Днес в Народното събрание на второ четене се разглеждат промените в Закона за отбраната и Въоръжените сили. Приемането на някои от текстовете на проектозакона пряко „се връзва“ с възможността за повишаването на доходите на военнослужещите с приемането на Бюджет'2017, който е преди второ обсъждане и гласуване в зала. По темата за парите за отбрана, които отпуска този бюджет, какви политики в сигурността гарантира, както и каква е неговата философия пред медията ни говорят няколко народни представители от парламентарната Комисия по отбрана.
Пламен Манушев: Задължително да стартират проектите за ВВС и ВМС.
С новия бюджет коефициентът при заплащане на военнослужещите се увеличава на 2,3, като се изравнява със системата МВР. За военнослужещите в системата на отбрана това не се предвижда. Но и това число не дава очакваното увеличаване на заплащането. И няма да направи военната служба привлекателна, за да допълним тази огромна липса на военнослужещи от над 5000 човека. Затова трябва да има и други стимули, не само заплащането. Но като философия целият бюджет е по-различен от тазгодишния и с парите, отделени за модернизация на БА, достига 1,66% от БВП. Това гарантира, че средствата няма да се похарчат за нещо друго и че задължително трябва да стартира модернизацията на армията. Вдигането на военния бюджет на 1,6 се предвиждаше да стане чак след 3-4 години. И прогнозата е, че ще достигнем бюджет за отбрана от 2% доста по-бързо от предвиденото за 2024-а г. Но трябва да сме реалисти, защото отделените пари за модернизация са в резултат на много сериозно усилие, при сериозни опоненти, и ако не употребим тези средства тази година, ще обречем БА на съществуване без модерна авиация и без перспектива. Провалим ли двата проекта за модернизация, които и НС ги е гласувало, скоро те няма да се случат. Затова членовете на Комисията по отбрана ще направим всичко възможно да защитим бюджета. Постепенно ще се вдигат и социалните придобивки на военнослужещите, и заплащането им, но в бюджета има перспектива, която е правилна за години напред.
Валентин Радев, зам.-председател на Комисията по отбрана: От 2010 г. не сме имали такъв бюджет.
Проектът за модернизация на СВ беше условието, което лично поставих, за да се приемат и тези за ВВС и ВМС. Но той просто не ни беше даден за гласуване. А що се отнася до бюджета за отбрана, такъв не сме имали от 2010 г. насам, когато беше 1,76% от БВП. Това наистина планирахме да постигнем след 3 г. Но успяхме да го направим сега. Той разчита средствата за нов тип боен самолет и за двата многоцелеви катера. Т.г. се дават 402 млн. лв. към централния бюджет за модернизационните проекти като част от бюджета за отбрана и като процент от БВП. Освен това, правителството нямаше приоритет отбрана в предизборната си програма, нито в управленската. Т.г. обаче в приоритетите за бюджета е записано, че на първо място е образованието, а на второ – отбраната.
Това е политика вече на не едно правителство. Много от тях се стремяха да върнат бюджета за отбрана към модернизацията на армията. И сега имаме всички шансове, защото преди два месеца парламентът гласува средствата от 2,5 млрд. лв. за проектите – до 2021-ва и съответно – до 2022-ра г. Т.е. вече ще гласуваме само международния договор, когато се вземе конкретното решение за закупуване. В проекта е казано точно – за нов тип боен самолет.
