След дълго тайнствено мълчание в медиите се появи най-сетне изображение на модел на първия в Русия шпионски космически дрон, предназначен за многократна употреба и полети с хиперзвукова скорост, съобщи „Взгляд”, цитирана от Russia Beyond.
По-рано от фондация „Сколково” съобщиха, че разработеният от компанията ИСОН за „Роскосмос” летателен демонстратор за многократна употреба е снабден със собствена двигателна установка за развиване на необходимата скорост и в началния етап на полета използва самолет носител. След това той каца като самолет и може да извършва други специални мисии.
Генералният директор на ИСОН Юрий Бахвалов разкрива, че в производството на дрона ще се използват само серийни компоненти руско производство, а двигателят ще е 14Д30 от висок клас „Бриз М”. Това означава, че ракетният двигател ще е с течно гориво, което използва токсичното и корозивното гориво диазотен тетраоксид. „През 2023 г. ще бъдат проведени пет летателни изпитания на опитния образец със самолет носител, който ще бъде М-55 „Геофизика”, съобщава Бахвалов.
Според замисъла апаратът ще може да достига височина 160 км при скорост 7 маха или да извежда космически апарати в орбита на височина до 500 км. Всеки апарат е предвиден да изпълнява не по-малко от 50 полета. За разработката на проекта от 2015 г. до 2017 г. са отпуснати 25 млн. рубли (333 000 евро) на частния инвеститор „Проект техника”. Получен е и грант от фондация „Сколково” в размер на 30 млн. рубли (400 000 евро). В момента тече активна подготовка за изпълнение на втория етап на проекта, чиято стойност е 280 млн. рубли (3,7 млн. евро).
Проектът доста наподобява космическият шпионски дрон на САЩ – Boeing X-37. Устройството излита в Космоса благодарение на ракета Atlas V, което го отличава в технологично отношение от руския космически дрон. И двата безпилотника обаче могат да се използват за шпионски цели или за унищожаване на сателити. В същото време в края на декември 2018 г. проектното бюро „Камов”, част от холдинга „Хеликоптери на Русия”, сключи договор за научноизследователска и развойна дейност за период от десет месеца.
КБ „Камов” поръча проучване, но изпълнителят все още не е известен на пресата. Условията на договора съдържат разпоредби за разработване на концепцията за хеликоптер, който може да бъде контролиран по избор. Става дума за създаването на хибрид от редовен хеликоптер и дрон. Управлението трябва да се извършва както от екипажа на борда, така и дистанционно. Техническото задание осигурява изисквания за определяне на граничните тактически и технически параметри и обещаващата хардуерна и софтуерна платформа на такава машина. Изпълнителят ще създаде и пътна карта за създаване на прототип на безпилотен хеликоптер. За да създаде изисквания за ниво на автоматизация, той ще трябва да проучи работата на екипажите не само на военните, но и на всички видове цивилни хеликоптери.
Високоскоростният хеликоптер ще бъде пробив във военната и бизнес авиацията. Водещите производители на тези машини на фона на новините от КБ „Камов” изглеждат остарели. Техните машини достигат скорост от порядъка на 300 км/ч, докато остава много да се желае в опитите за увеличаване и до 400 км/ч.
Най-бързият хеликоптер в света излетя през 70-те години на ХХ век. Това беше британският многоцелеви военен хеликоптер Westland Lynx с модифициран двигател и специални роторни перки. Той развива суперскорост – 400, 87 км/ч. Това постижение не се повтори отново. Средният сериен хеликоптер ускорява до 260 км/ч. Този рекорд бе подобрен през 2010 г. от хеликоптера Sikorsky X2, който обаче е произведен само в един екземпляр. Машината разви скорост от 468,6 км/ч и свали британците от пиедестала.