Преди два дни се откри на 70-ото юбилейно издание един от най-авторитетните кинофестивали в света – в Кан. Два български филма са сред 18-те, които ще се състезават за „Златна палма“. В конкурса „Особен поглед“ са селектирани „Посоки“ на Стефан Командарев и копродукцията на Германия, България и Австрия „Уестърн“.
„Посоки” е модерно построена съвременна драма, сглобена от 6 различни случки в 6 софийски таксита в рамките на 24 часа. Съсценарист на Стефан Командарев е младият драматург Симеон Венциславов. Оператор е наложилият се с няколко успешни филма също млад оператор Веселин Христов („Жажда”, „Пеещите обувки”). Сюжетите са за реални проблеми и дори абсурди на днешната българска действителност. Обединява ги една смърт, която ще даде шанс за нов живот. Таксиметровите шофьори са водещите персонажи, а те са сред най-достоверните свидетели на всекидневния живот, включително и от тъмната му страна. Някои от тях стават своеобразни психолози и терапевти, дори спасители, други са агресивни в поведението си, трети – жертви на житейските изненади. Всички те са част от истинския живот, както и техните разнообразни клиенти. Пъстра, достоверна, убедителна картина на днешното българско общество. Редуват се драматични и комични епизоди от нощна София.
Участват едни от най-популярните български актьори – Асен Блатечки, Васил Василев – Зуека, Юлиян Вергов, Васил Банов, Герасим Георгиев – Геро, Иван Бърнев, Стефка Янорова, Николай Урумов и други. Няма музика, писана за филма, а звучат мелодии от радиото в такситата. С „Посоки” българското кино се завръща в официалната програма на Кан след почти 30-годишно отсъствие. Ума Търман е председател на журито в конкурсната програма „Особен поглед“. Наградите ще станат известни на 27 май.
На журито на фестивала тази година председател е Педро Алмодовар, а румънският режисьор Кристиан Мунджиу е председател на журито за късометражни филми. Доминира политизираното кино – и в конкурсните програми, и извън тях. Специална прожекция има „Неудобното продължение“ на Ал Гор, продължение на документалния му филм за глобалното затопляне „Неудобната истина“. Зрителите ще видят и режисьорския дебют на Ванеса Редгрейв „Морска скръб“ – за историческия контекст на днешната мигрантска криза. Клод Ланцман се завръща след „Шоа“ от 1985-а с новия си „Напалм“, документален филм за Северна Корея, а Реймон Депардон е за първи път на фестивала с „12 дни“, заснет в психиатрична клиника.
Сред режисьорите, които ще се борят за „Златна палма“, са унгарецът Корнел Мундруцо с бежанската си драма „Луната на Юпитер“ и „120 удара в минута“ на Робин Кампило за кризата със СПИН.
Фестивалът в Кан се откри с прожекция на филма на френския режисьор Арно Деплешен „Призраците на Исмаел“ с участието на Матийо Амалрик, Марион Котияр и Шарлот Гензбур. Разказ за режисьор, чийто живот се обърква след появата на негова стара любов.
За наградата „Златна палма“ с новите си филми ще се състезават Андрей Звягинцев („Нелюбовь“), Фатих Акин, двукратният носител на „Златна палма“ Михаел Ханеке с драмата Happy End, където събитията се развиват на фона на европейската мигрантска криза. С амбиции са и френските режисьори Жак Дойон („Роден“) с Венсан Лендон в ролята на Огюст Роден. Мишел Азанависиюс с Le Redoutable – филм, посветен на част от живота на Жан-Люк Годар. Представени са и Франсоа Озон, британската режисьорка Лин Рамзи, гръцкият режисьор Йоргос Лантимос. В The Beguiled на София Копола участват големите имена – Колин Фарел, Никол Кидман, Ел Фанинг и Кирстен Дънст. По време на Гражданската война в САЩ ранен войник е спасен в момичешки пансион.