А що се отнася до бюджета за отбрана, той е такъв, какъвто го е подготвило Министерството според приоритетите си. Решило е, че му трябват капиталови разходи и инвестиции. Никой не е казал навреме това, което ние в в Комисията по отбрана отстояваме – че най-важни са хората в системата. Т.е. за заплащането им. Ние заявихме, че заплата от 609 лв. не може да мотивира никого. Но това не е заявено в приоритетите на министерството. И то трябва да си носи отговорността. Не може чак на комисия, когато обсъждаме вече предложения бюджет, представителите му да ни обясняват, че трябва да мислим за хората и че средствата не стигат. Има и друг отговор защо за състава са дадени само 1 млн. и 100 хил. И това е, че този проблем не е само на това правителство, а на правителствата от години, дори не и на кабинета на Орешарски само. Защото тези 5500 души, 20% недостигащи в армията, не са от т.г. Но очевидно и военната експертиза от години е поставяла модернизационните проекти преди хората…Затова няма да престана да питам къде бяха генералите, та не посочиха този проблем навреме и за недостига, и за качеството на състава, който влиза в армията. Защото тяхната отговорност е дори по-голяма от тази на политическите кабинети на министерството. Този насложен проблем прозира и в бюджета. Но в парламента дадохме шанс на армията, защото бюджетът на отбраната е единственият, който е увеличен с една трета. В този смисъл нямаме забележка към бюджета. Проблемът е как е структуриран.
Ангел Найденов: Липсват поне 200 млн. лв. за отбрана.
В този момент в бюджета за отбрана ме впечатлява единствено намерението да има целеви средства за финансиране на модернизизацията на армията. Тази хипотеза обаче е под голям въпрос, защото очевидно, че в рамките на следващата година все повече се отдалечава шансът за реализацията на тази модернизация. Причината е, че проектите за модернизиране на ВВС и на ВМС не са финализирани, не са доведени до приключване и не са сведени до конкретно предложение. А тези средства ще останат в рамките на централизирания бюджет, ако не се случат проектите. Те не постъпват автоматично в Министерството на отбраната. Реално бюджетът на МО се завишава с един милион лева и това стана ясно по време на заседанието на Комисията по отбрана. В този смисъл в самия нов бюджет за отбрана няма нищо впечатляващо. И повече от 200 млн.лв. са необходими допълнителните средства за 2017-а г., които не ги виждаме в предложения проект за бюджет в частта му за отбрана. Това, естествено, не ме радва. Но за да не се създават пречки пред приемането на Бюджет'2017 , колкото и лош да смятаме че е, няма да правим предложения от парламентарната ни група между двете му четения по никакви сектори и в никакви комисии.
Мустафа Ахмед: Още една пропусната година за СВ.
За разлика от други години, философията на бюджета за отбрана претърпя развитие. От гледна точка на предизвикателствата, които ни очакват в областта на сигурността, го смятам за недостатъчен. Като държава член на НАТО сме поели ангажимент за достигане на 2% от БВП разходи за отбрана. Затова трябва да отчетем като правилна стъпка увеличаването на военния бюджет общо на 1,66% за следващата година в сравнение с 1,35% т.г.
Като членове на Комисията по отбрана колегите сме подкрепили разумните предложения, свързани с гарантирне на националната ни сигурност.
Но като парламентарна група ще продължим да настояваме да се отделят средства и за модернизирането на Сухопътни войски. Това засега не е направено и се надяваме това да не се отрази сериозно на цялостната ни сигурност. За това се пропуска още една година, тъй като модернизирането на СВ, ВВС и ВМС трябва да се разглежда в един формат, а не на парче. А с модернизирането на СВ гарантираме и сигурността на границата ни.
Настоявали сме и увеличаването на заплащането с изравнен с МВР коефициент да става балансирано и за целия състав, като ще направим необходимите стъпки между двете четения на бюджета. Не може една част от служителите да бъдат забравени. Това е повторение на грешката по отношение на СВ, но по отношение на повишаване на възнагражденията на част от състава.
Освен това, през годините много стопихме средствата за компенсации на военнослужещите, което сериозно се отразява на мотивацията да се избира военната професия и да се остава в нея. А това са обезщетенията за тежката служба и лишаването от определени права. Това е демотивиращо на фона на големия недокомплект в Българската армия, а при екстремни заплахи за националната сигурност демотивацията се превръща в рисков фактор.
Затова е важно и да изравним коефициентите за заплащане на служителите в системата на МО с тези на МВР.