Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Хотел „Олимп“, зимното сърце на Боровец

[post-views]
Хотел „Олимп“, зимното сърце на Боровец

Лъчезар Лозанов
DSC_1061Боровец – на 1350 м над морското равнище насред планината е хотел „Олимп”. Времето, макар и облачно, е приятно за каране на ски, шейни и сноуборд, а това личи и от пистите – претрупани са. Но не са малко и курортистите, които предпочитат да са тук, вътре във военния хотел – с доста екстри, категорията му е 3 звезди. Немалко служители от системата на МО – военни, цивилни и запасни, предпочитат да прекарат макар и за кратко, зимната си почивка тук. Защо ли? Разговорът ни с управителката на хотела Нина Милкина е за състоянието, подготовката и поддръжката на хотела, за екипността и професионализма на колектива, чиито усилия осигуряват чудесни условия за отдих.

– Как започна сезонът?
– Отворихме в началото на ноември и реализираме направените вече резервации. Социалната ни програма е изключително харесвана от всички служители от Министерство на отбраната – и цивилни, и военни. Отначало нямаше сняг, но това не влияе на заетостта. На 14 ноември „Олимп” стана първият хотел, в който всички места бяха продадени. Близо сме до столицата, удобна дестинация, хотелът е харесван. Не само снегът е фактор, има разнообразни варианти за почивка. Около Боровец са много местата с минерална вода, Самоков е привлекателен с природни и културно-исторически забележителности. В хотела има спа център и басейн. Хората със спортни увлечения търсят фитнеса, голямата спортна зала, в която има тенис маса, тенис на корт, волейбол, баскетбол, футбол на закрито. Това е едно от предимствата на хотела.
– Лесна ли е поддръжката?
– Не е лесно, хотелът е с над 300 легла. Има и основен ресторант, нощен бар, лоби бар, спа център, 3 конферентни зали. Базата е голяма и е построена преди повече от 30 г. Старанието на всички нас е гостите да не усетят колко ни е лесно или трудно.
– Каква е квалификацията на персонала и как си подбирате хората?
– Текучеството, дефицитът на кадри е общ проблем на туристическия бранш в България. За моя радост работя от дълги години с едни и същи хора. Рядко някой напуска. Успяхме да задържим хората на основните позиции и това помага много, защото професионализмът върви заедно с опита.  Мотивирани са, защото са на работа през цялата година, макар хотелът да не е целогодишен. Използват платените си и неплатените отпуски през лятото. Не правим подбор на персонала всеки сезон. Преди 2 г. беше въведено това целогодишното назначение – и то помогна да се задържат качествени хора и хората с опит, за да не се губи този подбор всеки сезон. 
– Кои са най-изявените ви професионалисти?
– Имена няма да спомена. Когато има повече от 300 човека в хотела, всяка позиция е важна. Това е 24-часов цикъл на работа, не може да спре. Няма как да кажем: Днес не сме подготвени, заповядайте утре. В това е сложността на туризма – този продукт се консумира в момента на неговото създаване. Позициите са толкова важни – както на управител хранене, на главния готвач, така и на всички хора, които работят в кухнята. В сектор „хотел” има момичета на рецепцията, които са изключителни професионалисти и ги уважавам. Без камериерки също не може – професионализмът им е в това, да не забелязвате колко и кога работиDSC_1019ш.
– Как се осъществява поддръжката. Правят впечатление отделните детайли в стаята – дали чешмата тече, дали телевизорът работи…
– Стараем се да отстраняваме своевременно повредите, но всичко зависи от средствата, които се отделят. Не казвам, че има дефицит на средства, но винаги може повече. Повтарям – базата е на повече от 30 г. Нормално е да има неща, които аварират и не са във вид, в който ни се иска. Но виждате – спа център, който се експлоатира вече 10 г., изглежда като нов. 
Но освен че има реновирани стаи, има и такива, които от построяването на хотела не са ремонтирани. И това е една от главните цели на директора на Агенцията и на екипа, с който работи той – ремонт, който да уеднакви вида на помещенията, в които настаняваме хора.
– Имате екип за поддръжка и ремонт на ски екипировка, особено насред сезона, когато има наплив от скиори…
– Пистата минава през двора на „Олимп”. Човек може да си сложи ските и да попадне на пистата. Имаше дълго безводие, това създава проблеми на организаторите и на тези, които правят изкуствения сняг, но не е нещо, което зависи от нас. В хотела има скиорна, има ски учители, под наем се дават екипи, шейни, сноубордове.
– Цените в сауната, басейна сравними ли са с другите хотели?
– Не могат да са сравними, защото нашият хотел изпълнява социалната политика на МО. Това е изключително важно. 90 на сто от туристите, които ние обслужваме, са от МО. Затова цените в спа центъра са социални.
– Как осигурявате заетостта на легловата база?
– Мога да се похваля – екипът на хотел „Олимп” беше награден от заместник-министър Анатолий Величков и от изпълнителния директор на ИА „Военни клубове и военно-почивно дело” за най-голям брой обслужени туристи през сезон 2017–2018 г. Надявам се този приз да получим и за сезон 2018–2019. DSC_0337
– Как избрахте подобна професия? Или тя ви избра?
– А не, аз си я избрах, завърших в Софийски университет специалност „Туризъм”. Започнала съм като ски инструктор – карам ски като всеки самоковец, но мога и да обучавам начинаещи. Близостта с Боровец предопредели моя избор. Харесвам туризма, почти целият ми трудов стаж е в този бранш. Няма един ден, който да прилича на предния или на следващия. Динамиката е голяма. В  това е удоволствието да работиш в туризма.
– Случвало ли ви се е планината да ви изненада, да се почувствате в опасност?
– Аз съм и планинар, и фен на планината. Човек трябва да има респект от природата и от планината. Случвало ми се е да водя група скиори и да падне мъгла внезапно. Трябва да поемеш отговорността да извадиш хората от опасния момент и да ги свалиш на безопасно място. Имах и друга случка – с група през лятото се разхождаме. От един хълм препускат табун коне, изплашени от нещо. Реакцията трябва да бъде светкавична, за да не пострада никой от хората, за които отговаряш.
– Гледам, че в хотела лично сновете, гасите лампата в коридора – това не е ли работа на някой от персонала? 
– Ако някой е пропуснал нещо, ще го свърша и след това ще му направя забележка. Аз съм работещ мениджър, не човек, който седи зад бюро, чака някой да влезе и тогава да му решиш проблема. Искам да видя, да съм на място, да съм там, където хората имат казус за решаване. Ние работим в екип. Това е като оркестър, ако няма диригент, оркестърът ще свири фалшиво.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани