Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Доц. д-р Здравко Попов, Институт за публична политика:Обща армия? Когато Европа стане една държава

[post-views]
Доц. д-р Здравко Попов, Институт за публична политика:Обща армия? Когато Европа стане една държава

Институт за публична политикаПроектът ЕС е създаден с идеята да няма война

– Доц. Попов, какъв проблем е напускането на Великобритания за самия ЕС?
– В процеса няма нищо драматично. Дълго говорихме за ценностите, които ни обединяват. Този разговор е за идентичността на Европа от 17-и век насам – светска цивилизация в света с ценности като свобода, справедливост, законност, равенство, демокрация, солидарност. ЕС и днес е съюз на държави на базата на ценности. Друго е обаче съюзът на интереси. Тук става превъртането – когато държавите осъзнават, че националните им интереси не се осъществяват. Тук стои въпросът за националната им съдба. Тя е свързана със суверенитета и с правото им да решават бъдещето си. И днес имаме един състоял се ЕС на нивото на ценностите и един несъстоял се ЕС на нивото на интересите. И възниква въпросът – как от Брюксел да се управляват разнородните и дори разнопосочните национални интереси. Защото въпросът не е само за различие на скоростите на развитие. Как се справя Лондон по този казус – като напуска ЕС. И не заради разминаване в ценностите, а заради националния интерес, който не съвпада с интересите на другите 27 страни от ЕС! 
– Брекзит не е ли и шанс за Европа?
– Брекзит си е британски интерес и Лондон не цели, напускайки, да разпадне ЕС. Той дори предпочита да общува с 27-те в Брюксел, макар и като квази единно тяло. Но случаят „Великобритания” е събитие за ЕС, което преди 15-ина години не можехме да допуснем. Смятахме, че е важно да станеш член на ЕС и нямахме идея за ситуация, в която можеш да излезеш от него. В някакъв смисъл Лондон създава модел за ехit, който след време може да е полезен за държави, които биха поискали да последват националния си интерес по този начин. Например Италия, страна – учредителка на ЕС, е възможен пример заради днешното й несъгласие с Брюксел по базисни принципи за бюджета, миграцията, сигурността. 
– А какви процеси отключва раздялата с Великобритания?
– Има реален процес, който не бива да се подценява – възстановяване на националните суверенитети и интереси от десетина години. Това е Вестфалската система на международни отношения с проекта й за модерните национални държави от 1648 г. Моделът, в който националните държави превръщат международната арена в среща за състезание и конфронтация между национални интереси. Но и с убеждението, че моделът води до по-устойчив мир и по-голям просперитет за тях.  Напълно е възможно след изборите през май догодина ЕП да е разполовен между партии, носители на идеологията на европеизма, и партии, носители на идеите на национализма. Така в една надевропейска институция, в една и съща сграда, може би ще видим сблъсъка на национализма и европеизма. Което означава и съвсем друг модел на създаване на следващата ЕК, на формиране на европейски политики. Не съм убеден, че визията на френския президент Макрон е спасителна за Европа, тя е по-скоро разделителна, отколкото обединителна. Тя предполага съществуването на Европа като суверенен субект на европейска сигурност, европейска идентичност за сигурност. Това е изключително предизвикателство към световния поствоенен мир. Тя поставя под въпрос поствоенната ситуация след Втората световна война, т.е. ролята на победителите в нея и че е възможно да се вземат решения за сигурността на Европа без Вашингтон, Москва или Лондон. А поствоенна Западна Европа е проект на победителите във войната, създаден във Вашингтон, проектът ЕС е поощрен и съгласуван в САЩ. А не измислен в университетите на Париж и Берлин. Той е политически проект и е част от идеята за Западен свят, в който влизат и Северна Америка, Австралия, Нова Зеландия. Затова тази визия е предизвикателство, тя е по-скоро утопична, отколкото реалистична. Аз съм убеден и вече се чувства, че някои европейски страни не биха приели да превърнат САЩ в потенциален противник в сферата на сигурността и, както Макрон заяви, че ако се наложи, ЕС ще се отбранява самостоятелно от Москва, Пекин и дори от Вашингтон.
– А по визията му за обща европейска политика по миграция?
– Това е вторият нереалистичен елемент. Та нали заради дебата за миграцията ЕС започна да се разделя, в тази сфера не е възможна обща политика. Има различни национални интереси, а като външни граници на ЕС Италия, Гърция, Испания имат друго преживяване на миграционните процеси. Други разбирания за европейското и идентичността имат и от Вишеградската група. А проблемът да се превърне еврото в световна валута и еврозоната – с общ бюджет и общ финансов министър, също е красив, но утопичен жест. Иначе идеите звучат красиво и чрез изричането им Макрон ни се явява един нов Волтер на 21-ви век…
– Но и Вие твърдите, че Европа има нужда от нова утопия?
– Той дава нова утопия. Но утопиите трябва да имат и реалистични елементи, за да са устойчиви във времето. А говорейки за прогресистки европеизъм, това почива повече на френски традиции – просветителски и цивилизационни, защото Франция е един голям фактор в съвременната цивилизация. Но проблемът не е просто френски и е повече прагматичен, а Макрон прави „голям меланж” с позиционирането си нито вляво, нито вдясно, опитвайки се да ги съчетае в една програма и идеология, а класическите партии набират скорост, като говорят конкретно и очертават посоки. Така депутатите в ЕП, излъчени от националистически партии, може да са 1/2 от бъдещия му състав. Само Италия с управляващите си 2 популистки партии се очаква да има 50 депутати! Следват Франция с партията на Марин Льо Пен, немската „Алтернатива за Германия”, националистите във Финландия и в Швеция, които набират скорост, партиите от страните във Вишеградската група или австрийските и словенските националистически партии, които са на власт. И разговорът, и дискурсът за бъдещето на Европа става друг.
– Ако се случи, доколко идеите за обща европейска сигурност и отбрана ще се осъществят?
– Категорично смятам, че САЩ няма да допуснат съществуването на самостоятелна европейска армия, самостоятелно европейско разузнаване и самостоятелна европейска система за сигурност. Като победители във Втората световна война те имат особена привилегия да са лидери в света по проектите на сигурността. Те са част от Съвета за сигурност на ООН, където постоянни членове са страните – победители във войната. И ако някой иска да разруши този ред, трябва първо да разруши ООН и СС на ООН. Победените Германия и Япония не се допускат там, въпреки че днес са високо демократични и развити държави… А НАТО се управлява от Вашингтон и е реалният продукт на поствоенната ситуация. Има система за сигурност и тя се казва Северно-атлантически договор, а САЩ непрекъснато инвестира в нея. Така че е добре, че Германия, като безспорен лидер в ЕС е с разумна политика и френските амбиции, донякъде илюзии, ще бъдат вероятно успокоени от Берлин. Ходът с подкрепата на канцлера Меркел за обща европейска отбрана да разчитаме така: да седнем на масата да преговаряме и да видим какво ще излезе от тази идея. Самата Льо Пен казва: да – на военното сътрудничество, не – на европейска армия. Кой ще я управлява, тя е консервативна и йерархична, вертикална система. Обща европейска армия ще има, когато ЕС стане една държава. А президентът Тръмп пита: Какво, няма да купувате американско оръжие ли, или ние ще имаме едно отношение към Москва, а вие – друго…  Това ще е промяна на световния ред. А Китай иска да подпомогне ЕС в този процес. Битката за Европа е знакова, тя има специално място в историята на света, но не запазено завинаги. Затова вотът през май ще е важен за бъдещето й. А нови лидери трябва да се изправят пред реалността на многообразието на Европа. И да намерят верните формули, които да помогнат да говорим за нея все още в единствено число. Но проектът ЕС е създаден с идеята да няма война. И колкото по-добре преговарят дипломатите, толкова повече се отлага включването на военните в разрешаването на проблемите в света. Затова – да внимаваме с терминологията по въпросите на милитаризма, добре е, че Европа има силна дипломация.
 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани