Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Анджей Вайда, учителят по свобода

[post-views]
Анджей Вайда, учителят по свобода
Favicon_File

Лъчезар Лозанов

27-vajda1Анджей Вайда търсеше пропукването на света в неговите две човешки крайности, които правеха епохата. Вървеше по въже над пропастта, за да свърже в някакъв смисъл най-големите човешки зверства на 20-и в. с подвига да бъдеш човек в най-невъзможни условия, да се съпротивляваш на насилието и общото съгласие с несправедливостта. Един от онези мъже редом със Солженицин, които не искаха да участват в общата лъжа и смятаха, че изкуството променя света. Убеден, че историята ще иска подвиг от всеки, в киното той виждаше средство да подготви хората за това. Завинаги ще останат в историята ленти като „Пепелища“, „Обетована земя“, „Пан Тадеуш“…  Немалко от филмите му – „Канал“, „Човекът от мрамор“, „Човекът от желязо“ и „Катин“, са вдъхновени от по-новата болезнена история на Полша. 
За Вайда свободата не е професия, това е вътрешната му природа, увлечение към съвършенство. Не е взрив само в полското кино и история – разпознаваме го като универсален гражданин на планетата, който питаше всички: „Кои сме?“, „Накъде отиваме?“. Кинокритикът Тадеуш Соболевски, го нарича „символ на времето“: „С работите си, вкл. „Катин“, той предупреждава сънародниците си да не повтарят „излишните жертви“, „напразният героизъм“ и да се освободят от култа към поражението“. 
Допирът на Вайда до нас, българите, оставя белег и мяра за правене на изкуство – непримиримост с ориентир за етика. През 70-те години в театър „Българска армия“ в София той поставя „Делото Дантон“ от Станислава Пшибишевска. Спектакълът е с Наум Шопов, Васил Михайлов, Стефан Данаилов и други звезди от армейската трупа и се играе сезони наред с успех. Скелетът на историята са спомени, неща които и на Запад, и на Изток са се случвали по един и същи начин. Политиката и социалната сфера имат голямо значение, но усещането е като че ли хората се движат от едни и същи страсти, мотиви и желания. Вайда не съчинява, не лъже, той наблюдава, попива и страда. „Станах режисьор, а не сценарист, защото през целия си живот придавам правдоподобност на текстовете, които ми бяха поверявани – и в киното, и в театъра“, споделя той.
27-vajdaЗа друго негово присъствие в обрата на българската история си припомня Стефан Тафров:
– Обичам полската култура и език и заради неизтребимата любов на Вайда към свободата. Запознах се с него на 7 юни 1990 г. Трябваше да го посрещна нa летището в София. Пристигна като специален представител на полската „Солидарност“ за гигантския син митинг на Орлов мост. Носеше послание от Лех Валенса в подкрепа на СДС. Докато стигнем до голямата трибуна на Орлов мост, го качвах на по-малките платофрми по протежение на Цариградско шосе – четеше посланието на полски, аз превеждах. На голямата трибуна морето от хора започна да скандира „Полша, Полша!“. По страните му рукнаха сълзи… 
Неговият филм „Човекът от желязо“ взе „Златната палма“ в Кан през 1981. Вайда има „Оскар“ за цялостно творчество и още четири номинации за неанглоезичен филм; „Златна палма“; „Златен глобус“; берлинска „Златна“ и „Сребърна мечка“, „Сезар“, BAFTA и други призове. Мартин Скорсезе държи в кабинета си плакат на „Пепел и диаманти“.
Кинофестивалът във Венеция представи лентата „Послеобрази“, която Полша представи в надпреварата за най-добър чуждоезичен „Оскар“. Филмът е за художника Владислав Шчемински – опълчил се срещу социалистическия реализъм, търпял ужасяващи последствия.
„Детство? Нямах такова. За всичко бях дорасъл.“- казва режисьорът. Роден е в Сувалки през 1926 г. а характерът му е формиран в офицерския дом, в патриотичното училище и църквата. Баща му, подпоручик в полската армия, е на гарнизонна служба в 41-ви пехотен полк. Пътува между военни обекти. Загива през 1940-а – съветските окупатори на Източна Полша го разстрелват заедно с над 10 хил. пленени полски офицери в катинското клане. По-късно синът ще направи невероятно въздействащ филм за трагедията от Катин. „Видях краха на цял един свят, света на моите деди – и раждането на нов. След това историята на ничиите хора, които се появиха, не можеше да остане безразлична за мен.“
През войната е в Радом, а след арестуването на водачите на „Армия Крайова“ през 1943-а – в Краков. Рисува. След войната следва живопис в Краков, но импулсивно се премества във филмовата школа в Лодз. През 50-те и 60-те филмите на Вайда и Кавалерович поставят началото на полската вълна.
Когато си почива от политика, прави филми като „Пепел и диаманти“, „Човекът на надеждата“… и чете прозата на Ивашкевич. Задържа се над на пръв поглед обикновени идеи и образи, като в наградения в Берлин филм „Тръстика“ с Кристина Янда.
По времето на Ярузелски се сблъсква с всякакви пречки и затруднения, а след 1989-а е поканен да стане сенатор. Но остава в киното, където смята, че е най-добър. За Спилбърг Вайда е един от най-важните режисьори във филмовата история. Защото опитът му да покаже и най-светлите, и най-тъмните страни на европейската душа води до размисъл за силата на хуманността. Според него Вайда идва от Полша, но работите му са част от културата на цялото човечество“.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани