Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Посланик Петър Воденски: Турската армия и служби вече не са това, което бяха

[post-views]
Посланик Петър Воденски: Турската армия и служби вече не са това, което бяха

22 - PETYR VODENSKI– Г-н Воденски, какво предвижда промяната в Конституцията за превръщането на Турция в президентска република, след като турският парламент стартира дебатите по нея? 
– Ердоган би желал чрез нова конституция да превърне Турция в президентска република, с много широки пълномощия за президента (т.е. за себе си, защото той се вижда в ролята на бъдещия президент). Иска той да е начело на изпълнителната власт, едновременно запазвайки мястото на шеф на партията; той да назначава вицепрезидента и министрите, да назначава и отстранява високопоставени бюрократи, да назначава половината от Висшия съвет на съдиите и прокурорите. А от 2019 г. да е оправомощен да издава укази, да има право да обявява извънредно положение. Предложените поправки предвиждат също да бъдат разширени пълномощията му да помилва осъдени, като ще е необходим гласът на 400 депутата (от общо 600) за стартиране на наказателно производство срещу него. За да се приемат тези поправки, е необходимо квалифицирано мнозинство в Меджлиса, с което Ердоган, поне засега, не разполага.

– Каква е позицията на отделните партии в парламента?
– Освен на депутатите от своята Партия на справедливостта и развитието Ердоган разчита на подкрепа от страна на отделни депутати от националистическата ПНД. Опозиционната Народно-републиканската партия е против предоставянето на такива огромни пълномощия на президента особено в случай, че не се предвиди работещ механизъм за контрол върху него. Прокюрдската Демократичната партия на народите по принцип би приела промени в конституцията, но само ако в тях се предвидят права за кюрдското малцинство.
Ердоган има две възможности – или да получи чрез различни методи гласовете на още депутати в парламента и да преправи конституцията в този орган, или да отиде на референдум. И двете опции крият определени рискове. 

– Какво е състоянието на службите за сигурност и на армията с чистката след опита за преврат?
– След опита за преврат от 15 юли според различни данни поне 85 000 държавни служители са били отстранени от длъжност, 96 000 са обявени за „заподозрени“, а 40 000 са арестувани. Броят на отстранените съдии и прокурори е близо 5000. Десетки турски офицери, работещи в Брюксел, както и в различни щабове на НАТО, са отказали да се завърнат в Турция и са поискали политическо убежище, след като са видели как е било постъпено спрямо техни колеги, които са се завърнали в страната. Някои висши дипломати също са отказали да се върнат, защото са научили, че техни колеги са били закарани в Турция буквално „в чували“.
Очевидно, на практика това е „чистка“ в държавния апарат, включително в армията и службите за сигурност, което поне за момента ги отслабва. Примери за това са редицата сериозни терористични актове в Турция (поне 13 само за времето след обявяването на извънредно положение). Какво да кажем за бруталното убийство на руския посланик, и то по време на откриване на официална изложба в центъра на Анкара? Явно турската армия и турските служби вече не са това, което бяха, което не е добре и за България. За нас е важно да имаме един стабилен съсед, защото нестабилността „в двора на комшията“ винаги може да доведе до проблеми „и в нашия двор“.

obama-telefon-erdogan– Колко фронта отвори президентът Ердоган и до какво ще доведе това?
– Ердоган трябва да се бори едновременно на 3-4 фронта. Единият е в Сирия, където част от кюрдите, подпомагани с логистика от САЩ, воюват срещу ИДИЛ, а най-вероятно в замяна им е обещано образуване на някаква държавност. Това е смъртна опасност за Турция, тъй като една кюрдска държавност на границата й неминуемо ще подклажда апетити за подобно нещо и за кюрдите в Турция. Анкара няма друг полезен ход, освен да се опита с всички средства – дипломация, политика, военна намеса – да предотврати подобно развитие. 
Друг фронт са кюрдите в самата Турция. Когато Ердоган бе министър-председател, той стартира преговорен процес с тях с нелоши резултати, чрез компромиси и от двете страни. Впоследствие Ердоган прекрати преговорите, а това доведе до увеличаване на терора от страна на кюрдската ПКК срещу полицейски и военни обекти в големите градове. А извънредното положение не доведе до прекратяване на терористичните актове.
Третият фронт е срещу собственото си население – представители на интелигенцията, учители, университетски преподаватели, журналисти и т.н. Обвиненията към тях са, че са привърженици на Гюлен.
И четвъртият фронт е срещу САЩ, ЕС и други страни и организации, които отказват да възприемат „демокрацията“ на Ердоган и използваните от него методи за справяне с вътрешнополитическите проблеми.
Опитът от други страни показва, че рано или късно, подобни действия не водят към стабилност, а както е по законите на физиката –  (крайното) действие предизвиква равно по сила (крайно) противодействие.

– Как турската дипломация ще изиграе картите си в отношенията с ЕС?
– Турция разчита на рекета спрямо Европа с т.нар. бежанци. За момента тя е в състояние да контролира този поток от мигранти, да ги държи на своя територия, като в замяна иска визови облекчения за своите граждания при пътуване в страните от ЕС, финансова подкрепа за издържането на мигрантските лагери, а също „специални стандарти“ за нея по отношение на законодателството за демократичните човешки права и свободи. Оправданието на Ердоган е, че в Турция има терористични актове и затова тя не би могла да имплементира в пълен обем европейското законодателство в тази област, защото това би попречило в борбата с тероризма.

– А бъдещето на отношенията на Анкара със САЩ и с Русия?
– С Русия бяха намерени „допирни точки“ в интересите, което послужи за нормализиране на отношенията след свялянето над Сирия на руския самолет и санкциите, които Путин наложи на Турция. Засега интересите на двете страни съвпадат по отношение необходимостта от прекратяване на войната в Сирия и вкарването на проблемите там в полето на преговорите. Икономическите интереси също не са за пренебрегване – Турция има голяма изгода от руските туристи, от контрактите в Русия за турските строителни фирми. А Русия  – от „Турски поток“, особено предвид факта, че за Путин енергийните доставки са въпрос както на икономика, така и на геополитика.
Очакванията по отношение на САЩ са, че с идването на власт на новоизбрания президент Тръмп и неговата администрация най-вероятно също ще бъдат потърсени пътища за нормализиране на отношенията.

– Ще се превърне ли базата в Инджирлик в инструмент за натиск на Анкара върху партньорите й от  НАТО?
– Не очаквам някакви резки движения от страна на Турция по повод базата в Инджирлик.

– Какво е състоянието на турската икономика и как то ще влияе върху ходовете на управляващата партия?
– Редица години турската икономика се развиваше положително, дори – много положително. Но, особено след опита за преврат, тази тенденция се промени. Темповете на развитие се забавят и рязко се обезценява турската валута.
Негативните тенденции в икономиката засягат главно дребния и средния капитал в страната, а това са изключително досегашни привърженици на ПСР. Това би могло да доведе до намаляване броя на гласовете за Ердоган при бъдещи избори, или референдум.

– Как ще се развият нашите отношения с Турция на Ердоган? 
– За нас Турция е много важен съсед и ние би следвало да развиваме отношенията си на равноправна основа. За съжаление, напоследък сме свидетели на намеса в нашите вътрешни работи. Как да окачествим по друг начин периодичните публични изказвания на Ердоган за „скъпите на сърцето му“ територии на Османската империя, сред които и Кърджали, а също и „докъдето стигнем” („варана кадар“ на турски)? Как да окачествим публикациите в турския печат, че една определена политическа партия в България се финансира от Анкара чрез сина на Ердоган? Или информациите, че служители на турския Диянет (структура в турското правителство, занимаваща се с религиозните дела), изпратени на работа в България, са натоварени със задача да докладват за гюленистки настроения сред мюсюлманите у нас? Или пък информациите, че в открадната в български курорт кола с турска регистрация са намерени лични карти на служители на турските специални служби, които, очевидно, са пътували инкогнито в страната?
И ще повторя: отношенията ни би следвало да развиваме на равноправна основа без намеса във вътрешните работи.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани