Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Дяволът е в детайлите за нов самолет на ВВС

[post-views]

F16_vertical_climbПромени в крайния срок на доставка и в цената от 1,8 млрд. лв. са невъзможни, твърдят от МО
След като на два пъти Министерството на отбраната удължи крайния срок за приключване на работата на експертната комисия за оценка дали подадените оферти за нови изтребители отговарят на конкурсните изисквания, на 15 ноември заместник-министърът на отбраната Атанас Запрянов обяви, че тя е завършила работата си. Сега предстои да започне дейността си втората комисия – политико-военна, която ще води по-детайлни разговори  за подобряване на офертите за новия изтребител. Групата няма да бърза в работата си, а целта е да се постигне високо качество на проекта за изтребител, твърди Запрянов. До този етап на конкурса достигнаха две оферти за нови самолети – на концерна „Локхийд Мартин“ за F-16 блок 70 и на шведския производител СААБ за нов „Грипен“ JAS 39 C/D, както и употребяван „Юрофайтър Тайфун Tranche 1“ от Италия.
Миналата седмица „Локхийд Мартин“ и СААБ представиха нови детайли от предложенията и как това ще им осигури превъзходство в битката за българското небе. Дяволът, както винаги, е в детайлите, но това  ще бъде предизвикателство за решенията на членовете от политико-военната група, която трябва да излезе с решение кой изтребител ще е най-добър за Българските военновъздушни сили.
СААБ със своя „Грипен“ твърдят, че твърдо влизат във всички условия на конкурса – офертата им е под 1,8 млрд. лв. с ДДС, както и ще могат да влязат във всички срокове, поставени от МО за доставката на 8-те машини. Все още съществуват съмнения дали американската оферта няма да надхвърли заложения бюджет, отделно не е ясно дали „Локхийд Мартин“  ще съумее да разсрочи плащанията най-малко за 8 г. напред. Засега е ясно едно – американците трудно ще успеят да доставят 2 машини в установения срок от 2 години след подписване на договора.
Шансовете на „Юрофайтер Тайфун“  не изглеждат големи за краен успех, защото италианците предлагат машини Tranche 1, последната от които е произведена през 2008 г.
Според инвестиционния проект на правителството, който е одобрен от парламента, поне два изтребителя трябва да бъдат доставени до две години от подписването на договора, а всички поръчани да се доставят в рамките на три години от първата доставка. Процедурата е за покупка на 8 или 9 изтребителя на обща стойност 1,8 млрд. лв. Сумата включва купуването на самолетите, средствата за наземното им обслужване, за обучение на пилотите и инженерите, въоръжението и поддръжката за 3 г. Плащането ще бъдат разсрочено за 9 г. На втория етап от проекта трябва да се купят още 8 изтребителя и тогава да се снемат от въоръжение МиГ-29.

    -16V e най-добрият самолет за България. Това заяви по време на презентацията на американското предложение Джеймс Робинсън, директор „Международно бизнес развитие на F-16“ в „Локхийд F-16VМартин“. Той припомни, че в момента в света летят 4600 F-16. Статистиката от въздушните боеве сочи 75 победи и 0 загуби за изтребителя.
„Блок 70 е най-добре развитият модел и събира всички най-добри способности на този изтребител. F-16V е изтребител от последна генерация, в който се използват радар и антена от F-22 и F-35, даващи възможност за следене на много цели едновременно“, заяви Робинсън. Според него в света има над 3000 F-16 на активна служба в момента от около 4600 поръчани машини. Самолетите са изпълнили над 400 000 бойни задачи и има перспектива за производството на още около 400 машини от същия тип.
Според Джеймс Робинсън F-16 превъзхожда сериозно конкурентните еднодвигателни изтребители. Самолетът има 40% по-дълго време за патрулиране, 45% по-голям боен товар, 50% по-добра скороподемност, 35% по-добра ускоряемост и 50% по-дълъг жизнен цикъл. Най-голямото технологично въведение при F-16V е новият радар APG-83, който използва активна фазирана антенна решетка (AESA) и заимства технологии от новия F-35 и има 95% сходство с APG-81, използван на изтребителя следващо поколение. APG-83 дава много нови способности – повишаване на далечината на откриване и захват, работа с 20 цели едновременно, режим за обзор на земната повърхност със синтетична апертура (SAR), висока устойчивост срещу смущения и много ниско ниво на откази.

f-16 ерик рубин локхийдНововъведенията в F-16V не се изчерпват само с новия радар, но включват и подобрения в авиониката, включително поставяне на нов голям централен дисплей (размери 8х12 инча). 
F-16V притежава и нашлемна система за изобразяване и целеуказване JHMCS, която работи заедно с високоманеврените ракети за близък бой AIM-9X. Това е нещо, което притежават и по-старите варианти F-16, включително и тези, модернизирани до стандарта MLU. Както и при предшественика си F-16 Block 50/52, така и версията V също може да носи комформни горивни резервоари, има целеуказващ контейнер Sniper и може да използва богатия арсенал от въоръжение на фамилията F-16.
Новопроизведените F-16V ще излизат от завода с общ технически ресурс от 12 000 еквивалентни летателни часа, които осигуряват дълги години на служба (при 250 ч годишно, това е достатъчно за 48 г. За сравнение стандартът в България сега е 8000 ч. Тези подобрения в конструкцията на самолета идват от програмата за удължаване на ресурса на F-16C/D, които днес са на служба във ВВС на САЩ. Техният ресурс се удължава от 8000 на 12 000 ч, защото част от тях са планирани да останат на въоръжение до около 2045 г. Робинсън постави специален акцент върху системата за безопасност, която не позволява разбиването в земята на самолета при загуба на съзнание на пилота, която се получава при голямо натоварване. Предложението на „Локхийд Мартин“ включва възможност за обучение на целия персонал.
Според Робинсън F-16V е идеален избор за България, защото дава пълна съвместимост с партньорите от НАТО, има голям ресурс и големи способности, които го правят най-добрия сред останалите изтребители от 4-то поколение.
Според американския пocлaниĸ в София Epиĸ Pyбин избиpaнeтo нa F-16 пpeд ĸoнĸypeнтнитe oфepти щe бъдe „cтpaтeгичecĸи избop“, ĸoйтo мoжe дa дoнece пoлзи нa cтpaнaтa в иĸoнoмичecĸи плaн, ĸaĸтo и – щo ce oтнacя дo oтнoшeниятa в HATO.
F-16 е нaй-изпoлзвaният caмoлeт в Алиaнca. Той e на въоръжение в 15 дъpжaви в Eвpoпa, a дpyги тpи ca в пpoцec нa пpидoбивaнe. Cpeд тяx ca Гъpция, Pyмъния, ĸaĸтo и Cлoвaĸия и Cлoвeния.
Πocлaниĸ Pyбин пpипoмни и чacт oт инвecтициитe нa CAЩ в Бългapcĸaтa apмия, ĸoитo са нaд 300 млн. дoлapa, oт ĸoитo 50 млн. във Boeннoвъздyшнитe cили. Caмo зa пocлeднитe 3 г. ca влoжeни 43 млн. долара в пpoeĸти в бaзи „Гpaф Игнaтиeвo“ и „Hoвo ceлo“. Като възмoжнocт зa инвecтиции от „Локхийд Мартин“ смятат, че в Бългapия мoже дa се oбcлyжвaт чacти oт изтpeбитeлитe, вĸлючитeлнo двигaтeлитe им.
Последната сделка за нови F-16 V бе сключена от Словакия през юли. Официално бе обявено, че за 14 изтребителя ще бъдат платени 1,589 млрд. евро, като в цената се включват амуниции, обучение на пилоти и логистична поддръжка за 2 г. Това прави 113.5 млн. евро на самолет, или над 220 млн. евро за машина. Тази цена би надхвърлила българския бюджет с около 250–300 млн. лв. Най-голямото предизвикателство пред „Локхийд Мартин“ все пак ще е фактът, че концернът няма да успее да достави първите 2 машини в срока от 2 г. след подписване на договора. Причината е, че производствената линия се мести в Грийнвил, щата Южна Каролина, след като старата във Форт Уърт, Тексас, премина изцяло към производство на F-35.
Робинсън не отговори дали офертата на „Локхийд Мартин“ влиза в тавана на цената, определена от правителството. Той обясни, че преговорите за сумата се водят между правителствата на САЩ и България и той не може да отговори. Подобен беше отговорът му и на въпрос за схемата на изплащане.

