Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Чеховият “Иванов” и травмите на епохата

[post-views]
[post-views]
Чеховият “Иванов” и травмите на епохата

ivanov-teatarПремиерата на „Иванов“ в Младежкия театър е спектакъл на рядко поставяна пиеса, в която отново откриваме познатите герои на Антон Павлович Чехов. Потопени в самота, впримчени от безпаричие, безверие, жажда за любов, свобода и себеутвърждаване, те се превръщат в емблема на всеки преход във времето, разпаднало своите ценности. Доминиращият образ на Иванов (Малин Кръстев), е човек на средна възраст. Обладан от необяснима умора и меланхолия, тя  изпива и последната му капка живец. Героят губи интерес към работа, семейство и приятели. Образът е контрапункт на останалите персонажи, които се борят със зъби и нокти за пари или престиж. Иванов не разбира причината за състоянието си – усещане за безизходица и обреченост. Изкушени сме да го определим по симптомите с днешната диагноза – „криза на средната възраст“. И редом със смешните съвети и препратки към научна литература да съпоставим как съвременникът ни би се борил с това състояние.
Иванов на Чехов обаче е всмукал травмите на епохата – бездействие, разрушителното безразличие към чувствата (свои и чужди). Развръзката не е лична, а радикална… Звучат въпросите как се споделя вдъхновение между различни поколения? Кога раздялата е път към защитено достойнство и в съюз без обич какво остава? Опазваме ли нещата, които не могат да се купят с пари? 
Силен момент е изявата на актьора Борис Луканов (Графа) – фокусира вниманието на публиката със завладяващ монолог и  достолепно присъствие през цялата постановка. Ивайло Христов е непостижим в пародийните си изяви, но сериозните акценти във финала не бяха изцяло постигнати. 
Женското присъствие е силно! Всички женски образи бяха постигнали идентичност и разнообразие с ясен и откровен характер. Жената на Иванов – Анна Петровна (Гергана Христова) излъчва дълбока и минорна тъга, Саша (Рая Пеева) внася светлина – невинна, искрена и горяща от любов. Станка Калчева, Мая Бабурска и Ния Кръстева всяка сама по себе си – различна, убедителна като характер и изразни средства.
Не такова впечатление оставиха Иванов на Малин Кръстев и Докторът на Николай Луканов. Те се надпреварваха да рецитират, вместо да пресъздават образи – схематична игра, с ограничен диапазон в регистъра и тембъра на гласа. Липсваха достатъчно паузи във важните моменти, за да дадат време на слушателя да осмисли значимостта на казаното, а емоционалните им реакции бяха предвидими. Композиционната стегнатост в режисьорските решения на Стефан Мавродиев спасяваше пролуките в някои моменти от играта на актьорите.
Ценко Минкин в музиката си беше потърсил ефекта на хаоса, който да кореспондира със състоянието в душата на Иванов – с дисонанси и неочаквани хармонични решения. Но на места тя звучеше самоцелно, без да подсилва събитията на сцената. Изборът на стил също не беше удачен – по-скоро католическа органова импровизация, отколкото типично руски мотиви. Декорът беше скромен, без много оригиналност. 

Юлиян Стоянов

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани