Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Хотел „Олимп“, зимното сърце на Боровец

[post-views]
Хотел „Олимп“, зимното сърце на Боровец

Лъчезар Лозанов
DSC_1061Боровец – на 1350 м над морското равнище насред планината е хотел „Олимп”. Времето, макар и облачно, е приятно за каране на ски, шейни и сноуборд, а това личи и от пистите – претрупани са. Но не са малко и курортистите, които предпочитат да са тук, вътре във военния хотел – с доста екстри, категорията му е 3 звезди. Немалко служители от системата на МО – военни, цивилни и запасни, предпочитат да прекарат макар и за кратко, зимната си почивка тук. Защо ли? Разговорът ни с управителката на хотела Нина Милкина е за състоянието, подготовката и поддръжката на хотела, за екипността и професионализма на колектива, чиито усилия осигуряват чудесни условия за отдих.

– Как започна сезонът?
– Отворихме в началото на ноември и реализираме направените вече резервации. Социалната ни програма е изключително харесвана от всички служители от Министерство на отбраната – и цивилни, и военни. Отначало нямаше сняг, но това не влияе на заетостта. На 14 ноември „Олимп” стана първият хотел, в който всички места бяха продадени. Близо сме до столицата, удобна дестинация, хотелът е харесван. Не само снегът е фактор, има разнообразни варианти за почивка. Около Боровец са много местата с минерална вода, Самоков е привлекателен с природни и културно-исторически забележителности. В хотела има спа център и басейн. Хората със спортни увлечения търсят фитнеса, голямата спортна зала, в която има тенис маса, тенис на корт, волейбол, баскетбол, футбол на закрито. Това е едно от предимствата на хотела.
– Лесна ли е поддръжката?
– Не е лесно, хотелът е с над 300 легла. Има и основен ресторант, нощен бар, лоби бар, спа център, 3 конферентни зали. Базата е голяма и е построена преди повече от 30 г. Старанието на всички нас е гостите да не усетят колко ни е лесно или трудно.
– Каква е квалификацията на персонала и как си подбирате хората?
– Текучеството, дефицитът на кадри е общ проблем на туристическия бранш в България. За моя радост работя от дълги години с едни и същи хора. Рядко някой напуска. Успяхме да задържим хората на основните позиции и това помага много, защото професионализмът върви заедно с опита.  Мотивирани са, защото са на работа през цялата година, макар хотелът да не е целогодишен. Използват платените си и неплатените отпуски през лятото. Не правим подбор на персонала всеки сезон. Преди 2 г. беше въведено това целогодишното назначение – и то помогна да се задържат качествени хора и хората с опит, за да не се губи този подбор всеки сезон. 
– Кои са най-изявените ви професионалисти?
– Имена няма да спомена. Когато има повече от 300 човека в хотела, всяка позиция е важна. Това е 24-часов цикъл на работа, не може да спре. Няма как да кажем: Днес не сме подготвени, заповядайте утре. В това е сложността на туризма – този продукт се консумира в момента на неговото създаване. Позициите са толкова важни – както на управител хранене, на главния готвач, така и на всички хора, които работят в кухнята. В сектор „хотел” има момичета на рецепцията, които са изключителни професионалисти и ги уважавам. Без камериерки също не може – професионализмът им е в това, да не забелязвате колко и кога работиDSC_1019ш.
– Как се осъществява поддръжката. Правят впечатление отделните детайли в стаята – дали чешмата тече, дали телевизорът работи…
– Стараем се да отстраняваме своевременно повредите, но всичко зависи от средствата, които се отделят. Не казвам, че има дефицит на средства, но винаги може повече. Повтарям – базата е на повече от 30 г. Нормално е да има неща, които аварират и не са във вид, в който ни се иска. Но виждате – спа център, който се експлоатира вече 10 г., изглежда като нов. 
Но освен че има реновирани стаи, има и такива, които от построяването на хотела не са ремонтирани. И това е една от главните цели на директора на Агенцията и на екипа, с който работи той – ремонт, който да уеднакви вида на помещенията, в които настаняваме хора.
– Имате екип за поддръжка и ремонт на ски екипировка, особено насред сезона, когато има наплив от скиори…
– Пистата минава през двора на „Олимп”. Човек може да си сложи ските и да попадне на пистата. Имаше дълго безводие, това създава проблеми на организаторите и на тези, които правят изкуствения сняг, но не е нещо, което зависи от нас. В хотела има скиорна, има ски учители, под наем се дават екипи, шейни, сноубордове.
– Цените в сауната, басейна сравними ли са с другите хотели?
– Не могат да са сравними, защото нашият хотел изпълнява социалната политика на МО. Това е изключително важно. 90 на сто от туристите, които ние обслужваме, са от МО. Затова цените в спа центъра са социални.
– Как осигурявате заетостта на легловата база?
– Мога да се похваля – екипът на хотел „Олимп” беше награден от заместник-министър Анатолий Величков и от изпълнителния директор на ИА „Военни клубове и военно-почивно дело” за най-голям брой обслужени туристи през сезон 2017–2018 г. Надявам се този приз да получим и за сезон 2018–2019. DSC_0337
– Как избрахте подобна професия? Или тя ви избра?
– А не, аз си я избрах, завърших в Софийски университет специалност „Туризъм”. Започнала съм като ски инструктор – карам ски като всеки самоковец, но мога и да обучавам начинаещи. Близостта с Боровец предопредели моя избор. Харесвам туризма, почти целият ми трудов стаж е в този бранш. Няма един ден, който да прилича на предния или на следващия. Динамиката е голяма. В  това е удоволствието да работиш в туризма.
– Случвало ли ви се е планината да ви изненада, да се почувствате в опасност?
– Аз съм и планинар, и фен на планината. Човек трябва да има респект от природата и от планината. Случвало ми се е да водя група скиори и да падне мъгла внезапно. Трябва да поемеш отговорността да извадиш хората от опасния момент и да ги свалиш на безопасно място. Имах и друга случка – с група през лятото се разхождаме. От един хълм препускат табун коне, изплашени от нещо. Реакцията трябва да бъде светкавична, за да не пострада никой от хората, за които отговаряш.
– Гледам, че в хотела лично сновете, гасите лампата в коридора – това не е ли работа на някой от персонала? 
– Ако някой е пропуснал нещо, ще го свърша и след това ще му направя забележка. Аз съм работещ мениджър, не човек, който седи зад бюро, чака някой да влезе и тогава да му решиш проблема. Искам да видя, да съм на място, да съм там, където хората имат казус за решаване. Ние работим в екип. Това е като оркестър, ако няма диригент, оркестърът ще свири фалшиво.

Share

Най-ново

Единична публикация

Избрани