Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.
Favicon_File

Светлозар Стоянов

Да се даде публична експертна оценка на адекватността на българската отбранителна политика в национален и съюзен контекст за развитието на Въоръжените сили на страната в средносрочен план до 2025 г. Това бе целта на провелата се двудневната конференция, организирана от СОР „Атлантик“. Форумът изведе препоръки до държавните институции, включително и за подготовката на България за предстоящата среща на високо равнище на НАТО във Варшава. Бяха анализирани новите тенденции в развитието на средата за сигурност и влиянието им върху националната и съюзната политика и решения за гарантиране сигурността и отбраната на държавите от НАТО. Оценките бяха предимно професионални и експертни, като политическите прогнози бяха оставени на политолозите и политиците.

В опит да се погледне отвъд хоризонта на 2020 г., участниците, сред които научни институти и редица фирми в сектора,  дадоха предложения какви допълнителни военни способности ще са нужни на страната ни в средносрочен план до 2025 г., за да бъдем максимално адекватни на влошаващата се среда за сигурност и да гарантираме по-надеждно националната отбрана и колективната отбрана на Алианса.
 

МиГ-29
МиГ-29

Варианти за придобиване на нов тип боен самолет за ВВС ни предложи анализът „Прицел с далекобойност 30 години“ на полковник о. з. Малчо Малчев, военен пилот I клас. Той дефинира новите отговорности пред българската държава в съответствие с чл. 3 на Вашингтонския договор ускорено да се създадат реални военни способности с цел да гарантира националния си суверенитет и да даде принос за умножаване на отбранителните възможности на НАТО.

По поети ангажименти към настоящата 2016 г. България трябва да има готовност да заделя за нуждите на НАТО до 8 броя многоцелеви съвместими самолета. От тях 4 броя за операции извън страната и 4 броя за дежурство в Интегрираната система за ПВО по мисия „Еърполисинг“. Нямаме готовност за изпълнение на задачи извън територията ни, тъй като българските самолети МиГ-29 са несъвместими по натовските стандарти. Задачата „Еърполисинг“ се изпълнява успешно вече десет години с едно не особено приятно уточнение: само в границите на българското въздушно пространство, отбеляза полковник Малчев.

Кога ще имаме възможност, ако се наложи да участваме и в други задачи от мисиите на НАТО? Докога и с какви сили ще можем да охраняваме самостоятелно нашето небе и евентуално да подпомагаме съюзниците, като им предоставяме наши способности?

С какво разполагат българските ВВС по отношение на изтребителна авиация към края на първото тримесечие на 2016 г.? Тези неудобни и трудни въпроси постави анализът на полковник Малчев.

Той припомни, че договорът за закупуване на 18 броя МиГ-29 е подписан в края на далечната 1987 г. Експлоатацията му в нашите ВВС започва през 1989 г. на летище „Равнец“. МиГ-29 е конструиран и оборудван като изтребител-прехващач. Основното му оборудване (свързочно, навигационно и въоръжението) са на технологична база от седемдесетте години на миналия век. Като изтребител е предназначен основно за прехват и унищожаване на въздушни цели и предимствата му са при водене на близък, маневрен въздушен бой. Възможностите му за унищожаване на земни цели са далеч под изискванията за съвременен тактически изтребител.

„Европейските и американските фирми, предлагащи на пазара авиационна техника, отдавна са отрекли тази концепция, подчерта полковник Малчев. Даже връстниците на нашите МиГ-29 успешно изпълняват задачи както на изтребители, така и на изтребители-бомбардировачи. Тоест, представляват многоцелеви бойни самолети. Изтъкнати командири от ВВС, летели дълги години на МиГ-29, дават синтезирана, донякъде жестока, но правдива оценка за самолета: МиГ-29 няма какво повече да предложи за изпълнение на задачите на бойната ни авиация. При МиГ-29 е налице сериозен дефицит от способности в критично важни области като комуникация, навигация и опознаване, боен радиус на действие и морално остаряло въоръжение. По своите тактико-технически характеристики той по-скоро е пример на технологична пропаст между нашата бойна авиация и тази на държавите, въвели на въоръжение съвременни многоцелеви изтребители“, заяви запасният пилот и зададе наболелите въпрос и с какви сили и средства ВВС ще изпълняват поставените задачи през 2016-2019 г.? Можем ли през този период да ползваме МиГ-29 и по какъв начин?

Той разгледа ситуацията от два аспекта: при ползване на самолета в сегашното му състояние до изтичане на междуремонтния ресурс на наличните самолети, като се заделят средства за осигуряване на най-необходимото, което не е никак малко. Според Малчев даже не особено задълбочените финансови разчети показват, че този вариант е изключително скъп.

Това е временно и далеч непълно решение Вторият вариант, който той нарече условно „малка модернизация“, е смятан от някои специалисти за кардинално решение. С подобна модернизация се преодолява само незначителна част от дефицита на способности и се решава единствено проблемът за съвместимост на системите за комуникация, навигация и опознаване. „Тоест, на езика на летците, самолетът става „свой“ за ПВО на НАТО и може да изпълнява задачи по мирните мисии в интегрирано пространство на Алианса. Самият процес по задействане на този вариант ще се проточи в твърде дълъг период и може да бъде решен само за няколко самолета към 2018 г.“, подчерта Малчев и допълни:

„Обстановката налага единият от разглежданите варианти да бъде приложен, за да се изпълнява с МиГ-29 мирната мисия „Еърполисинг“ до декември 2019 г. За целта са подготвени разчети на разходите за поддържане в летателна годност на не по-малко от 7-9 самолета, като се предвижда осигуряването на 10 броя двигатели, закупуване (ремонт) на 7-8 броя КСА и консумативи на обща стойност малко по-малко от 100 млн. лева за 2016–2017 г. Този вариант среща положителен отзвук сред личния състав на ВВС и сред значителна част от обществеността, тъй като България сама ще може да охранява небето си и да допринася за способностите на ПВО в региона“.

Снемането от въоръжение на МиГ-29 и след време на Су-25 се представя от някои среди като политическо решение. Дори да има елементи от такова, то не е водещо. На българската военна авиация е необходим нов тип самолет със съвременни бойни способности и това не е МиГ-29, категоричен бе летецът.

Според него, най-важното е, че след продължително отлагане проектът за придобиване на нов тип изтребител е задействан. Когато говорим за нов самолет за ВВС, не е задължително да се разбира единствено новопроизведен самолет. За авиацията е необходима авиационна платформа, която да покрива изискването за съвременни способности.

„В анализите и работните документи се говори за нов тип многоцелеви изтребители, които най-общо да притежават достатъчна боеспособност срещу земни и въздушни цели във всякакви метеорологични условия, денем и нощем, както и съвместимост по трите задължителни показателя: комуникация, навигация и опознаване, боен радиус, надвишаващ дълбочината на тактическите задачи, съвременни способности на прицелно-навигационното оборудване и не на последно място, икономичност, голям междуремонтен и общ ресурс, двигателите и всички основни агрегати и системи в пъти да превишават тези на ползваните досега образци. Второто изискване е задълбочен анализ на ценовите параметри. Придобиването на нов изтребител с по-дълъг период на експлоатация и по-ниски разходи за поддръжка и консумативи ще даде и по-ниска годишна цена“, заяви на финала на анализа си полковник Малчев.
 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани