Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Валентин Радев, зам.председател на комисията по отбрана: Грамотни хора в армията ще дойдат при по-високо заплащане

[post-views]

Valntin Radev– Г-н Радев, какви промени предлага ГЕРБ преди второ четене на т.нар. антитерористичен закон?
– Това е повод да кажа, че сме една от последните държави в ЕС, която създава такъв закон за противодействие на тероризма. Но това, което ни стимулира да бързаме, е атентатът в Сарафово през 2012 г. Тогава кабинетът „Орешарски“ не успя да изработи такъв закон и се наложи да го подготвим днес. Сега България има вече 4 нормативни документа, свързани с борбата с тероризма, освен закона от 2004 г. против финансирането на терористичната дейност. Това са Стратегията за противодействие на радикализма и тероризма, Национален план във връзка със Стратегията и сега – проектозаконът  на МС. Както се приеха и 4-те закона за службите и рамковия за националната сигурност преди това. Но сега между първо и второ четене всеки можеше да внесе поправки на парламентарните си групи. Ние самите внасяме такива, например, в чл.7, където бяхме записали един тежък текст – по време на съвместните операции като част от държавните институции при противодействие на тероризма ВС заедно с ДАНС, МВР и т.н. да могат да извършват полицейски функции. И конкретизираме членовете от закона за МВР, които указват полицейските действия, които приемат и военнослужещите, когато съдействат на МВР в борбата срещу тероризма. Затова нашите експерти и юристи предложиха и ние решихме да променим чл. 7 и дописваме нови членове – от 8 до 13 чл. между първо и второ четене. 

– Вчера обсъждахте антитерористичния закон и на кръгла маса…
– Да,  и тези конкретни разписвания за извършваните при антитерористични акции полицейски функции от военнослужещите – при проверки на автомобили на пътя, например, или обиски в жилища. Тези техни действия ще са по правилата за полицията, разписани и в този закон. 
След това ние разписваме, че военнослужещите от ВС, които участват, подпомагайки работата на МВР в противодействие на тероризма в тази си дейност преди това трябва да бъдат обучени. Искам да подчертая това като много важно и възлово. Получихме много критики и някои, може би, основателни, че военнослужещите не са обучени за такива специфични дейности. Да, сигурно не са обучени за всички. Но и друг път и за вашите читатели съм го казвал, че може би над 10 хиляди военнослужещи вече са участвали в мисии, където са извършвали такива дейности – на чекпойнт са правели такива проверки, и то на чужди граждани в много по-сложна обстановка, с тежко въоръжени срещу тях. Т.е. тези военнослужещи имат дори такава практика. Но понеже може би ще се наложи цели подразделения да се изпращат на границата или в София, за да подпомогнат действия срещу тероризма, за да избегнем риска от неподготвеност, те трябва да бъдат обучавани. И накрая, съкратихме тежките текстове за тероризма, които препращаме директно към чл.108(а) от НК-за това какви действия ще бъдат преследвани и какво точно ще правят военнослужещите. И това обединихме като финални предложения за изпълнение на полицейски функции от военнослужещи – общо 6.

– Извънредната ситуация с мигрантската заплаха поставя ли нови задачи пред армията ни?
– Нови и извънредни-не. Колеги възразиха, че правим извънредно законодателство. Не, то е специалиално. Този закон за противодействие на тероризма основно има превантивна роля. Извърши ли се терористичен акт, вече остава само да се броят загубите и буквално жертвите. А 39% от членовете в глава трета, например, са само за превенция. Новите функции, които засягат армията обаче, засягат действия, които досега не са извършвани на територията на държавата и в мирни условия. Защото в мисии военнослужещите ни са участвали в такива действия на чужда територия, въоръжени и с обострени сетива във враждебна среда. Тук средата е друга, трябва и мисленето им да се промени, защото се изправат и срещу цивилни граждани, срещу бежанци, които трябва да различат от потенциалните терористи. И тази седмица министър Бъчварова заяви, че няма непосредствена заплаха от терористичен акт. Подчертавам тези думи. Но заедно с това имаме потенциално нарастваща опасност от тероризъм, за което предупреждава и премиерът ни. И може би сега, в края на лятото ще има пик на мигрантски натиск от около 20 000 души, какъвто беше и пикът през м.г. Но по-голямата опасност носи ситуацията в Алепо, която може да прогони около 150 – 200 хиляди нови емигранти. И ако те тръгнат насам, трябва да има превенция. Затова очакваме още другата седмица законът да влезе в дневния ред в зала.

– Вие как разбирате предложението армията „да запечата“ границата?
– Това е малко символично – в смисъл мнозинството, които минават границата нелегално, да бъдат принудени да го правят през КПП-та. Не можем да пуснем ток по оградата, нали. Това и при кльоновете го нямаше. Но затова строим оградата, а военнослужещите ще отидат на границата колкото и когато е нужно. И това е една следваща и засилваща се функция на Българската армия, която направихме с промените в ЗОВС за участие на ВС по опазване на границата. Народните представители също имат настройка така да бъде.

– Трябва ли армията да е водеща във функциите по опазване на границата, а не МВР?
– Има тези да бъдат възстановени дори Гранични войски. Но сега сме по-спокойни, когато започна да се говори сериозно за заплахите и общественото мнение прие, че армията трябва да участва в борбата срещу тях. Да, имаме нагласата и за това да се дават повече средства. Ако гледаме добрия опит на Европа, тя прави същото. Но и експертите от сектора, и ние в парламента имаме единомислие, че армията ни трябва все по-активно да участва срещу заплахите за сигурността. Докъде – ще стане ясно постепенно в зависимост от заплахата и от финансите, естествено. Направи ми впечатление доклада от заседанието на КСНС при президента от 10 ноември 2015-а г., където са казани много неща и много навреме. Това стана 3 дни преди атентатите в Париж на 13-и. Значи нашите служби и нашите политически лидери, да ги похвалим, предупредиха за неща, които се случиха буквално след това. 

– А ще решат ли резервистите и запасните проблемите на некомплекта в БА?
– Не, но могат да подпомогнат решаването му. Това беше идеята и във внесения закон от първия ни кабинет. Един закон, който дълго беше подготвян от по-широка палитра експерти, но ние успяхме да го наложим. И след години се видяха недостатъците му и с промените в измененията на закона за резерва предлагаме решаването им. И основно завиваме към доброволния принцип, защото това е работещото. Освен това се вдига възрастта – за старшите офицери, войниците, а и за висшите офицери, до която могат да участват в резерва. Нещо важно – на доброволен принцип даваме възможност на студентите да се обучават самостоятелно във ВУ…. И на трето място идват промените в закона за резерва, където ще сложим добрите идеи на колегите от Патриотичния фронт. Добра идея е този доброволен принцип и част от младежите и девойките да бъдат подготвени за участие в резерва. 

– Има ли шанс за изравняване на коефициента на заплащане в отбраната с този в МВР с новия бюджет?
– Това пак е наша идея. И предупреждавахме при приемането на закона за МВР да не се приема нещо, различно от коефициента на заплащане в МО. Трябва паритет в силовите структури и ние, военните, се вглеждаме внимателно какво се случва в МВР и обратното за всички компенсации. И едно от тези несправедливи различия е това. Бюджетът на армията е по-нисък и неприятното усещане е, че МО не се договори с МФ, преди поправката да влезе в НС. Някак се разчита все на депутатите да поправим очевидната несправедливост, но ще се борим срещу нея. Но големият проблем в момента в МО е недокомплекта. Това означава, че трябват пари за армията, за да приеме в редиците си грамотни хора. И няма друг начин, освен да се вдигнат заплатите на военнослужещите.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани