Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Доц. д-р Милен Михов, член на Комисията по отбрана в НС: Шанс за модернизацията, проблемите са в некомплекта

[post-views]
Доц. д-р Милен Михов, член на Комисията по отбрана в НС: Шанс за модернизацията, проблемите са в некомплекта

Milen Mihov -NS-otbranaБюджет 2019-а повишава отбранителните способности за водене на бойни действия

– Г-н Михов, дава ли шанс бюджетът за отбрана`2019-а да се осъществят приоритетите на сектора?
– С този бюджет се следва посока, заложена от правителството м.г., да бъдат приоритет армията и отбранителните способности на страната. И разходите за отбрана да растат в рамките на финансовите възможности на държавата. Като една от основните задачи е да се подобри възнаграждението на военнослужещите. И за втора поредна година хората под пагон ще получат 10-процентно увеличение, за което са предвидени над 84 млн. лв. в Бюджет`2019-а. Като цяло бюджетът е с 223 млн. по-голям от тазгодишния.
– Тези 10% извън заявените 10 за увеличението на заплатите в публичния сектор ли са?
– Трудно ще направим паралел с другите сфери, но е важно да подчертаем, че заедно с това увеличение Комисията по отбрана в НС прие промени в ЗОВС, което променя начина на възнаграждението преди всичко на офицерите и се възстановява механизмът на формиране на работната заплата, който освен званието държи сметка и на заеманата длъжност. То беше подкрепено единодушно от представителите на всички парламентарни сили. Това ще мотивира военнослужещите за заемане на по-отговорни и същевременно по-добре заплатени длъжности. В бюджета за отбрана са заложени и увеличаване на парите за издръжка – за разходи за горива и боеприпаси за над 88 млн. лв., което на практика ще даде възможност да се увеличат ученията на ВС, което ще повиши ефективността и отбранителните способности на страната в предходни години – голям проблем пред подготовката на формированията. Увеличени са капиталовите разходи на 100%. Важно е, че са увеличени и разходите за висшите военни училища с 2 млн. лв., което продължава приоритета за инвестиции във военноучебните заведения. Т.г. то бе направено с допълнителни целеви средства за НВУ и ВВМУ. Заедно с това се предвиждат и целеви средства за осъществяване на трите големи модернизационни проекта заедно с важното осигуряване на средства за поддържането на летателната годност на МиГ-29. Общо тези средства в размер на  397 млн. лв. са в Централния републикански бюджет, като 26 млн. – за летателната способност на МиГ-29, по 100 млн. лв. – за стартирането на нов боен самолет и бойната машина на пехотата, и 171 млн. лв. – за стартиране на проекта за 2 многоцелеви патрулни кораба за ВМС. Тези средства заедно с бюджета на МО формират общо разходи за отбрана в размер на 1 млрд. 839 млн.лв., равно на 1,58% от БВП. Това е стъпка в осъществяването на Националния  план за достигане на 2% за отбрана до 2024-та г.
– Но догодина остава базата за формиране на най-ниското заплащане в сектора от 380 лв.
– Основата за това заплащане е несправедлива, особено на фона на минималната заплата догодина от 560 лв. Това предстои да се постави като въпрос пред МФ за Бюджет`2020. Важното е да се следва Националният план за увеличаване на разходите за отбрана. В следващите години би трябвало модернизацията в трите вида ВС да се фиксират в бюджета за отбрана, за да се управляват по-ефективно в рамките на министерството, а в централния бюджет да се предвидят само средствата, обект на 3-те големи модернизационни проекта, за които се изисква и решение на НС. Което е задача пред МО и МФ, които да постигнат споразумение в тази посока.
– Кои са „тесните” места в бюджета при няколкохилядния некомплект в армията?
– В бюджета догодина липсват средства за попълване на некомплекта на ВС. И поради това няма да се проведат конкурси и да бъдат назначени 800 нови военнослужещи през 2019-а. Това е слабост, но трябва да се намери решение с доброто икономическо развитие на страната. И при преизпълнение на приходите да се осигури допълнителна финансова  подкрепа към отбранителния бюджет за тази цел. През седмицата по инициатива на председателя на нашата комисия бяхме запознати на изнесено заседание в МО от политическото и военно ръководство на ВС с етапите и развитието на модернизационните проекти. Освен – с 3-те  големи, и с по-малките модернизационни проекти в армията: В какъв етап са и какви проблеми има. Впечатлението ни е, че командването на различните видове ВС имат ясна представа за възможностите и необходимостта от осъществяване на програмите за модернизация. Трите големи проекта се движат в добър график и надеждата е през първото полугодие на 2019-а да има вече 3 сключени договора. Най-ускорено се движи проектът за нов боен самолет за ВВС, но и другите два проекта са добре подготвени от политическото и военното ръководство. Особено добро впечатление ми направи докладът на командващия СВ ген. – майор Михаил Попов, който засягаше не само модернизационните проекти, свързани с въоръжение, бойни платформи, но и тези за екипировката, тактическото оборудване на бойците от СВ, средставта за защита, за екипировка, което беше забавено с десетилетия. Това дава надежда, че ще се развият  и тези „малки”, но всъщност много важни проекти за екипировката и оборудването на бойците в СВ. В началото на заседанието министър Каракачанов отличи всички членове на Комисията по отбрана с юбилейния медал на МО по повод 100 години от Първата световна война.
– Всъщност каква е философията на Бюджета за отбрана`2019-а?
– Бих казал, че е продължение на идеята, че разходите, свързани с модернизацията и подобряването на отбранителните способности на страната, би трябвало преди всичко да са насочени към бойната техника, въоръжението и бойните способности на формированията и на отделния военнослужещ. Т.е. средствата да се насочат преди всичко към повишаване на отбранителните способности, свързани с воденето на бойни действия. Увеличението във фонд „Работна заплата” е стъпка, която дава устойчивост на социалната политика на МО и очаквам да формира спокойствие, усещане за устойчивост и гарантиране на военните служба и кариера.
– Как оценявате изграждането на отбранителните ни способности като член на Алианса?
– Ние отдавна сме изостанали в този процес, но процесът започва да се преодолява при това ръководство на МО. И при 4-годишен мандат бихме имали напреднали проекти за ново въоръжение на армията и редица осъществени проекти, свързани с изостанали засега проблеми. 
– Има ли бюджетът за отбрана буфери при политически или икономически турбуленции, та модернизационните проекти да се състоят?
– Политическа нестабилност, проблеми в обществото или предсрочен вот засягат и отбраната. При кризисна ситуация, дори само политическа, а не финансова и или икономическа, може да се стигне до забавяне или дори до спиране на проектите. А и геополитическата стабилност може да дръпне ръчната спирачка в развитито на сектора. А и новите самолети, бойни машини и кораби са една геополитическа проекция. Затова и подкрепяме устойчивостта на управлението.
– А как се отнасяте към възможността за законодателна промяна, та МО да има и свои източници на финансиране?
– Би могло да се мисли за това, но смятам за правилна политиката на министър Каракачанов, който много консервативно се отнася към въпроса за продажба или разпореждане с имотите на МО. Особено на такива в атрактивните градски центрове. И аз мисля, че възможността да се акумулират средства в МО от продажба на имоти с отпаднало предназначение е твърде малка. Аз лично съм голям скептик за идеята, че МО трябва да има собствени приходи. В цял свят министерствата на отбраната са консуматор, а не генератор на средства. А министърът на финансите трябва да изповядва идеята, а аз смятам, че министър Горанов я споделя, че отбраната е приоритет. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани