Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

По́лети от небето към земята

[post-views]
По́лети от небето към земята
Favicon_File

Цончо Драгански

spartan
В колона към С-27 J 'Спартан'
В най-скоро време в 68-а бригада „Специални сили” предстои получаването на 73 нови парашута тип „летящо крило” RA-1. Те, както и доставените през 2015 г. 380 парашута с кръгъл купол МС-6, са по програмата на САЩ FMF (Foreign military financing). Защо толкова са необходими RA-1 за Специалните сили? Да си припомним, например, възможностите на германската многоцелева система SOC TW7-315, която бе приета у нас преди повече от 10 години. С този парашут „летящо крило” от височина 10 километра може да се прелети на разстояние 40-50 километра с пренасяне на товари с оборудване и въоръжение. Разбира се, след получаването на RA-1, ще предстои обучение на инструктори от 68-а бригада за неговото усвояване, а след това и на други военнослужещи.

6Как започна модернизацията на парашутните системи? Почти до края на 90-те години на миналия век във формированията на Българската армия се използваше управляемият български парашут УП-9, конструиран от Георги Йовчев. Първият ми скок във военното училище с него бе на стабилизация. Нашите инструктори държаха  действията да са точни. Много важно бе скатаването на парашута. Има и дублиращ прибор, който е в помощ на парашутиста за изтеглянето на ръчката. Той е нагласен на 5 секунди и се задейства, ако парашутистът не си дръпне ръчката за отварянето на парашута за това време. Предупреждаваха ни да не броим бързо, за да не отворим много рано парашута. И аз броях толкова бавно, че…приборът ми отвори парашута, спомня си командирът на 68-а бригада бригаден генерал Явор Матеев. 

9По повод на някои твърдения, че УП-9 не е бил много сигурен, той казва, че не е виждал и не е чувал в света да има по-управляем парашут с кръгъл купол за бойно използване с въоръжение и снаряжение. Проблемът с него е, че след серията УП-9М усъвършенстването и производството на парашута е спряло. Формированията в Българската армия са имали различни нагласи към този парашут. В първи армейски парашутно-разузнавателен батальон, където е служил бригаден генерал Матеев, УП-9 е бил на почит. Използван е успешно и във Военната ни академия. Но другаде са имали резерви към българския парашут. Един от бившите командири на 68-а бригада полковникът от запаса Тома Дамянов  е споменавал как веднъж се е наложило да се обърне с гръб към строените военнослужещи и спокойно да им предложи – който иска да скача с УП-9, да направи три крачки напред. Вероятно е рискувал авторитета си на командир с тези думи. Но е чул зад себе си отекването на три тежки съдбовни крачки. Когато се е обърнал, е видял, че целият строй се е придвижил напред. 

8По-късно, в първите няколко години на този век, поради недостига на парашути, се заговори, че тази подготовка не е толкова важна. Тогавашният началник-щаб на 68-а бригада полковник Смилен Драгански заяви категорично: 
„Парашутната подготовка ще си остане. Тя е не само елемент от изпълнението на задачите, а служи и за психическа закалка и устойчивост на личния състав. Може парашутната подготовка да не е основна, но тя съпътства изпълнението на някои задачи. Има случаи, когато този въпрос се дискутира на различни нива и някъде неправилно се прокрадват нотки, че може без парашутна подготовка. Имаме готовност за отработване и на други способи, но смятам, че парашутната подготовка дава нашия облик. Почти в целия свят воините от Специалните сили изпълняват и скокове.”

kriloВ историята вече са останали парашутите ПД-47, УП-9, УП-9М, УТ-15, RS-8, RS-9, RL-16, Д-6… Воини от 68-а бригада са скачали при съвместни подготовки и с парашут МС11С – на въоръжение в армиите от страните членки на НАТО.
За да стигнем до 2005 г., когато бяха получени новите германски парашутни системи –  RS-4/4T с кръгъл купол и парашутите тип „летящо крило” SOC TW7-315.  Първоначално инструктори от Силите за специални операции и НВУ „Васил Левски” изучиха новата система – нейното устройство, тактико-техническите данни, реда и последователността на скатаването, взаимодействието на частите и механизмите при разтваряне след скока. Разгледани бяха особените случаи във въздуха, както и отварянето на запасния парашут. Всичко в тази система е така направено, че да отговаря на стандартите на НАТО, което е много важно за Българската армия. Модерната материална част дава възможност и за прецизно приземяване при сложни метеорологични условия. С този парашут вече нямаше никакви проблеми да се скача от всички самолети, използвани в Алианса. 

4
Миг преди скока.
На 26 май 2005 г. в района на летище „Пловдив” бяха направени първите демонстрации с германския парашут RS-4/4T. Скокове от самолет Л-410 от височина 400 м извърши изпитателят на фирмата производител Йенс Клаудке, а след него българските инструктори записаха  първите си скокове с новата парашутна система. За мен това е крачка напред на нашия парашутизъм. RS-4/4T притежава по-различен, по-нов съвременен дизайн и най-вече характерното за него, сравнен с останалите, които са на въоръжение до този момент, са новите технологии в материята и производството му, сподели тогавашният командир на батальон от 68-а бригада подполковник Петко Лилов. Представителят на фирмата-производител Харалд Вилхелм определи TW7-315 като последна разработка в тази област, която дава възможност за избор на няколко типа режими. Системата позволява използването й от парашутисти с не толкова висока квалификация. А това пък разширява кръга на възможните потребители и е едно от доказателствата, че тя е създадена като многоцелева система за решаването на различни задачи. Парашутът TW7-315 е приет на въоръжение в Германия и в още няколко армии от страни членки на НАТО. Линията на развитие на парашутните системи върви в посоката на по-широкото използване на Специалните сили и тяхното оборудване става все по-сложно, и по-високо ефективно. обобщи тогава германският специалист.

5Десет години по-късно в 68-а бригада бяха получени 380 парашута с кръгъл купол МС-6 по програмата на САЩ FMF. През есента на 2015 г. започна обучението на инструктори за усвояване на новите американски системи. В историческа дата за Специалните сили се превърна 17 май 2016 г. Този ден бе дългоочакван от командосите, защото на закритото военно летище „Чешнегирово” те направиха от самолет С-27 J „Спартан” първите си скокове с парашути МС-6. След скоковете бригаден генерал Явор Матеев обобщи впечатленията си с думите – за мен, това е най-съвременният парашут с кръгъл купол за бойно използване. фото: бригадата и авторът

Парашутните скокове са част от подготовката на воините
В продължение на четири дни военнослужещите от 68-а бригада „Специални сили” направиха общо около 500 парашутни скока на летище „Черногорово”. Едни скачаха за първи път, други увеличаваха скромния си актив, а най-добрите усъвършенстваха високата си подготовка. В зависимост от квалификацията си, офицерите, сержантите и войниците  използваха различни видове парашути, като Д-6, RS-8, RS-9 или RL-16.  С парашути тип „летящо крило” бяха тези, които вече гонеха висините в професионализма…
Висока е отговорността на инструкторите. Те изпълняват ролята на спускачи, закачат въжетата, правят разчетите, следят за правилното напускане на хората от машината, включително гледат самолетът да няма наклон, а да е хоризонтален. Преди време понякога са използвали по два самолета и един вертолет и са завършвали летателния ден с около 400 скока…”   в. „Българска армия”,  10 май 2003 г.

Седем командоси получиха допуск за използване на парашут TW7-315
Сборът в 68-а бригада „Специални сили” за усвояването на новоприетата на въоръжение парашутна материална част тип „летящо крило” SOC TW7-315 приключи с даването на сертификат на седем български командоси. Майорите Роман Ромов, Митко Ангелов и Йонко Йовчев, старшина Павел Павлов, старши сержантите Диян Дюлгеров и Даниел Стоянов и сержант Илиян Христосков отсега нататък ще имат право да използват модерния германски парашут, както и да водят курсове за усвояването му. В продължение на три дни те се запознаха с устройството на новата система, начините на скатаването на основния и запасния парашут, действията при напускането на машината, управлението във въздуха и приземяването…
Бях приятно изненадан от качествата на парашута, сподели старши сержант Деян Дюлгеров. Управлението е леко, парашутът е маневрен, а като купол е с много добро аеродинамично качество за големи товари, заяви майор Йонко Йовчев. Парашутът има системи за увеличаване на скоростта и реагира много добре на подадените команди, коментира майор Роман Ромов. Сега, продължи той, предстои дълъг период за усвояването му. В ход е и процедура за закупуване на височинно оборудване, което ще позволи изпълнението на скокове от големи височини с възможности на преминаване на дълги разстояния.” в. „Българска армия”,   22 май 2006 г.

Първи скокове с новия парашут МС-6
…Назначеният за дежурен парашутен инструктор подполковник Георги Мянков припомни някои принципни положения във връзка с действията на парашутиста в машината и във въздуха след напускането й, както и при самото приземяване. Отбеляза и конструктивните особености на парашут МС-6. Например, той има седалищен колан, с който парашутистът се чувства по-удобно във въздуха. Но от височина 400 метра времето е твърде кратко за опити за сядане на колана, а тази позиция не е правилната за приземяване. Друго, при самото управление на парашута, за разлика от предния модел, е че МС-6 може да се движи назад, но тази корекция трябва да става само при избягване на някакво препятствие на земята. А при определянето на хората при скачането, те се подреждат по килограми, по-тежките скачат по-напред. Това се прави, защото всички други условия са еднакви, но теглото играе съществена роля по отношение на скоростта на снижаване…
За да започнат парашутните скокове е необходимо скоростта на вятъра да бъде до определена граница. А в този ден вятърът като че ли нямаше намерение да утихва. Часовете на очакване течаха бавно и вече се предполагаше, че скоковете могат да се отложат за следващия ден. Чак в 14,00 ч. метеоролозите от ВВС, с които се поддържаше непрекъсната връзка, съобщиха, че вятърът ще намали скоростта си към 15,00 ч. Скоро на хоризонта се появи и С-27 J „Спартан”…
Първи от самолета скочи командирът на 68-а бригада бригаден генерал Явор Матеев, верен на воинския принцип „Прави като мен!”  В първия заход бяха също подполковник Божидар Бойков, началникът на Учебния център капитан Стоилко Здравков и инструкторите.  А сред парашутистите бе и редник Благовеста Стефанова…”  в. „Българска армия”,  20 май 2016 г.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани