Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

В Народния театър – с поклон към Молиер

[post-views]
В Народния театър –  с поклон към Молиер

След Шекспир – другият връх на европейската култура


23-teatur-1
Екипът на пиесата с режисьора Владлен Александров
Много рядко тази пиеса се поставя в този вид, защото има един пролог, един епилог и 2 големи интермедии, които решихме да изиграем като някакви Брехтови отклонения към публиката с Молиерови коментари „отстрани“. А нашата намеса в текста е осезаема – в интермедиите. Но вътре в него сме запазили конструкцията на Молиер и неговия език. Много малко са нашите „прибавки“- и от мен, и от Ани Петрова, която ми помогна много за сценичния вариант. Композиторът Асен Аврамов – също, за да изтеглим ритмичността на текста. А Молиер е актуален и съвременен. Иначе, нека има атаки срещу постановката. То това е изкуството – да има и съгласни, и несъгласни. Направих представление с моята гледна точка към него, работя го за първи път. В програмата така съм написал „Поклон към Молиер“.
Да не забравяме, че това е последният текст на смъртно болния Молиер. След 4-то представление на спектакъла в ролята на самия Арган в „Пале Роял“ в Париж той умира. Молиер е имал усещане за диалог със зрителя. Той е състояние на духа и театърът в най-чистия му вид, стил и естетика и комичното в най-висшата му форма. Молиер е изключителен-другият връх на европейската драматургия и култура след Шекспир. Любопитно е, че когато единият умира, другият влиза в зрелостта си.  
Другите предизвикателства за сложността и организацията на спектакъла с около 30 актьори с танци и песни. Но най-важното е да се спази жанрът му, да е органично и смешно, „да излезе“ целият му комизъм. И в това тъжно време не ме интересува мнението на хора, които биха искали да изтръгнем от Молиер несъществуващи дълбочини и послания. Защото той е написал един великолепен водевил, фарс, комедия. И го избрахме като контрапункт на времето ни. Но актуалността му отива освен към мнимите болни и към мнимите доктори. И отивам по-напред, защото политическата ни сцена е толкова хипохондрична и болна, толкова са луди някои хора, че са по-големи хипохондрици в стремежа си за власт от нашия главен герой Арган. Така че ако се разпознаят вътре, да са живи и здрави.
Аз давам пълна свобода и обичам да работя импровизационно с тези великолепни комедийни актьори. Актьорът трябва да се чувства като в къщи. С някои от тях сме работили и преди, десетте балетисти са от НБУ, но вижте младият Павел Иванов колко е пластичен и красив. Народният театър имаше нужда от такъв актьор. Дано директорът Мариус Донкин го привлече по-осезаемо в трупата. Всеки театър има нужда от талантливо попълнение и нова кръв.
На сцената на Народния се играят и други два спектакъла на режисьора: „Дългият път на деня към нощта“ и със 150-о представление – „Аз плащам“.

Владлен Александров, режисьор

Имахме актьорско авторство


Необичайният прочит на Молиер, в превод на Кирил Кадийски, сигурно ще  предизвика полемика: е ли Молиер и доколко е Молиер. Но представлението е атрактивно и буди любопитство. Едва ли за първи път в света, но не много често, поне „Мнимият болен“ се поставя с неговите интермедии, които Молиер пише за крал Луи ХІV. Но това е от полза за нас, защото колкото и да е великан Молиер, сюжетът на пиесата едва ли в 21-ви век казва нещо ново на зрителите. А с интермедиите представлението става по-театрално и съвременно.
С режисьора Владлен Александров се работи леко, той е мек към актьора. Дава възможности за актьорско авторство. Това ни резкрепостява и се играе по-свободно и по-леко дори това нелеко представление. Но пък това е текст на Молиер! Тъй като, ако има световна класация, в топ три в драматургията са Шекспир и Молиер, за третото място се спори между Чехов или Ибсен. Но най-великият комедиограф си остава Молиер и всеки, който го познава, има своя гледна точка и очаквания към поставяне на текстовете му.
Добре е, че на сцената се срещат различни поколения в театъра. Имаме много добри млади актьори. Павел Иванов е с втора роля след „Лунатици“. Смятам го за „мое“ откритие – танцува, пее, универсален е. 

Михаил Петров, актьор

Човешките страхове са вечна тема


Ролята е предизвикателство, защото в представлението има „игра в играта“- малко Брехтов елемент. А пиесата е за това, че страховете на хората, когато се фокусират върху тях, ги правят малко луди  и неоправни в живота. Какъвто е и героят на Георги Мамалев. Това е вечна тема. Всеки от нас има някакви страхове. Но ми  се ще да изградим обществото си, което да добие смелост, да успее да каже нещо – докога ще търпим такъв живот. Ще съм доволна, ако това се разбере от спектакъла.  

Албена Колева, актриса

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани