Автор: Димитър ИЛИЕВ
Дори и без намесата на проливния дъжд в пътната отсечка до Своге, която уби 17 души на 25 август след трагичен инцидент, шофьорът на злощастния автобус Григор Григоров не е имал много шансове да овладее машината.
„Едно натискане на спирачките в този участък прави автобуса неуправляем“, смятат експерти. Катастрофата се е случила, независимо че Григоров е карал с около 40 км/ч, колкото е ограничението на скоростта. Като основна причина разследващите от Националната следствена служба сочат качеството на износващия слой на пътната настилка, твърдят източници на „Българска армия“. В него се съдържа чакълеста фракция с високо съдържание на варовик, който при продължителна употреба полира повърхността, а сцеплението е равно почти на нула. Това сочат резултатите от взетите проби от асфалта в отсечката на смъртта.
„Асфалтът, положен на пътя край Своге, е недопустим“, заяви регионалният министър Николай Нанков, който вече е в оставка. Според експертите на ведомството в сместа се съдържат съставки, които водят до бързо полиране и не трябва да бъдат част от износващия се слой. Причината за подмяната на съставките в асфалтовата рецепта е повече от прозаична – разликата в цената на фракциите надвишава 6 пъти. Но точно на този участък да положиш подобен слой асфалт е престъпление, смятат специалистите. За разследването особен интерес представляват именно документите за доставка на материали за ремонта на пътя и най-вече на асфалтовите смеси, както и сертификатите за тях.
Пътят се ползва от 2016 г. официално, а едва ли има шофьор, който да не е изпитал на собствен гръб грешките в проектирането и изграждането на пътната отсечка. В община Своге редовно са получавани сигнали за участъка, като сигналите са препращани към Агенция „Пътна инфраструктура“ и областния управител, коментира пред БНР зам.-кметът на града Георги Петков. Асфалтът на това място е много гладък и върху пътя има натрупвания от масло и нафта, които при намокряне са като лед, казват местните. „Предполагам, че този асфалт не отговаря на шосейните изисквания. Доколкото съм чувал от познати, от колеги – казват, че е парков асфалт. Гладък е като ламарина“, коментира шофьор от Своге. Според неговите наблюдения заради объркания вираж на завоя на това място „и при сухо време стават редовно белѝ“.
„Пътят те изхвърля. Това е лек завой, не е остър. Тези, които се движат от Своге към София, направо ги изхвърля отгоре в насрещното платно и в бетонната стена отляво. Там най-редовно си кърпят стената – отгоре има една стеничка, бетонна, и се удрят много често. Тирове се завъртат. Наскоро имаше пак случай с два тира. Даже един се беше качил на мантинелата, където е изскочил автобусът“, добавя шофьорът.
Пътната отсечка е изградена през 2014 г. Завършена е броени дни преди служебното правителство начело с Георги Близнашки, сформирано от президента Росен Плевнелиев да сдаде мандата си. Отсечката получава акт 16 и влиза в експлоатация официално едва през 2016 г. Макар „Трейс Груп Холд“ да е спечелил обществени поръчки за близо 1 млрд. лв. за 10 години между 2007 и 2017 г. за строителство на пътища, смъртоносната отсечка не е изградена чрез обществена поръчка.
Пътят Мездра–Елисейна–Своге–Нови Искър е вкаран в програма Програма „Транзитни пътища V“. 65 на сто от финансирането е на Европейската инвестиционна банка. Изпълнител на проекта е ДЗЗД „Трейс Своге“, в което партньори са „Трейс Груп Холд“ АД и „Мегаинвест Холдинг“ АД. Отсечката край Своге конкретно е изградена от „Трейс Груп Холд“. В отворено писмо до медиите „Трейс Груп Холд“ обяснява, че договорът за изпълнение на проекта е сключен по Договорни условия за изграждане на строителни и инженерни работи, проектирани от възложителя – Агенция „Пътна инфраструктура“. В договора участва и фирма – инженер, която би трябвало да представлява и гарантира интересите на държавата в процеса – в този случай тази функция се изпълнява от Mott Macdonald, известна британска инженерингова международна компания. Mott Macdonald е неизменен участник в строителството на пътища в България и редовно се използва като гарант за качество. Надолу по веригата следват изпълнител, надзор и проектант.
„По правилата на Червената книга FIDIC „инженерът“ администрира договора, контролира работата и упълномощава плащанията. „Инженерът“ е представител на Възложителя с делегирани правомощия и винаги когато изпълнява задължения или упражнява правомощия, действа в полза на Възложителя. Възложителят предоставя одобрен от него проект на Инженера и Изпълнителя. Всички дейности по изпълнението на този проект са извършени в рамките на договорните условия с изричното одобрение на Инженера след съгласуване с Възложителя. Съгласно изискванията на договора са представени всички банкови гаранции за договорените срокове“, пишат от „Трейс Груп Холд“, като така се опитват да отворят една друга вратичка и да подскажат за едни други „инженерни схеми“, които вероятно завършват в политическите кръгове. По време на разследването изскача и друга практика – изследванията на пробите се правят в акредитирана лаборатория на самата „Трейс Груп Холд“ в Стара Загора. Така се получава порочен кръг, че лабораторията изследва пробите на собственото си дружество изпълнител.
„В България лабораториите не се делят на частни и държавни, а на акредитирани и неакредитирани. Един от минималните критерии за квалифициране на оферентите в тръжната процедура, за спечелване на проекта е Изпълнителят да разполага с лаборатория“, отговарят от „Трейс Груп Холд“. Най-малко 7 писма са изпратени до фирмата изпълнител – 5 от АПИ и 2 от община Своге, с които се иска дружеството да отстрани дефекти по отсечката. Според АПИ и общината
отговор не е последвал В същото време от фирмата твърдят, че са реагирали и „отстранили всички безспорни претенции по гаранционната ни отговорност, които са били коректно претендирани съгласно договорните условия“. И тук ключовите думи са дали претенциите на АПИ и общината са били коректно претендирани. Всички тези неясноти налагат Националното следствие да изследва всички договори, вложени материали по документи и на практика, така че да бъдат изкарани на светло виновните длъжностни лица, коментират от разследването. Вероятно ще стане ясно дали виновни са проектантите на отсечката от АПИ, „инженерът“ в лицето на дружеството Mott Macdonald, както и изпълнителят „Трейс Груп Холд“.
Създават нов мастодонт за пътна безопасност
Нова Агенция за пътна безопасност ще координира действията на всички ангажирани институции, чиято цел е да се намалят жертвите на пътя. Тя трябва да контролира целия процес по изграждането на стратегии за пътна безопасност и да одитира всички институции, които имат отношение. Този орган ще има задача да анализира състоянието и проблемите, за да могат да се взимат адекватни решения. Целта на новия орган е да се занимава с научноизследователската дейност и да въвежда международните стандарти по пътна безопасност. Агенцията ще реагира при забелязани несъответствия в изпълненията на определени задачи по пътната безопасност.
За шеф на агенцията правителството назначи бившия шеф на столичния КАТ Богдан Милчев – силно противоречива фигура, който бе отстранен от КАТ през 2014 г. След това Милчев започна работа в неправителствената организация, наречена „Институт за пътна безопасност“. Богдан Милчев има докторантура (очевидно все още незащитена, б.а.) по пътна безопасност в Нов български университет.