С по-малко разходи трябва да се постигнат по-големи финансови резултати
С управителя на фирма МОБА ЕООД Николай Наков разговаряхме в края на 2017 г., след като през юни същата година пое ръководството й. Тогава той обеща, че ще работи неуморно, за да оздрави фирмата, и сега, през втората половина на 2018 г., отново го търсим, за да проверим дали това, което обеща, е изпълнено. Оказва се, че не е никаква изненада, че дружеството върви нагоре, защото посоката е вярна, а усилията са максимални.
– Г-н Наков, с вас разговаряхме в края на миналата година, поставихте си цели, които бяха доста дръзки, какво постигнахте от тях до момента?
– През 2018 г. силите са насочени към изчистване на задълженията към НАП и търсене на най-верните пътища за финансово оздравяване на дружеството. На 10 август задълженията на фирма МОБА към НАП са изчистени напълно. Ние вече нямаме този лош имидж на длъжници към Националната агенция по приходите.
– Какво променя това за Вас като фирма на МО?
– Това създава условия за финансово оздравяване на фирмата. При направените тримесечни отчети, които сме внесли за първото и второто тримесечие, дружеството вече регистрира финансова печалба от оперативната дейност – охрана на обекти. Това е показател, че излизаме от кризата.
– Какви са перспективите на дружеството?
– За да не работим ден за ден и месец за месец, искаме да видим и какви са финансовите перспективи, за да може да продължим да оздравяваме дружеството финансово. Разработихме концепция, която е свързана със създаването на финансово-икономически модел и финансова стратегия на дружеството. Концепцията обхваща периода от август настоящата година до декември 2020 г. Това е допълнение на тригодишната бизнес програма на дружеството. На тази основа се разработиха конкретни практически подходи. На пазара трябва да сме конкурентоспособни. Отчитаме един конкретен показател. С Решение на МС се даде прогнозното движение на минималната работна заплата: за 2018 г. – 510 лв., за 2019 г. е 560 лв. и за 2020 г. е 610 лв. На базата на тази прогноза ще търсим финансови резултати за цялостно оздравяване на дружеството.
– А как трябва да се променят и трябва ли да се променят подходите в работата на дружеството?
– Искаме да се промени предметът ни на дейност. Да се даде по-голяма широта. Досега предметът е охранителна дейност, която се осъществява с въоръжена и невъоръжена охрана, а допълнението е – изграждане на центрове от системата за професионалното образование и обучение на охранителната фирма. Това са нови изисквания, които са залегнали в новия Закон за частната охранителна дейност, който е в сила от 31 март 2018 г. Търсим приемането в активите на дружеството и на освободени войскови райони, като територии, които веднъж да увеличат капитала на дружеството и да помогнат да развием търговска дейност, която е свързана с изграждането на платени охраняеми паркинг зони. Това ще доведе до сериозно стабилизиране на фирмата. Искаме също така и увеличаване на обема от работа. Основният принцип е с по-малко финансови разходи да се постигнат по-големи финансови резултати.
– Как се отразяват промените на състава на охранителите във фирмата, имат ли Ви доверие Вашите подчинени?
– Увеличи се съставът на охранителите. Броят на обектите също се увеличава. В същото време числото на ръководния състав не се променя. Натоварването е малко по-голямо, но за сметка на това пък резултатите са положителни.
В МО има над 20 договора, сключени за охрана на военни обекти, които са в структурата на МО и в структурата на БА. От тях ние имаме два договора. Това са около 7,5% от общия брой. Търсим нови решения с организацията на работата и те опират до създаването на нова система за организацията на охраната и сигурността чрез използването на сигнално-известителни системи. Това ще е еднократна инвестиция, която във времето се връща и се намалява броят на физическата охрана. На определени войскови райони, например от порядъка на 500 дка, един обход от охранител – невъоръжена охрана, е изключително труден. Искаме да имаме видео наблюдение, сигнално-охранителна техника и периметрова охрана, които дават много по-голяма стабилност и сигурност. Последната е свързана с мониторинг център, където, при нарушение сигналът веднага излиза в реално време. Ако тези модерни системи се включат, тогава ще се намали броят на физическата охрана и ще се повиши сигурност-та на обектите. Искаме също да сключим договори с подизпълнители за осъществяване на автопатрулна дейност.
– Какви стъпки предстоят още, за да се оздрави напълно фирма МОБА?
– Цялостното оздравяване означава да трупаме финансови резерви. Без това едно търговско дружество не може да съществува. Не може парите, които този месец вземем, в следващите няколко дни да ги дадем само за заплати и текущи разходи и накрая да сме на нула. Резервите ще ни осигурят сигурност. Ние имаме стабилност в съотношението себестойност и цена, което получаваме за услугата за охрана на освободените войскови райони. 19,22% са осигуровките по Кодекса за социално осигуряване и когато нараства минималната работна заплата, нараства и този процент. Така разходът за един охранител от 750,40 лв. ще се увеличи не само с 50 лв., но и още по процента на социалното осигуряване, което ще повиши чувствително разходите за охранителите. Имаме ясното разбиране от ръководството на Министерството на отбраната, че е правилна посоката, в която се движим, и финансовите структури на МО разбраха проблемите, които имахме и имаме все още.
– Какво ще обещаете на Вашите охранители и какво искате от тях?
– Молбата ми е, както сега разбират нещата, да разберат, че ние никого няма да ощетим, няма да спрем изплащане на заплати. Може да закъснеем с няколко дни, но няма да има неплащане на заплати на охранителния състав и на целия персонал, включително!
650 лв. за един охранител е невъзможно
650 лв. разход за един охранител, както оферират други охранителни фирми, при 510 лв. минимална заплата, е невъзможно да се постигне. Това означава, че не могат да се покрият изискванията на Кодекса за социално осигуряване, както и останалите разходи, които са текущи.
До момента МОБА е на ниска база печалба от 5%, а съгласно изискванията за търговските дружества с преобладаващо държавно участие, може да сключва договори за до 10% печалба.
Според финансов разчет на Националната асоциация на фирми за търговска сигурност и охрана, разходът за персонала по себестойност за един охранител, без ДДС е 750,40 лв. Това е реалното число, всичко останало под него означава, че има нарушения и сива икономика. По-ниският разход е за сметка на охранителния състав, защото няма откъде да дойде това намаляване. Борбата да се печелят обекти и договори води до това, което не е редно.