Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Favicon_File
Търсене
Close this search box.
Коридор №8: Транспорт, икономика, но  и геополитика

IMG_4558С наближаването на българското европредседателство от първи януари 2018 г. един от основните му приоритети – даване на европейска пътна карта на държавите от Западните Балкани, все повече осветява и мечтания и изстрадан инфраструктурен проект – Коридор № 8. През годините разговорът за него ту затихваше, ту се засилваше, естествено, не само заради необходимостта от средства за изграждането му. Геополитическите интереси в региона винаги са били разнопосочни. Надяваме се обаче, че този път вятърът духа в платната на държавите от региона и всички ние ще имаме шанс да видим свързването на Черно и Адриатическо море. От Варна до Дуръс – този проект може да обедини усилията на повечето правителства в региона, за което все по-ясно става, че ще бъдат подкрепени от Брюксел. Защото той е не само икономика и транспорт, но и геополитика, и национална сигурност.
По темата възможен ли е и кога този проект и каква врата ще отвори и на България Коридор № 8 разговаряхме с няколко народни представители.

Скопие да използва 70-те милиона евро
Джема Грозданова, председател на Комисията по външна политика

На 12 юли т. г. в италианския град Триест се проведе Среща на върха по темата за Западните Балкани. Събитието бе част от инициативата „Берлински процес”, която цели европейската интеграция на страните от региона. Това е икономическата подкрепа за една европейска пътна карта.
България има пряк интерес в четири от определените за финансиране проекти. По-конкретно, това са железопътната връзка с Македония; газовият интерконектор и железопътната връзка със Сърбия, както и рехабилитацията на навигацията при Джардап.
От особен интерес за нашата страна е финансирането на Коридор № 8, който би позволил свързването на България и Албания през Македония с пряка железопътна транспортна връзка – от Черно до Адриатическо море. Конкретно, по този начин страната ни би получила излаз на албанското пристанище Дуръс. 
Железопътната линия се явява важна алтернатива на пътя „Егнатия одос”, който преминава през Северна Гърция. Блокадите по българско-гръцката граница нарушават нормалното транспортиране на стоки към гръцките пристанища. Това води до огромни щети за икономиката на България и за българските превозвачи в частност. 
В тази връзка е целесъобразно да се настоява пред властите в Македония да използват одобрените за страната им средства за ускоряване изграждането на железопътната линия София–Скопие като част от Коридор № 8. Бенефициент на финансирането е Македония  със средства от Европейската банка за възстановяване и развитие на стойност 70 млн. евро.

Инфраструктурата е част от националната сигурност на държавите
Петър Кънев, председател на Комисията по икономическа политика и туризъм

За региона ни Коридор № 8 е най-важният транспортен коридор, който свързва Черно море и чрез Адриатическо море – със Западна Европа. Но, за съжаление, от 15-тина години, откакто съм в политиката, и от 12-ина – в парламента,  го слушам като намерения, но нищо „не е мръднало” и съществува само в политическите намерения и говорене.  Дотук, откакто помня, Коридор № 8 все си оставаше като политическа дъвка. 
А осъществяването на този проект е супер важно за България, защото ни отваря големия успореден път на Пътя на коприната. Защото през Азербайджан, Грузия, Черно море и нашето пристанище директно се отваря пътят към страните от региона и Западна Европа. И колкото и да звучи странно, че го казвам, в момента за осъществяването на този проект повече разчитам на Европейския съюз и на решенията, които ще се приемат за инвестиции в инфраструктура в страните от Западните Балкани във връзка с домакинството ни и българското председателство на Съвета на Европейския съюз. И много разчитам, че най–накрая нещо ще се осъществи реално.
IMG_0284Тоест, освен политическа пътна карта, трябва да се подкрепи и икономиката в региона на Западните Балкани, а това най-добре става чрез развитие на инфраструктурата. Чухме какво каза в словото си при посещението си през седмицата в българското Народно събрание председателят на Европарламента г-н Антонио Таяния‚ че за Западните Балкани няма позиция „ако”. 
Защото положението е „или–или”: или Европейският съюз „стъпва” в региона и приобщава региона към себе си, или влизат ислямисти и джихадисти с лош за народите тук краен резултат. И г-н Таяни наблегна точно на това. 
Защото Коридор № 8 е въпрос не само на икономика, но и до голяма степен геополитически проект. В този смисъл той е част от сигурността на региона.

Да бъдем последователни в политиката си по проекта
Росен Иванов

Една от горещите теми по време на българското председателство на Съвета на Европейския съюз е евроинтеграцията на страните от Западните Балкани. Тя е пряко свързана с изграждането на инфраструктурата на региона и конкретно – с изграждането на Коридор № 8. Темата се дебатира от всички патриотично настроени хора, доколкото ще свърже по естествен път страните ни. България наистина има интерес от него, защото Коридор № 8 ще преминава от Варна през София и Скопие до пристанището на Дуръс в Албания. 
Това ще е не само транспортен коридор, но и възможност за по-близка духовна връзка между гражданите от двете страни на границата. Много от тях в Македония са вече и с българско гражданство. Различни процеси са навързани в логичен порядък и всичко, което се случва в региона, е важно за нас.
И от премиера г-н Борисов, и от страна на министерството на транспорта беше потвърдено, че ще се инвестират определени средства в железопътна и пътна инфраструктура.
Като завършен проект от Коридор № 8 имат интерес повечето балкански държави. Има известен натиск срещу осъществяването на проекта и от страна на Гърция, и от страна на Сърбия, и от страна на Русия, но това е очаквано. Защото интересите на Балканите обичайно са разнопосочни. Но сега имаме огромен шанс нещата да се получат. И при съдействието на македонската и на българската страна проектът да се осъществи. Това може да се ускори и заради такъв „страничен” факт, като признаването на българското малцинство от албанския парламент. Надяваме се до 2020 г. проектът да бъде завършен.
Що се отнася до т.нар. Берлински процес, по същество това са предприсъединителни фондове, с които Европейският съюз стимулира икономическото развитие на региона на Западните Балкани. Това са субсидии, които да изравняват стандартите на живот в западноевропейските държави с другите европейски страни. 
Наистина нека сме реалисти и на малки стъпки да осъществим развитието на региона и постепенното му приобщаване към Европейския съюз. Дано сме последователни в политиката си за изграждане на Коридор № 8.

Share

Най-ново

Единична публикация

Избрани