gripen verticalРакетата „Метеор“ и нов радар дават ключово предимство за „Грипен“
Шведите от СААБ участват с оферта за последната версия на Грипен JAS 39 C/D – самолет с напълно завършен пакет от изтребителни способности. Самолетът е напълно грипен матс торбьорнсонсъвместим с изискванията на НАТО, което е доказано от експлоатацията им във ВВС на Чехия и Унгария. Тези две страни вече неколкократно участваха в мисии по „Еър полисинг“ над Прибалтика и Исландия, както и в мащабни учения на Алианса като Tiger Meet. Шведските ВВС участват в ученията Red Flag в САЩ, като и в операцията на НАТО над Либия, заяви Даниел Боестад, вицепрезидент на Централна и Източна Европа в Saab Aeronautics. 
Той подчерта, че СААБ предлага цена, която е под максималния размер, гласуван от Народното събрание на България от 1,5 млрд. лв. без ДДС. Според Боестад производителят ще достави първите 4 самолета на 21-вия месец от подписването на договора, на 24-тия месец те и пилотите ще са готви да застъпят в дежурство по мисията „Еър полисинг“ в системата NATINAMDS (NATO Integrated Air and Missile Defence System) на НАТО за противоракетна и противовъздушна отбрана. Шведите ще построят 2 нови хангара за техническо обслужване в авиобазата Граф Игнатиево, които ще са готови да посрещнат първите 4 самолета. Вторите 4 изтребителя Gripen C/D ще бъдат доставени 30 месеца след подписването на договора. От друга страна, в България ще бъде изграден регионален център за поддръжка на самолети Gripen C/D в партньорство с местната българска индустрия, който ще бъде в оперативна готовност 24 месеца след подписването на договора. Това ще генерира трансфер на високи технологии. Става въпрос не за боядисване на самолетите, а за работа в областта на софтуера и електрониката, което ще генерира стотици работни ме
ста; 
Изтребители Gripen C/D ще са от най-новия вариант MS20, заяви Матс Торбьорнсон, тест –пилот на Gripen и програмен мениджър на програмата Gripen C/D.  Концепцията на Saab е за непрекъснато обновяване на самолетите и на системите им с цел те да са максимално близко до желаните способности вместо модернизация по средата на жизнения цикъл, както е при конкурентите й. Saab гарантира поддръжката в пълен обем на самолетите Gripen C/D за минимум 30 гл, поне до 2050 г.

gripenДругата голяма новост при варианта MS20 е радарът PS-05/A Mk 4. Той е с изцяло нова архитектура и хардуер, готов за монтиране на антена тип AESA (active electronically scan array –с активно електронно сканиране на антената). Радарът предлага повишена разделителна способност, увеличена далечина на откриване на целите, способност за откриване на цели с малък радарен силует, пасивен режим, способност за откриване на зависнали вертолети, работа в интензивна въздушна среда, повишена защита от смущения и РЕБ.  Далечината на откриване на цел тип изтребител спрямо предното поколение радари PS-05/A Mk 3 на варианта MS19 е със 150% по-голяма, а радарният силует на откриваните цели от 4 m2 (изтребител 4-то поколение) е станал 0,1 m2 (ракета „въздух-въздух“). 
Но най-голямото нововъведение, което би дало на Грипен превъзходство в сравнение с другите предложения, е включването във варианта MS20 на свръхмодерните ракети „въздух-въздух“ за отвъдхоризонтно прицелване (BVRAAM) Meteor, даващи огромно предимство на пилотите, които разполагат с тях. Meteor е оборудвана с активна радиолокационна глава за самонасочване. За повишаване на далечината на полета има двудвигателна схема: за сближаване с целта се използва правопоточен реактивен двигател, а на заключителния етап – ракетен.
raketa Meteor
Ракетата е съвместен продукт на 6 европейски държави – Великобритания, Германия, Франция, Швеция, Италия и Испания. Gripen бе избран за платформата, на която да се проведат изпитания и да стане първата платформа, на която е интегрирана ракетата. Към момента вече е на въоръжение на борда на Gripen C/D на ВВС на Швеция и е интегриран на борда на изтребителите EF2000 Typhoon и Rafale. Обсегът и е над 100 км. Така наречената „no escape zone“ e 3–4 пъти по-голяма от тази на сегашното поколение ракети BVRAAM. 
„На България е предложен най-способният вариант на Gripen C/D. С радара PS-05/A Mk 4 и BVRAAM Meteor ще имате най-модерните изтребители на Балканите към момента на постъпването им, заяви Матс Торбьорнсон.
Уникалната разработка на ракетата няма да бъде продавана на никого извън Европа – нито на САЩ, нито на Русия, твърдят от СААБ. Швеция като единствената държава от разработчиците, която не е член на НАТО, може да наложи вето върху продажбата на тези ракети извън Европа, казват експерти.

Димитър Илиев
                

Най-ново

Единична публикация

Избрани