Мъглата е опасен враг на хората, които се движат по пътищата или летят със самолети. За тази цел се създават системи за безопасност, които да повишат видимостта на пътя, на кръстовищата, на жп прелезите или на летищата, когато върху тях се спусне гъстата и лепкава мъгла, и на практика ликвидира видимостта. По-опасното от гъста мъгла е комбинацията мъгла и дъжд.
Все още по пътищата не можем да се движим по показанията на приборите в автомобилите. Дори и най-модерните самолети, оборудвани със системи за кацане и излитане при силно влошени условия, също предпочитат хубавото слънчево време и видимостта на километри напред. Много често на големите пътнически самолети не се разрешава излитане или кацане заради мъгла, независимо че те са оборудвани със съответната апаратура.
Природата създава понякога много тежки условия за пътуване и летене. Затова човекът прибягва до технологиите, които в редица случаи могат да намалят риска до много висока степен, без, разбира се, да се изключва човешкият фактор, който в крайна сметка се оказва решаващ.
Система с лазерни лъчи за пътна сигнализация и обозначаване на опасности представиха в Информационния център на Министерството на отбраната група италиански компании, които работят в сферата на сигурността по пътищата и летищата. На събитието бяха поканени представители на МО, МВР, бизнеса. Девизът на производителите на системата е „Без повече жертви на пътя“.
Всички знаем прекрасно, че всяка година хиляди хора загиват поради небрежност при шофиране в мъгла, чести сблъсъци отзад между движещи се моторни превозни средства „на“ и „извън“ пътя, както и
удари в дървета, стълбове
парапети на мостове, на кръгови кръстовища и събаряне на заграждания. При гъста мъгла фаровете на автомобила не са достатъчни. Видимостта намалява дотолкова, че шосето сякаш изчезва! Мъглата е най-опасният враг за безопасността на движението и по шосетата, и в авиацията. Тя е не по-малко опасна и за пешеходците, и за полицаите на пътя. За съжаление за това има не малко доказателства особено през зимния сезон.
Системата представена от италианците се нарича LaserAid и е уникална ефективна система за контрол върху ситуацията даже и при силно намалена видимост. Тя попада в групата системи за пътна сигнализация и нейните устройства обозначават пътищата двуизмерно (2D) или триизмерно (3D) по ясен и видим начин, който осигурява безопасност на движението при намалена видимост.
Благодарение на специалните си характеристики, светлинните лъчи на системата LaserAid пресичат гъстата мъгла и проливните дъждове, без да се получава размиване или объркване на посоките. Системата
осветява елементите
представляващи опасност на пътя, за да могат водачите да виждат края на пътя, кръговите и обикновените кръстовища, и строителните обекти, като ги известява и ги насочва в мъглата. Тя увеличава видимостта на пешеходните пътеки, на пистите на летищата и площадките за хеликоптери, както и на всякакви други локации.
LaserAid е модулна система, чийто мащаб може да се променя. При извънградските пътища обозначава края на пътя и осигурява светъл коридор за движение в мъгла. На магистралите очертава, определя и осигурява видимост на загражданията.
При нормални условия (без мъгла) устройствата LaserAid осветяват края на пътя, осигурявайки ясна видимост даже и при липса на улично осветление, като едно осветително тяло консумира едва няколко вата. При гъста мъгла или проливен дъжд устройствата на системата гарантират по-висока пътна безопасност, като осветяват границите на пътя и създават истински светли коридори.
Те могат да се настройват
да работят при липса на мъгла, при слаба и средна мъгла. На магистралите създават светли коридори, които насочват водачите и им осигуряват безопасност в мъглата, като очертават ясно поставените заграждания.
Устройствата LaserAid се самозахранват и са допълнени със светлоотразители. При гъста мъгла те обезопасяват пешеходните пътеки. Създават светлинни коридори, които се активизират с натискане на бутона, превеждат пешеходците и отдалече предупреждават водачите за преминаването им.
На кръговите кръстовища се поставят един или няколко скенера LaserAid. При ясно небе те осветяват и обозначават целия периметър на кръговото кръстовище, като го правят видимо отдалече, и то при много ниска консумация на електроенергия. При гъста мъгла LaserAid създават светлинен конус, видим от голямо разстояние, който сигнализира за приближаващата опасност. Той се проектира и върху пътните знаци на кръстовището, които не са видими.
В условия на гъста мъгла има много загинали полицаи, върху които връхлитат движещи се с висока скорост моторни превозни средства, защото не са ги забелязали поради
намалената видимост
на съществуващите предупреждения като лампи, фенери и др.
Мобилните устройства LaserAid ограничават пътните произшествия и показват къде са ремонтните участъци, като се насочват в посоката на идващите МПС и правят знаците и аварийната сигнализация ясно видими.
Както вече стана дума, даже и когато са оборудвани със сложни бордови системи, при намалена видимост на много самолети се отказва разрешение за приземяване поради причини, свързани с безопасността. Устройствата LaserAid, монтирани в краищата на пистите, се активират при гъста мъгла, като създават светъл коридор, който се вижда ясно от до 3 км надморска височина и насочва пилотите при приземяване.