Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.
FACEBOOK заема страна  в политиката в САЩ?

Излизане на светло

Като последна мярка засега създателят на фейсбук Марк Зукърбърг обяви, че е поканил в централата в Калифорния представители на консервативните медии, за да изясни обвиненията в политически пристрастия в подбора на новините в мрежата. Срещата беше насрочена за сряда, 18 май. „Искам да проведем директен разговор за това зад какво стои фейсбук и как можем да сме сигурни, че нашата платформа е възможно най-отворена“, написа в социалната мрежа Зукърбърг. Той повтори и предишните си изявления, че фейсбук не е открила никакви доказателства, че кураторите са били под натиск да не публикуват позиции в подкрепа на консерваторите или новини от медии, свързани с тях. Освен това документите подчертават доколко мрежата разчита на традиционните медии за идентифицирането на ключовите теми. Неговите компютри генерират списък с потенциални актуални теми от съдържанието и дискусиите в социалната мрежа.
Кураторите получават списък с 1000 новинарски ресурса, от които пишат описание на темата. За да бъде отбелязана като важна, дадена тема трябва да бъде спомената в пет от 10 национални новинарски сайта, включително „Уолстрийт джърнал“, „Ню Йорк таймс“, Би Би Си, „Фокснюз“ и BuzzFeed. 

ZUCKERBERG
В разгара на кампанията за номиниране на бъдещ президент на САЩ социалната мрежа фейсбук, която отдавна създава и най-голям новинарски поток, оказа се е заела страна. 
Скандал и обяснения
Бивш служител на интернет-гиганта разкри миналата седмица пред технологичния сайт Gizmodo, че мрежата е манипулирала новинарския поток в Trending секцията. Trending е достъпен за редица страни, но не и в България. Секцията показва най-споделяните, най-коментирани и въобще най-горещите новини в реално време. Изтеклите данни сочат, че новините в секцията са били манипулирани ръчно, така че там невинаги са попадали най-споделяните статии. Фейсбук е забранявал на своите служители да публикуват по-консервативни новини, без значение от масовото им споделяне. Вместо това, работниците са слагали в секцията новини, които първоначално са предизвиквали по-малък интерес, но впоследствие са били изкуствено „напомпвани“ и в крайна сметка са предизвикали голям потребителски интерес.
Механизмът на манипулиране
Такава „помощ“ са получавали новините за мистериозното изчезване на полет MH370 от Куала Лумпур до Пекин и за атентата срещу редакцията на сатиричния вестник „Шарли Ебдо“. В секцията с новините са попадали заглавия за Сирия и борбите за справедливост на чернокожите с хаштаг BlackLivesMatter, защото според служителите това би направило фейсбук по-отговорна медия. Избираните новини почти задължително е трябвало да идват от големите издания като Би Би Си и „Ню Йорк Таймс“. 
Скандалната част от разкритията е, че новини за известни американски консерватори или заглавия, идващи от страниците на вестници с подобни възгледи са били пренебрегвани и не са попадали в секцията Trending. По думите на бившия служител редовно са пропускани теми за Мит Ромни, Тед Круз и други популярни републиканци и консерватори. Служителят не знае дали манипулациите продължават, като според него отговорни са не от ръководството на компанията, а просто мениджърите над тях.
Компанията отрича
Няколко часа след излизането на публикацията от фейсбук отрекоха обвиненията. Директорът на екипа за горещи теми Том Стоки написа в личния си фейсбук профил, че няма никакви доказателства обвиненията да са истина. „Фейсбук е платформа за хора и перспективи от целия политически спектър. Спазваме строги правила, за да сме сигурни в постоянството и неутралитета. Тези правила не позволяват подтискането на политически теми, нито приоритизирането на други“, написа Стоки. Изборът на новини, публикувани в социалната мрежа, се прави обективно, въз основа на алгоритми, а не въз основа на субективни решения на служителите, увери тогава един от вицепрезидентите на компанията Джъстин Осовски. „Ние се ръководим от правила, които предвиждат цяла поредица от ограничения и балансиране, призвани да помогнат да се изберат най-важните и популярни новини, независимо от това дали те се вписват, или не в идеологическите рамки“, каза Осовски. „Фейсбук не разрешава и не съветва нашите рецензенти да дискриминират източниците на новини въз основа на тяхната политическа ориентация“, обобщи вицепрезидентът, като увери, че потенциалните топ новини в социалната мрежа се определят „на базата на алгоритъм, т.е. формула“. Главната редакторка на Gizmodo Кейти Дръмънд не видя в обяснението на Осовски „нищо, което би било в противоречие с публикуваното“ от аналитичната компания.
Бомбата обаче беше хвърлена и скандалът се разрасна, докато в САЩ продължават да кипят страсти около кампанията за президентски номинации. Със случая се зае дори председателят на американската сенатска Комисия по търговията, науката и транспорта Джон Тун, който поиска от фейсбук да предостави списък на всички информационни материали, пуснати или отстранени от раздела Trending Topics от януари 2014 г.“. Тун поиска и изясняване на „организационната структура“ на функцията и точно посочване „кой в крайна сметка е отговорен за одобрението на неговото съдържание“. В тази връзка сенаторът много се интересуват дали щатът на компанията включва служители, които определят съдържанието на информацията в този раздел.
Още разкрития
Междувременно британският „Гардиън“ и „Уолстрийт джърнал“ независимо един от друг публикуваха документи, които според тях разкриват, че фейсбук упражнява повече редакторски контрол върху набиращите популярност новини, отколкото е известно. Това накара ръководството на социалната мрежа да представи публично 28-те страници указания за функцията Trending. Разкриването на информацията и допълнителната публикация в блога на компанията са част от усилията на фейсбук да разсее опасенията, че манипулира функцията с политически цели. Документите подчертават напрежението между желанието на фейсбук да е отворена платформа за обмяна на идеи и начина, по който често функционира като традиционна медия, като подбира и акцентира върху определени новини.
В публикация в блога Джъстин Ософски, вицепрезидентът на фейсбук, отговарящ за глобалните операции на компанията, заяви, че екипът, който се грижи за това да избира най-актуалните новини, се ръководи от принципи, които са „в съответствие с дълбокия ангажимент на фейсбук да бъде платформа за хора с всякакви гледни точки“.
Ръководството обаче подчертава ролята на човешката преценка в начина на оформяне на това, което 1,6 млрд. души, ползващи фейсбук месечно, виждат, когато влязат в социалната мрежа. Според насоките кураторите използват компютърно генерирани списъци при избора си и подчертаването на определени теми, включително следят за „правилния ъгъл“ на представянето, подходящата снимка и избора на линк към основния източник. Освен това включват „черен списък“ с теми, които например са „остарели“. При определени условия кураторите могат да добавят теми, които не са били идентифицирани от софтуера на фейсбук.“ Това се доближава ужасно много до решението кое да излезе на първа страница“, коментира Тарлтън Гилеспи, доцент в катедрата по комуникации в Cornell University.

Share

Най-ново

Единична публикация

Избрани