Гроздан Стоевски е ръководител на европейския екип на английската организация Military Ministry International /MMI/. Той е израснал в семейството на военен. Баща му е бил полковник от Сухопътни войски. Докато учи в Първа английска гимназия в София, той се запознава с протестантската традиция. Посещава беседи. Учителката му по литература за първи път води учениците в църквата „Св. Седмочисленици“. Започва да се интересува от темата. Започва да посещава една от най-старите протестантски евангелски църкви в София, това е Първа баптиска църква. След няколко години започва да учи във военното училище във Велико Търново.
Като курсант Стоевски посещава в свободното си време Преображенския манастир, който е близо до Велико Търново. Игуменът му отваря манастирската библиотека. Там намира две стари книги, които силно го впечатляват. Едната е пълното издание на учебника по военна педагогика на Константин Кирков, който се изучава във военното училище, но в съкратен вариант. Има цяла глава за вярата на военнослужещия, която е извадена. След това намира сборник от проповеди и патриотични беседи на полкови свещеник от 15-ти пехотен македонски полк от 1915 г.
Фото архив на Гроздан Стоевски
Фото: Автора
В Испания и Италия например, вярата в Бога и службата с униформа не е нищо странно. Ако човек няма вяра в Бога, това е по-странно в тези традиционно християнски държави.
Професионалната подготовка
Подготовката на един военен свещеник е комплексна задача. От една страна трябва да е ръкоположен свещенослужител в съответната традиция. Задължително е обаче и да има военна подготовка и да познава структурата на войската, която да му помага да споделя и да разбира живота на военнослужещия, споделя Гроздан Стоевски. Военното свещенство има богата история, която може да се проследи от времето още на цар Симеон Велики, при освещаването на знамената, преди битката при Ахелой и това е една добра основа за бъдещето, смята експертът.
Човешкият и моралният фактор
По думите на Гроздан Стоевски, големи усилия се влагат в модернизацията на Българската армия и това е изключително важно. Моето наблюдение обаче е, че се пренебрегва човешкият и моралният фактор. В нашата военна история имаме много случаи, когато сме побеждавали превъзхождащ противник именно заради по-високия ни морален фактор. В армията институтът на военното свещенство би трябвало да се разглежда като елемент на бойната подготовка на военнослужещия и елемент, който подържа и усилва бойния дух и по този начин подържа и националната сигурност, независимо, за коя вяра става дума.
Два специализирани форума
В България преди няколко години е била проведена първата международна православна консултация с любезното домакинство на Богословския факултет на СУ „Св. Кл. Охридски“. Присъстват военни свещеници от Румъния, главният военен свещеник на Сухопътни войски на Гърция – архимандрит Мелетиус, главният военен свещеник на Армения епископ Въртан Абхарамян, протойерей Константин Татаринцев от Русия, протойерей Сергей от Беларус.
Втората среща се провежда през ноември миналата година в Троянския манастир, с благословията на Светия Синод и личното участие на Негово Високопреосвещенство, Великотърновски митрополит Григорий. Три дни участниците беседват и изследват опита на православните военни свещеници в различните държави и разглеждат възможността за възстановяване на института им в България.
В резултат на първата православна консултация се издава и православен, камуфлажен Нов завет, с одобрението на Софийската митрополия. Добавят молитва на войника от 1937 г., която откриват в стар молитвеник. Това се осъществява с помощта на Българско библейско дружество, което издава Библията във всички преводи, които са налични в България.
Този Нов завет е бил подарен на целия личен състав на Националната гвардейска част в деня, когато се освещава и параклис в района на формированието. През годините MMI е подпомагала издаването на камуфлажна Библия и за няколко български контингенти, изпращани на мисия в Ирак и Афганистан.
Въпрос на политическа воля е възстановяването на капеланството ни. Български военнослужещи, в много случаи, поради липсата на военен свещеник, но от духовна потребност, отиват в параклиса на чужди контингенти, твърди Стоевски.