Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Полковник доцент д-р Димитър Караджинов: Обучаваните във „Г.С. Раковски“ са предимно млади и амбициозни хора

[post-views]
Полковник доцент д-р Димитър Караджинов: Обучаваните във „Г.С. Раковски“ са предимно млади и амбициозни хора
Favicon_File

Венцислав Жеков

16-КараджиновПолковник Димитър Караджинов е декан на Факултет „Командно-щабен“ при Военна академия „Г. С. Раковски“. По думите му учебните програми постоянно се актуализират, защото се търси съизмеримост със средата за сигурност и се съблюдава необходимостта от точно определени кадри. 

– Г-н полковник, как отчитате до момента предходната учебната година във факултета, какво ще отразите в анализите?
– Предишната учебна година беше изключително успешна и ползотворна не само по наше мнение. В професионално направление „Военно дело“ обучавахме“ слушатели и студенти – в професионално направление „Национална сигурност“. Провеждахме и обучение в курсове за следдипломна квалификация. Проведохме общо 34 курса с 293 обучавани и обучихме, а сега през есента завършват 223-ма студенти. Първа смяна вече завършиха,  втората смяна завършва в началото на ноември. През годината обучавахме 27 докторанти, като от тях 7 защитиха дисертация. Общото количество на обучаваните слушатели, студенти и докторанти, както и специализанти е 961 души.

– Какви изводи си направихте?
– Анализът на учебната година ни дава убеждението, че се движим в правилната посока. Трябва обаче да отбележа, че пред нас има и много предизвикателства.

– Споделете какви са тези предизвикателства?
– Основните предизвикателства пред факултета са свързани с това, че обучаваме хора в двете професионални направления –„Военно дело“ и Национална сигурност“. Разбира се, за нас е предизвикателство и голямото количество курсове за следдипломна квалификация, в това число и на английски и руски език с чуждестранни обучавани. Усъвършенстваме учебните планове и програми.

– Какво Ви предстои през новата учебна година?
– През новата учебна година ни предстои първо основен и задълбочен преглед на основните учебни планове и програми. Това е свързано както с насоките, които са ясно очертани пред военнообразователната система, така също и с промяната в средата за сигурност и политиката за сигурност на ЕС.

– Какви са приоритетите за развитие на военнообразователната система?
– Това са и наши приоритети и те са свързани с осигуряване на по-тясна връзка на военното образование с практиката в сферата на сигурността и отбраната, както и с утвърждаването на лидерски модели  за обучение и възпитание.

– Как привличате интереса на цивилните студенти да се обучават при вас?

16-обучение
Все повече цивилни служители проявяват интерес към специализирано обучение във военната ни Алма матер.Фото Иван Иванов

– Обучаваме студенти по няколко магистърски програми. В направление „Национална сигурност“  имаме шест магистърски програми.

– Как се подбира преподавателският състав, какви експерти са те, къде са специализирали?
– Ако трябва да бъда откровен, изпитваме известен недостиг на преподавателски състав, особено на офицери. Така че едно от предизвикателствата пред нас е попълването на факултета с млад преподавателски състав, като се стремим, разбира се, да запазим и приемствеността, и традициите в образование тук.

– Какъв е профилът на обучаваните във вашия факултет?
– Обучаваните са предимно млади и амбициозни хора, които искат да се развива в направление „Национална сигурност“.

– Колко актуални са учебните програми?
– Това е основен приоритет пред нас – постоянното актуализиране на учебните програми и синхронизирането им с потребителите на кадрите. Всички учебни програми са предварително съгласувани с потребителите на кадри, които биват канени, а също и представители на бизнеса. Организираме срещи и конференции, на които тези въпроси се разискват.

– Как са разработени тези програми, каква  експертиза ви е нужна, за да бъдат разработени те?
– Програмата от професионално направление „Военно дело“ се разработва с непосредственото участие на потребителите на кадри – от видовете Въоръжени сили и Съвместното командване на силите. За всяка една от специалностите в това направление има отговорници на специалността, които осъществяват непосредствената комуникация и взаимовръзките между потребителя на кадри и Военната академия. След завършване на обучаваните всяка година се провежда анкета. Така се установява съответствието между очакванията на обучаваните и това, което получават реално. Ние следим тяхното развитие и на базата на отзивите от техните командири успяваме да се ориентираме в това, дали нашите програми са актуални, или е необходима някаква промяна.

– По този начин ли се актуализират програмите за обучение?16- лого
– Българската армия през последните години натрупа огромен опит с участието си в мисии и международни учения. Опитваме се този опит да го въвеждаме в обучението, като каним експерти от войските, които да изнасят лекции и да провеждат занятия. По отношение на студентите също се провеждат анкети  и програмите се разработват с участието на конкретни ведомства, в чийто ресор са направленията. Една добра атестация за нас е, че след завършването на студентите една доста голяма част записват докторантура при нас.

– През завършилата учебна година имаше доста учения, в които Българската армия взе активно участие, факултетът участва ли в някое от тези учения?
– През годината участвахме в съвместни учения с Румъния. Предстои румънски представители да участват в наши учения през следващата 2018 г. Имаше наши представители и в учението Saber Guardian 2017.

– Прегледът на учебните планове и програми всяка година ли се прави, или е инцидентно, или пък е свързано с определени цели и задачи?
– Учебните програми се актуализират постоянно, това е един непрекъснат процес. Динамиката на средата е голяма, променят се формата и методите за водене на военни действия и това изисква от нас тези промени в учебното съдържание. Миналата година беше направена програма в учебния план, като преди това бяха отчетени някои слабости досега. Извършва се промяна на времето за провеждане на учебния стаж и се даде повече време са разработването на дипломните работи.

 – Как се съизмервате с подобни обучителни звена в академии от съюзническите армии?
– Това е едно от направленията ни в сътрудничеството. Това е не само по линия на участието ни в учения, но и във връзка със запознаване с плановете и програмите на други и сродни  учебни заведения. Ние имаме сключени договори по програма „Еразъм“ с Румъния, Полша, Португалия и Словакия. Имаме съвместни програми като „Международна логистика и транспорт“ на френски език.

Фокусът
„Целта е да се постави военното образование в конкурентна среда както по отношение на гражданското образование, така и в международен план. Това ще стане с активно участие в националния и международния научен обмен. Фокусът е също и към разкриването на нови атрактивни и перспективни специалности и предлагане на образователни услуги на английски език, както и развитие на военната наука в областта на сигурността“.

Нова магистърска програма
През новата учебна година се разкрива нова магистърска програма – „Сигурност и противодействие на радикализацията и тероризма“. Преподавателите се опитват и до голяма степен успяват  в начинанието си обучението на студентите да бъде пряко свързано с бизнеса. Целта е потребителите на кадри да бъдат обвързани с това, което се предлага като обучение на студентите.
Това сътрудничество се стремят да го развиват, защото е от взаимен интерес и качеството на обучението зависи от това, как се реализират техните кадри. Така че реализацията на студентите е един от атестатите за
качеството на  обучението във факултета.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани