Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Лудостта на реалността

[post-views]
[post-views]
Лудостта на реалността
Favicon_File

Лъчезар Лозанов

bolnica-krai-svetaНовата постановка по пиеса на Христо Бойчев в театър „Зад канала“ не е уста за всяка лъжица. „Болница накрай света“ говори с усложнен език на няколко етажа и тези, които са дошли да се усетят „красиво“, и да поплачат на рамото на мелодрамата, ще си отидат не особено очаровани. Радва ме обаче излизането от клишето. За да се харесаме на западния читател и зрител, нашите автори улавят очакваната представа: соцът е ад, вие другите трябва да съжалявате за своя живот, я какви американски (германски, швейцарски и пр.) мечти се сбъдват у нас.

Е да, ама Бойчев, подобно на балканския Бетовен на визуалния разказ Костурица, ни въвлича в лудницата и оня изчистофайнен свят, който уж придава житейски смисъл на усилието да сме живи. Разказите за пациентите на лудницата живот са няколко, а авторът ги оплита и разплита около исото на велик неудачник – Контузов (Филип Аврамов). Отначало несъгласен с името си, героят превръща бялото платно на амнезията в изобретяване на собствен житейски смисъл, защото изведнъж там, отвъд реалното заблестяват пари, почести, смелост, медали, пепеляшки, (които преобразява на принцеси), и оня малък принц на бъдещето. Принцът, който някак между другото отбелязва, че той, Контузов е сърцевината на света, защото всички го обичат. Всички неудачници са заплетени в Контузената, но колективна фантазия, която уподобява масовата ни национална лудост, наречена родина. 

В пиесата на Бойчев босненският режисьор Дино Мустафич полифонично – ту разделя и разказва индивидуалните фантазми на героите, ту ги сплита в общ възел – кауза, която трябва да приземи отново във всеобщото безсмислие. Балканите – особено място за разглобяване на „американска“, но и всякакви други мечти, е място магическо в усилието си да надмогне реалността и границата отвъд навиците на обичайното. Стоицизмът на рязания 3 пъти апандисит от хирурзите не е ли метафора на нашето шизофренично гражданско общество, което ту умира, ту възкръсва, раздвоено в две еднакво фиктивни ценностни системи. Или героят с климатиците – който извлича от най-високата технология само инструмент за самоизтезание, защото прагматизмът на слепия опит го кара да щрака копчетата, без да знае нищо за същността. Но я заменя с илюзия. Стереотипът марширува и в обратния свят НАТО и Швейцарията, за да се прозре, че днешният свят не е разгънат хоризонт, а блъскане на взаимни стереотипи като парчета лед, които отказват да се стопяват. Да се сравнява пиесата с „Параграф 22“ или Костурица буквално, означава страх да се оразличава извън готовите (и сдъвкани) образци на театралната и киноистория. Но и режисьорът, и авторът са фигури, които вървят по пътя си, усмихвайки се на „тънките“  ценители с техните мелодраматични близалки. Широката публика ще оцени направеното, въпреки че поотделно всеки може да мине по различни етажи на голямото стереоизображение. Заедно с пояснението на Дино Мустафич: „Най-добрата режисура е тази, която не се вижда, т.е. създателят анулира себе си в собственото си представление. Това е мой идеал в режисурата, но въпреки моите над 70 постановки все още не съм достигнал до тази тайна…“ 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани