TR-X ще се брани с лазерно оръжие
Компанията „Локхийд Мартин” представи пред репортери намеренията си за производство на разузнавателен самолет от следващо поколение. Новият въздушен шпионин, наречен TR-X, ще замени легендата U-2, чийто пръв полет е още от 1955 г., съобщиха информационните агенции. Въпреки безспорните качества на ветерана, доказал се и през Студената война, военновъздушните сили на САЩ замислят неговото пенсиониране през 2019 г. и замяната му с по-нов образец летателна машина.
От „Локхийд Мартин” коментираха, че компанията ще предложи новия TR-X, чиито възможности са в процес на развитие, като приемник и продължител на качествата на U-2. Целта е новата машина да постигне способности за полет на още по-голяма височина и за изпълнение на широк набор от разузнавателни и наблюдателни мисии. Стремежът на производителя е TR-X да може да служи в редовете на американските ВВС в продължение на десетилетия подобно на предходника си.
На външен вид TR-X ще прилича на U-2. Двигателите ще са също добре познатите от предходника „Дженерал илектрик” F118, подобна ще е и товароносимостта. Концепцията е за въздухоплавателно средство за наблюдение, предназначено да лети на височина от 70 000 фута, или над 21 000 м. От компанията производител обявиха, че търсят увеличение на мощността и подобряване на охлаждането, за да инсталират нови сензори, електронни системи за война и по-модерна свързочна система, способна да комуникира с изтребители от четвърто и пето поколение. В бъдеще самолетът може да бъде оборудван и с лазерни оръжия за защита.
Засега обаче американските ВВС не се ангажират с TR-X или с други концепции от ново поколение на базата на U-2, коментира пред медиите генерал-лейтенант Робърт Ото от разузнавателното управление на стратегическото командване на САЩ. По думите му в момента командването просто не разполага с ресурсите, за да поддържа две платформи за разузнаване от голяма височина – U-2 и безпилотния Global Hawk на „Нортроп Груман”, както и да разработи нова концепция. Както U-2, така и Global Hawk имат качествата да се ползват през 20-те години, а вероятно и през 30-те, и дори 40-те, изтъкна Ото. В момента ВВС на САЩ обновяват Global Hawk с нови способности. Въпросът според мен е, че нямаме пари, за да си позволим две платформи за разузнаване от голяма височина, призна американският генерал.