Американските военновъздушни сили могат да закупят нова версия на F-15, известна като F-15X, стига да има достатъчно пари в бъдещите бюджети за отбрана. Това каза началник щабът на ВВС на САЩ генерал Дейвид Голдфайн, цитиран от американски медии. По думите му средства за покупката няма да бъдат вземани от проекта за изтребителя F-35. Бюджетът за отбраната на САЩ за 2020 г. бе в центъра на спекулации в медиите в продължение на месеци, а Пентагонът все още не е посочил окончателното число на разходите. Първоначалното предложение те да са 733 млрд. долара намаля до 700 млрд. долара по настояване на президента Доналд Тръмп за съкращаване на федералните разходи. След това обаче сумата достигне 750 млрд. долара след намесата на тогавашния министър на отбраната Джим Матис.
Голдфайн не потвърди пряко, че ВВС ще разполагат с пари от бюджета за новите самолети. Но той намекна, че ще се задейства придобиването им.
F-15X е подобрен модел от производителя Boeing. Изтребителят има обновен корпус с подобрен радар, пилотска кабина, комплект за електронна война и възможност за носене на повече ракети. Предвидени са подобрения, разработени за F-15, продавани в Катар и Саудитска Арабия.
В края на миналата година агенция „Блумбърг” съобщи, че военновъздушните сили възнамеряват да поискат 1,2 млрд. долара от бюджета за 12 изтребителя от 4-то поколение. В доклада се казва, че самолетите ще отидат в националната гвардия, за да заменят старите F-15C, които датират от 80-те години.
В момента ВВС имат в експлоатация около 230 броя F-15 от моделите C и D. Голдфайн обаче посочва, че жизненият цикъл на тези самолети няма да достигне до 2030 г. като други настоящи самолети от четвърто поколение – F-15E, F-16 и A-10. Решението на ВВС да закупят нови F-15 беше взето изненадващо в края на миналата година, тъй като ръководството на военновъздушните сили преди това се бе оттеглило като клиент на Boeing. Дори през септември 2018 г. секретарят на военновъздушните сили Хедър Уилсън заяви, че трябва да се даде приоритет на закупуването на самолети от пето поколение. „В момента имаме 80 на сто въздухоплавателни средства от четвърто поколение и 20 на сто – от пето поколение. Смятаме, че достигането до съотношение 50:50 означава да не се купуват нови самолети от четвърто поколение, а да продължим да увеличаваме бройката на петото поколение”, категорична беше тя тогава.
Преди дни обаче Голдфайн заяви, че решението за евентуално обновяване на флота от F-15 се свежда до необходимостта от повече изтребители в експлоатация независимо от поколението. „Трябва да обновим флота от F-15C. Не можем да си позволим да не разполагаме с този капацитет, за да изпълнявам задачите и мисиите”, обясни той.
По думите му американските ВВС трябва да купуват по 72 изтребителя годишно, за да достигнат до количеството, от което се нуждаят в бъдеще, и да сведат средната възраст на самолетите от 28 на 15 г. „Ако имахме парите, всичките 72 щяха да са F-35. Но трябва да сме реалисти. Въпреки че F-15 никога няма да бъде F-35, все пак имаме нужда от капацитет”, аргументира се Голдфайн.