Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.
Рали Дакар – 4 етап

rali_dakarПилотът на Peugeot и легенда на WRC Карлос Сайнц спечели юбилейното 40-о издание на най-трудното състезание за човек и машина – рали Дакар, а малко над половината от всички екипажи успяха да достигнат финала в аржентинския град Кордоба. За изминалите две седмици испанецът записа две етапни победи като така изпревари легендата на Формула 1 Джаки Икс по брой етапни успеха на Дакар. Сайнц поведе в генералното класиране още в началото на втората седмица от маратона. Пътят на испанеца бе разчистен от двете леки катастрофи на съотборника му Стефан Петерханзел, които обаче му костваха над час изоставане. През изминалите две седмици Сайнц бе един от най-постоянните пилоти, който не поемаше излишни рискове, но и не се натъкна на съществени технически проблеми. Най-голямата му уплаха дойде може би в 12-ия етап, когато от нерви той повреди скоростния си лост и трябваше да измине последните си 15 километра от етапа на трета скорост. За Сайнц това е втората победа на Дакар след успеха си през 2010-а. В предишните си три участия на офроуд надпреварата с Peugeot Сайнц не успя да финишира, но четвъртият му опит се оказа най-успешен. Освен Петерханзел, другият основен претендент за победата на Peugeot Себастиан Льоб напусна надпреварата още в петия етап, след като попадна в пясъчна фуния, изгуби значително време, а неговият навигатор Даниел Елена се контузи, което бе основната причина за оттеглянето им. Най-голямата заплаха за „дрийм тима“ на Peugeot бе от пилотите на Toyota. Двукратният победител на Дакар Насър Ал-Атия в крайна сметка финишира втори, а последното място на подиума при автомобилистите зае съотборника му Жиниел де Вилие. Крах претърпяха състезателите на Mini X-Raid, като в топ 10 попадна само един от пилотите им – Якуб Прижигонски (5-а позиция), а повечето им фаворити отпаднаха от състезанието. Рали Дакар 2018 пък бе последното издание на френския конструктор Peugeot, които след няколко години на доминация прекратяват спортната си кампания на рали маратона. Като основна причина за решението си френските специалисти изтъкват новите правила, които затрудняват автомобилите със задно задвижване.

Световният шампион на Дакар при мотоциклетите Матиас Валкнер донесе рекордната 17-а поредна титла на австрийския си конструктор КТМ. Самият той сподели, че без сериозна доза късмет това е нямало да се случи. Най-близкият конкурент на Валкнер финишира с 16 минути изоставане – Кевин Бенавидес с вечния конкурент на КТМ – Honda. До овациите си Валкнер стигна със само една етапна победа за двете седмици на Дакар, но точно тя му отвори преднина от 39 минути, когато повечето фаворити се изгубиха заради трудната навигация в последния ден на територията на Боливия. Неговият път до първото място на Дакар бе улеснен от отпадането на миналогодишния шампион Сам Съндърланд (КТМ), Адриен ван Беверен (Yamaha), Хоан Бареда (Honda). „Предпоследния ден бях адски изнервен, защото етапът беше много дълъг и знаех, че зад мен всички ще се опитат да ме настигнат като луди“.

Най-оспорваната категория на рали Дакар 2018 бе именно при камионите. Големите машини създадоха една от най-интересните ситуации в генералното класиране на офроуд маратона като два дни преди финала, след преминати над 7 000 километра, разликата между двамата фаворити бе само 1 секунда. В предпоследния етап обаче в огромната застрашителна машина на Iveco се появиха технически проблеми със скоростната кутия и Федерико Вийагра бе принуден да напусне Дакар точно, когато бе най-близо до дебютната си победа. Така успехът отиде в ръцете на Едуард Николаев с Kamaz за втора поредна година и за общо трети път в кариерата му. Руският му конструктор пък вече има 14 победи от последните 18 издания на Дакар. Отпадането на Вийагра позволи на беларусинът Серхей Вязович да заеме втората позиция – на приблизително четири часа зад Николаев, но въпреки това на второто стъпало на подиума в аржентинския град Кордоба. Съотборникът на Николаев – Айрат Мардеев допълни топ 3.

Най-ново

Единична публикация

Избрани