Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Смъртта на Византия ражда православните „войни“

[post-views]
Смъртта на Византия ражда православните „войни“

1През 1451 г. на османския престол се възкачва султан Мехмед II Фатих. Още през април 1453 г. започва залпът срещу столицата на загиваща Византия.  Артилерийски обстрел засипва Константинопол. 150-хилядна османска армия обсажда града. 7000-те защитници се съпротивляват твърдо, но не могат да отблъснат многократно превъзхождащия ги противник. 
На 29 май в уличните боеве загива и самият владетел – последният император на Византия – Константин XI Палеолог. Той е разпознат впоследствие по червените си ботуши. Това е само една част от символите, с които са разполагали византийските василевси. Само и единствено те са имали право да носят червени обувки, нещо, което в по-ново време си позволиха някои папи на западната – Католическа църква. 
Примерът обаче е показателен, дори и самият посредник между Бог и човечеството – императорът, излиза по улиците на столицата си, за да защитава града на Богородица. Уви, съдбата е предопределена, загива и той, загиват и символите. Градът – един от символите на Византия го има, но вече не е столица, не е богохраним град, а се превръща в столица на исляма, за да бъде обруган допълнително, църквата на императорите е преобразувана в джамия. Императорът – вторият символ на Византия, също вече го няма. Патриархът е единственият символ, който остава и който е натоварен със задълженията да представлява християните в империята на династията на Осман. 
Всичко това се случва именно на 29 май 1453 г., около 13,00 ч по обяд. Тогава загива една идея, една мисия, едно светоусещане. Дълго след това Православието го има, но е катакомбно, тайно, потиснато, изолирано, угнетено. 
Завоевателите плячкосват града. През 1460 г. е покорено и Пелопонеското деспотство, а три години по-късно – и Трапезундската империя. Така византийската държавност загива. Много живеещи във Византия бягат в съседните страни и Италия, а престолонаследниците се спасяват в Русия.
Днес именно това е причината Русия и руското самодържавие да се приемат за „Византия след Византия“, тоест – за преки наследници на държавността от Босфора, но това е твърде фриволно и напълно канонически нереализуемо. 
Опитите години по-късно да се представя всичко византийско за манипулативно и лъжовно са всъщност опитите на османска Турция да неглижира постиженията на Византия и в духовната сфера, и в изкуството, а и в политиката.
„Мръсен византиец“ става обидно понятие, но в него всъщност е натъпкан един негативен контекст, който няма нищо общо с действителността. Това да водиш успешна политика, макар и с манипулации в продължение на 1123 години, не е проява на „мръсен византиец“. Това да славиш Бога по правилния – православния начин, също не е проява на „мръсен византиец“. А произведенията на изкуството, които и днес удивляват света, не могат да са дело на „мръсен византиец“, защото за това се искат талант, определен тип мислене, образование, мисия и промисъл. 
Опитите на византийския император Йоан V Палеолог да сключи съюз със съседните владетели на България и Сърбия среща недоверие. Императорът се опитва да привлече и помощта на държавите от Западна Европа. Това е първият византийски император, който пътува из кралските дворове в Европа, за да издейства помощ за страната си. Жив византийски император отива на крака в Европа. Това е нещо нечувано за онези години. Хората се събирали, за да го видят, защото той е бил смятан за полубожество. И същото това полубожество се сражава години по-късно по улиците на богохранимия Константинопол. 
Героичната смърт на Константин XI Палеолог като последен „божествен“ военачалник е смърт всъщност на една мисия, която от мисия прераства в промисъл. 

Share
Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Венцислав Жеков

Най-ново

Единична публикация

Избрани