Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Апел: София заслужава нова акустична концертна зала

[post-views]
Апел:  София заслужава нова акустична концертна зала

Преди месец в публичното пространство лъсна скандал, свързан с Царските конюшни – в самия център на София, от който се разбра как бивш управител на КТБ (Янко Иванов) купил имота на безценица – за 90 лв./кв. м. За парцела се водят дела. В момента сделката е в прокуратурата. И понеже столичанинът вече е наизустил сценария – как всяка стара сграда, обявена или не за паметник на културата, но носеща характера и атмосферата на времената от началото на миналия век, е съборена или с нова лъскава търговска визия на МОЛ или хотел – го кара да настръхне. Точно затова обявяването на идеята: построяване на акустична концертна зала, обедини (като че ли за първи път) музикантската гилдия. 

nova-zalaБългарската музикална асоциация; Асоциацията на българските частни радио- и телевизионни оператори; Българската асоциация на музикалните продуценти; проф. Борислава Танева – пианист и зам.-ректор на НМА „Проф. П. Владигеров“; Музикалната агенция „Кантус Фирмус“; Музикаутор; Теодосий Спасов – музикант и директор на „Музикална къща БНР“; проф. Пламен Джуров – диригент на Софийски солисти и представител на Българска фестивална асоциация; Людмил Ангелов – пианист и артистичен директор на фестивала „Пиано Екстраваганца“, преподавател в НБУ; пианистите Георги Черкин и Виктория Василенко (току-що спечелила престижния конкурс „Джордже Енеску“); Милка Митева – директор на НМУ „Л. Пипков“ са инициативен комитет,начело с двигателя Васил Димитров, основател на Класик ФМ радио и изпълнителен директор на БТВ радио груп. На обявяването на инициативата присъстваха и творчески личности с различни професии. 
 

С какво печели идеята?

Карето между улиците: „Левски“, „Дондуков“, „П. Волов“, „Врабча“, се оказва подходящо и като размер, и като локация – в близост до Музикалния театър, Операта, театрите „Зад канала“, „Сфумато“, „София“, Независим, филиала на Кукления, ДК „Средец“. Което означава обособяването на втори културен център в София (ако първият е свързан с оста, условно, улица „Раковски“).

Всъщност, групата съмишленици около Васко Димитров отдавна работи по въпроса нова концертна зала и е в търсене на подходящото място. „Идеята е много по-стара – разказа той. – Още преди 10-ина години, когато Й. Фандъкова беше зам.-кмет по културата, отидох при нея с идеята за построяване на концертна зала на това място. Заедно ходихме при тогавашния гл. арх. Петър Диков, който ни каза, че мястото е частна собственост още от времето на Стeфан Софиянски. Когато чух как продажба на държавна земя е извършена отпреди месец, бях изненадан. Означава, че тогава ни е заблудил“. 

Разбира се, всеки неосведомен веднага ще скочи: 

Нова концертна зала ли? Защо?

А НДК, а Арена Армеец, малки ли са ви? Нима пълните зала „България“? Нали е за концерти.

Историческата справка сочи, че единствената проектирана акустично като голяма концертна зала е зала „България“. Спечелилите конкурса арх. Станчо Белковски и Иван Данчов изработват окончателните планове и поемат изпълнението. Строежът започва пролетта на 1935-а, построена е през октомври 1937 година, когато София наброява  ~300 000 души, и е дарение на Българското чиновническо застрахователно дружество. Впоследствие при комунистическия режим залата е експроприирана и по-късно дадена за ползване на филхармонията. 

Днес градът гони 2 млн. и все още е само с тази зала…„Където се избиват да свирят няколко оркестъра, а гост-оркестрите са в неравностойно положение. Филхармонията гледа да не дава залата на останалите, защото това са нейните конкуренти – е допълващото мнение на Васил Димитров. – Тези конфликти са от години, могат да го подкрепят и Теодосий Спасов, и Пламен Джуров. Ситуацията допринася за неприятната среда сред оркестрите, които се борят за концерти в зала „България“ и естествено подкрепя идеята за нова концертна зала. Нека не забравяме – това е работното място на музикантите! През тези 25 години хиляди студенти са завършили Музикалната академия, ако не им дадем място за работа, те заминават за чужбина.“ 

Е, нека да сравним и аргументите на по-широката палитра от изпълнители:

Пламен Джуров: Тази кауза не е лесна. Нито е каприз на музикантите изискването „концертна“. В стандартите за реверберация (Reverberation) Музикферайн, Виена стои с показател 2.8, нашата – добрата зала „България“, е под 2. В София има зали, но всичките са ведомствени и нямат режима и условията на концертна зала. Най-обиден е примерът с бившата „Георги Кирков“, Партиен дом – 27 години стои празна, но парното работи през цялото време! Сега, когато културният обмен се увеличава в пъти, е необходима зала, близка до съвременните стандарти. Зала „България“ е добра, всички се натискаме за там, затова се появява и естественият монополизъм. Но реално й липсват условия. Когато дойде Младежкият оркестър на Европейския съюз, с диригент Владимир Ашкенази, младите хора, великолепни музиканти, отказаха да влязат в гримьорните – в мазето. Седяха с инструментите между публиката. Подобно е и положението в НДК, реално концертна зала няма. Има една голяма зала, която се нарича многофункционална. Помня как директорът на „Лондон симфони“ ми каза: Аз никъде в света не съм се чувствал толкова неудобно да свиря (той свиреше в оркестъра), както тук. Винаги съм молил политици, управленци, в чужбина да влязат за малко в концертна зала, да се заслушат и да разберат откъде е това вълшебство на акустичния, на естествения звук. Абсурдно е да се говори за културен и за фестивален туризъм, когато в страната няма нито една зала, с която да те запомнят тези, които идват – артистите.zala-bylgaira

Теодосий Спасов: С Людмил (Ангелов) и с Пламен (Джуров) сме свирили в най-различни зали, от хубава по-хубава. Случи ми се за една година да свиря в 3 прекрасни зали: Музикферайн, Консертгебау (Амстердам), Болшой театър. Най-хубава за музикантите е Музикферайн. Направена е по законите на акустиката за концерти – тя е дървена. Звукът отива към публиката прекрасен, но и аплаузът, който се връща към музиканта, се чува съвсем ясно и радва, разбира се. Сега е времето на управленците ни да покажат справедливост, хармония и далновидност.
 
Българска асоциация на музикалните продуценти: Проектът за зала би подкрепил всички участващи в процеса на създаване на съвременна българска музика. А то е от полза за цялата българска култура.
Българска музикална асоциация: Това няма да бъде просто още една зала, а необходимата зала в София. Ако България е известна по света, то е със своите музиканти.
 
Георги Черкин: Моята кариера започна в зала „България“ на 18-годишна възраст с филхармонията, но още тогава усетих, че акустиката не е достатъчно добра, роялът не беше достатъчно добър, както ми се искаше, сега положението не е по-различно. Всички музиканти могат да потвърдят – в тази зала се свири изключително трудно, тъй като звукът в някои краища на залата не достига достатъчно добре. Свирил съм в Япония в зала с 5000 места, където и най-малкото пианисимо се чуваше във всеки един край, специално проверих. Необходима е съвременна зала по възможно най-добрите стандарти, както и качествени нови инструменти. В София има доста повече мероприятия, отколкото зали.

Даниела Ханджиева, „Кантус Фирмус“: Проблемът е сериозен, а не прищявка – в зала „България“ практически няма гримьорни. Ползват се стаите на служителите след 5 ч. Музикантите са възпитани и толерантни, но неприятната изненада личи по лицата им. Новата зала трябва да е добре проектирана и изпълнена – акустична, със студия, репетиционни, гримьорни; да има паркинг, ресторант и кафенета – все необходимости. И да е комплекс от зали – минимум две, по-голяма с 1500 до 2000 места и малка – с около 500, каквато зала, за камерни концерти, не съществува.
  
Людмил Ангелов:  От доста време сме свидетели на безгрижието на българските политици, конкретно на ресорното Министерство на културата, които трябва да вземат решение, защото сме част от ЕС, а не в третия свят. 

И така, на сайта classicfm.bg има линк, в който всеки може да подкрепи инициативата. Крайната цел засега е – да информират министър-председателя не колко души, а кои са се подписали. Защото културната общественост в България не е масата, а от гледна точка на популизма винаги е била избягвана. Но това са хората, които влияят на общественото мнение, защото са интелигентните хора. 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани