Сред акцентите на отбранителната конференция в европейски формат във Франция, където бях командирован от председателя на парламента г-жа Цачева, беше измерването на рисковете и заплахите за сигурността като важна практика за всяко правителство, в т.ч. и за парламентите. Удовлетвори ме поведението на министри и на депутатите от Комисията по отбрана, че у нас задълбочено оценяваме рисковете за България. Вярно е, че в момента територията на страната ни не е заплашена от външна агресия. Но е заплашена от навлизане, легално и нелегално, на население, което не изповядва не само религията ни, но и универсалните ни ценностите.
Опасението ми е, че приетият на първо четене законопроект на МС за промени в ЗОВС (тези на Красимир Каракачанов и на Велизар Енчев не бяха приети), за второ гласуване ще влезе в зала чак преди изборите. Т.е., закъсняваме. А много от военнослужещите с пълно основание очакват приемането му. Закъсня се още с внасянето му от МО през юни, а нуждата от промените се обсъждат в обществото и от депутатите от началото на годината. През тази сесия обсъждаме и закона за резерва, който засяга подготовката на резервистите и извеждането им в състава на БА на мирновременна основа.
Промените в законопроектите ще засягат пълномощията на министъра на отбраната, началника на отбраната, който придобива нови пълномощия, извеждането на Специалните сили от Сухопътни войски. Това са сериозни стъпки, които за второ гласуване ще изискват, защо не, създаване на специален орган – Съвет на началника на отбраната. За да може той във военнотехнически план да подготвя Съвета по отбрана, без да го ангажира, ако това не се налага.
Смущаващо обаче е девоенизирането на Инспектората в МО. Инспекторатът е възможност и стъпка за кадрово развитие на много висши офицери. Но така много от структурите в МО няма да попаднат под контрол и инспекция на професионалисти, ако това лице е цивилно. Да не говорим за възможността да се партизира такава важна длъжност във военното министерство, която е контрол и на структурите на пряко подчинение на министъра, и на тези на началника на отбраната, ако промяната се гласува и на второ четене. Затова ще предложа между двете четения да се запази досегашният статут на Инспектората, за да се запазят и традициите за безпристрастност и важност на инспекциите.
Законът за Военната полиция също беше приет на първо четене и в него се изясняват доста неща, които са в унисон с приетата от НС Стратегия за борба срещу радикализацията и тероризма, както и плана за нейното изпълнение. А предстои приемането на второ гласуване на законопроекта за противодействие на тероризма. И затова стиковките, които МО на този етап предлага и активното му участвие, ме удовлетворяват.
Всъщност, на конференцията във Франция, се демонстрира как държавите разчитат на своята национална военна политика и на своята национална отбранителна промишленост
Оценката ми е, че Франция се стреми към нова и по-отговорна позиция в ЕС и на предстоящото създаване на единни ВС на ЕС. Тя не декларира противопоставяне с Великобритания и доказателство беше участието на британския министър на отбраната, който поиска двустранни контакти както с Париж, така и с другите членки на ЕС в отбранителната политика. А сериозно стои и въпросът за стратегическия Средиземноморски диалог. Оттам са главните опасности за европейската сигурност с бежанския поток.
Аз съм участвал в етапа на Косовската криза и в подготовката на казармени помещения за евентуално приемане на бежанци там. Това е резервът, с който разполагаме и сега – да се възстановят и модернизират бивши казармени помещения, не да се строят нови лагери. Не да пуснем бежанците свободно в градовете, където се накърняват правата и ценностите на собствените ни хора. Разбирам гражданите, които не искат лагери на своя територия, но от гледна точка на националния интерес не ги оправдавам. Защото в бившите казармени сгради мигрантите могат да бъдат наблюдавани и охранявани, разселвани или връщани към страната им.
През тази парламентарна сесия отново ще говорим за третия проект за модернизация – на Сухопътните войски, което остана неизпълнено, за съжаление, обещание на министъра пред комисията по отбрана. А нараства безпокойството ми и за стартирането на вече приетите проекти за модернизацията на ВВС и на ВМС. Очаквам резултати и от полския проект за ремонт на МиГ-29. Най-вероятно експериментът с еърполисинг с F-15 на САЩ е показал някои правоти или неправоти на т.нар. концепция Кюмюрджиев, на името на бившия заместник-министър на МО. Но засега в парламента нямаме пълен доклад и като Комисия по отбрана не можем да делим отговорностите на министъра на МО. За министър Ненчев е въпрос на чест и отговорност той и неговият екип да се справи.