комуникации превзеха света, подобно на много други утвърдени международни организации, НАТО буксуваше на място, докато светът се движеше напред. Излишно е да казвам, че нещата са се променили“.
„Дигиталната комуникация на НАТО се намира в каменната ера“ – това са думи на генералния секретар на Северно-атлантическия пакт отпреди 5 години“, цитира Меринджър. Днес НАТО се нуждае повече от социалната медия, отколкото тя се нуждае от НАТО. Алиансът е лидер сред международните организации в използването на социалните мрежи и мултимедийните канали. Четенията на сайта на Алианса и последователите в другите комуникационни канали са се увеличили над 3 пъти за последните 2 години. Той сподели най-добрите практики, чрез които организацията стана лидер на медийния пазар, наред с The New York Times и National Geographic.
„Дигиталното развитие на света е едно продължително състезание или операция безкрай. Един от нашите отговори на това предизвикателство е не и ние да прибегнем до пропагандата, а напротив, да се борим с нея с факти. Ние се стараем да оборим всякака невярна информация, която идва от нашите съперници, като разпространим информация, с която да докажем, че техните твърдения са неверни. За нас е много важно да имаме ко-муникация с обществото, не да обменяме тази информация с нашите съперници. По този начин запознаваме обществото с това, какво е Алиансът“, обясни още Меринджър.
Той посочи изключително бързите темпове, с които се променят каналите за комуникация и подчерта растящото значение на социалните мрежи. Меринджър съобщи, че уебсайтът на НАТО има огромна посещаемост, а страницата в Алианса във Фейсбук има над 1 млн. последователи, което помага хората да разберат по-добре как работи Алиансът и първата стъпка винаги е дипломацията.
На журналистите, работещи за комуникационния отдел на Алианса, им е дадена свобода на мислене и изразяване, каза Меринджър и даде пример с отразяването на протест срещу НАТО на срещата в Чикаго от телевизията на организацията.
Първото необходимо условие, което Меринджър посочи, е изграждането на екип от креативни мислители. „Дайте на своя екип пространство за творчество. Мениджърите често предоставят рамка за дадена кампания и определят твърде много ограничения за създаването на съдържание. Доверете се на вашия екип и той просто може да ви изненада с творческия си гений“, сподели той и посочи с нагледни примери от най-дългите и трудни мисии на НАТО в Афганистан възможностите за проява на креативност, излъчвайки мнения, които дори опонират на политиката на Алианса.
Изкуството на разказването на истории бе вторият момент, който Меринджър посочи. Завладяващ разказ с поразителни снимки, видео с висока резолюция, както и високото качество на звуковите файлове са част от постиженията, за които сайтът на НАТО бе номиниран за миналогодишните награди Webby („Оскарите на Интернет”) за оптимално използване на видео, най-добър видео дизайн и активност в обществените услуги, в конкуренция със съдържание, произведено от CNN, The New York Times, National Geographic и Mashable. Сайтът на НАТО е получил четири награди от стартирането си през 2014 г.
Създаването на изключително съдържание бе третият важен аспект, който Меринджър посочи, като отчете възможността последователите на дадена медийна марка в мрежата да й донесат „добавена стойност“, като я „следват“, поствайки линкове към нейните новини. „Държавните институции са твърде бавни, за да настигнат с необходимия темп цифровото преобразуване на информацията. НАТО показа, че може да се справи и се представи добре, превръщайки се в един чудесен пример за подражание. Ако искате различни социални медийни платформи да ви дадат пълно предимство, създайте съдържание, което резонира с вашата аудитория. Това са изискванията на пазара, от които се нуждаете, за да се създаде печеливша стратегия в социалните медии чрез анализ и оптимизация за вашата марка“, категоричен бе Меринджър.
Друг ключ на успеха в дигиталните комуникации е използването на език, специфичен за всяка социална мрежа. От НАТО включват в комуникацията си и потребители на мрежата като организират конкурси, а наградите дават ексклузивен достъп до учения в конкурс за снимки или до новия щаб на Алианса в Брюксел, в надпревара за лого.